Varför vill man låta så mycket?

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Nja med öppnare system går ju hojen snålare vilket är sämre för motorn (om sliponet nu utan db killer är ”öppnare” än original, vilket jag inte vet om så alltid är fallet?). Antagligen är det så lite skillnad så det spelar ingen roll om man kör med eller utan killern men vet inte.

Nu misstänker jag att det är skillnad mellan förgasarhojar, insprutning, insprutning + katalysator etc..
Men jag har t. ex ställt munstycken, nålhöjder etc utan dB-killer. Så håller inte riktigt med om att hojen skulle gå magrare utan dB-killer. Snarare att den inte suger i sig lika mycket luft med dB-killer jämfört med utan.
Jaja, antar det det blir någon form av hönan-ägget till slut..

Men trycket i avgassystemet ökar ju markant med dB-killer, svårare att bli av med avgaserna, inte lika mycket sug i avgassystemet för att hjälpa insuget att få in mer luft. Jag tycker mig känna skillnad med dB-killer i, men jag kör ju också en hoj som inte har någon elektronisk mätning/justering av varken luft eller bränsle.

Någon annan som kan detta bättre än jag får gärna fylla i / rätta mig.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag kör original. Så tyst när jag rullar hem sent på kvällen. Tycker ändå den låter gött, när man öppnar upp lite
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Någon annan som kan detta bättre än jag får gärna fylla i / rätta mig.

Hur motorn svarar på motstånd i avgassystemet styrs i huvudsak av om den är 4 eller 2T. Båda typerna vill ha så lite motstånd på insugssidan som möjligt. En 4T motor gillar också så lite motstånd som möjligt efter collectorn (knutpunkt-downpipes).

En 2T motor kräver visst motstånd på avgassidan för att inte spola igenom för mycket färskgaser som går till spillo. Nu räcker det inte med att motståndet skapas vart som helst i systemet utan det sker m.h.a. Stingern som sitter efter expansionskammaren. På mycket potenta 2T motorer kan Stingern se löjligt smal ut, t.ex. bara 25 mm. Görs den smalare ökar effekten men med risk för överhettning. Görs den grövre sjunker effekten och temperaturen i förbränningsrummet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite till lagom ljud tycker jag, ljud på rätt plats vid rätt tidpunkt kan jag tycka är kul. Dock oljud på vägen till jobbet, i stan eller på kvällen ser jag inget positivt med och ofta gör det mig smått förbannad. Man kanske borde ha inställningsmöjligheter så man kan öppna skiten om man vill.

På landet där det finns kossor, katter och allt är relativt tyst, vill man inte låta något när man kommer hem på kvällen. Vi vet ju hur det är när småglinen på mopeder kommer i långa band mitt i natten, och inget låter så illa som en moppe...

Högt ljud känns som det tillhör antikens där ljud motsvarade prestanda. Har du 200 hk i din metallhäst och kan få den att gå tyst så varför inte? Du lär ändå bli omkörd av en ljudlös elhoj inom ett par år, samma med sportbilar då gamla Greta från ICA tar dig på rakan på vägen hem...

Låter som inställningen vidsynt eller ödmjuk inte finns som inställningsmöjlighet. :( Utan mer det alldeles för vanliga, det jag gillar är rätt allt annat är fel istället för att svara på TS fråga... :huvet

Ljud är känsla och de ljud man inte gillar blir oljud. :fakta

Jämför musik där volymen kan höjas på "bra" musik medans "dålig" alltid är för hög. Jag gillar inte all musik men försöker att inte störas av "fel" musik

Ni som trivs i sadeln på en häst kan höra ljudet från hästen och le medans den hästointresserade bara hör konstiga ljud. :)

Ännu är elhojar inte norm men jag gissar att det blir som med ABS, så länge majoriteten ogillar det hänger de flesta på. Nu är det tvärt om och man är lite självmordsbenägen om man vågar köra en motorcykel utan ABS och andra elektroniska hjälpmedel. :(

Rökare kunde göra som de ville för 30 år sedan nu är det tvärt om. Och de värsta rökhatarna är inte ickerökarna utan de som varit rökare...

Kommer bullerknuttarna vara de som i framtiden kämpar för högre böter och strängare ljudkrav?

Jag orkar inte lyssna utan måste stänga av ljudet efter en stund för kunna att njuta. Att det är varvrekord väger inte upp på någe vis. Ljudet är skit, hur lågt det än är...

https://www.youtube.com/watch?v=vlxZs2-gICc

Manx GP har "sämre" varvtider men bara tanken av att ha hört en trecylindrig Mv, utan ljuddämpare, uppför May Hill gör en glad!
Den här gör mig också glad. Bilderna naturligtvis och musiken men också ljudet av bränsle som exploderat i förbränningsrummen! :)
https://vimeo.com/47196131
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
I dessa tider är det sPhecielt viktigt att sätta på raka rör och öppna system och gasa h.lvete för snart är det ett minne blott då allt låter zmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm á 30db max annars finns det risk för att drabbas av en krenkande psykes. Länge leve :Bugar petroleum! :yoparty:fyllisar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I dessa tider är det sPhecielt viktigt att sätta på raka rör och öppna system och gasa h.lvete för snart är det ett minne blott då allt låter zmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm á 30db max annars finns det risk för att drabbas av en krenkande psykes. Länge leve :Bugar petroleum! :yoparty:fyllisar

För länge kördes det så när det var Mälaren Runt. De flesta gillade det men någon/några KreNgTa PsyKeS såg till att det blev ljudkoll...

Nu är det mest nyare glidare som ägaren knappt servar själv som puttrar runt Mälaren... :(
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mälaren Runt är en annan sak som är helt obegriplig för mig. Jag kör mc för frihetskänslan och för att få utlopp för infall som dyker upp i korsningar. Snitslad bana med fjorton miljarder som kör sin årliga mc-tur....näejjje...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo men då är det ju fjorton miljarder till ett = du måste vara en bra udda figur :7peta

Det sämsta med allt är väl att jag håller med :glömdet
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Tycker det låter burkigt från BWdämparen med dbdödare jmf med den ART dämpare jag hade innan. Har inte ens provat orijiNalet men det blir väl dammsugartoner:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har aldrig riktigt fattat det där med att man ska låta så högt som möjligt som många hävdar. Ofta tillsammans med den slitna och väldigt felaktiga klyshan "loud pipes save lives".
När jag var i tonåren och körde moppe så tyckte man det var coolt och då hände det väl någon gång att insatsen i ljuddämparen åkte ur men i praktiken är det ju mest fånigt och låter rätt dåligt.

Att man vill ha "gött" ljud dvs rätt ljud förstår jag. Och att man inte vill att hojen ska låta som en symaskin förstår jag också. Däremot är det ju inte samma sak som att låta högt.
Avgasljudet försvinner väldigt effektivt i landsvägsfart eftersom avgassystemet är riktat bakåt så där är det mest onödigt. Det är framför allt insugsljudet man hör när man kör.

Om man låter lite mer än original skiter jag högaktningsfullt i. Om det låter skithögt så tycker jag att det kan vara störande.

Som exempel så är det två hojar i området där jag bor som har i stort sett raka rör. Åtminstone den ena kör med insatsen urplockad ur ljuddämparen i bästa fjortismaner. När dom åker eller kommer väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen när jag försöker sova så tycker jag att det är rätt störande och jag förmodar att det är fler som tycker att det är irriterande.
för min egen del så bryr jag mig inte jättemycket men däremot oroar det mig att dom två miffona skall orsaka att flera i området stör sig och att det sedan går ut över mig som också kör MC. Exempelvis genom att man försöker komma tillrätta med problemet genom att försvåra parkering av hojar i området. Det skulle ju försämra mitt liv också.

Primärt är min åsikt att om jag vill åka MC så köper jag en MC. Vill jag ha ljud så köper jag en stereoanläggning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Primärt är min åsikt att om jag vill åka MC så köper jag en MC. Vill jag ha ljud så köper jag en stereoanläggning.

För mig finns det flera dimensioner! :rodnar

Åka är tråkigt, jag vill TjÖÖÖra! Och det på en SportHoj som inte bara är trevlig att titta på, har bra bromsar och väghållning utan som också låter bra! :)

Kökörning är inte det jag vanligtvis gillar men det är en go känsla att, som motorcyklist, vara i majoritet. Därför gillar jag köer på Isle of Man och att förr åka Mälaren Runt. :tummenupp
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Mälaren Runt är en annan sak som är helt obegriplig för mig. Jag kör mc för frihetskänslan och för att få utlopp för infall som dyker upp i korsningar. Snitslad bana med fjorton miljarder som kör sin årliga mc-tur....näejjje...

har du kört mälaren runt? tycker det är en riktigt trevlig tillställning. jag kör det varje år och åker utöver det ca 2000 mil om året så jag ser det inte som min årliga mc-tur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
har du kört mälaren runt? tycker det är en riktigt trevlig tillställning. jag kör det varje år och åker utöver det ca 2000 mil om året så jag ser det inte som min årliga mc-tur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kan tänka mig Mälaren Stumt någon natt innan midsommar om man lyckas ragga upp tankpersonal på lämpliga ställen. ;)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Tappade en insats på min surzuka 250 tvåtakt twin, nu låter den perfekt!:banana

Mälaren Runt är vad du gör den till, jag brukar åka Mälaren Rakt, bakvägen till Enköping och festen hos Strul Mc. Slår upp tältet, dricker öl och umgås, sover och åker samma väg hem.:fyllisar
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tjakka kort burk till duperduken mest för att den var tuff men kände att det blev lite väl högt så jag har börjat köra med proppar + att jag skämdes när jag körde runt. Men polaren sa att han inte tyckte den var farligt högljudd alls utan att den lät grymt. Vid en kortare, lagvidrig repa utan hjälm från vårt garage till polarens kåk så insåg jag att det är i min hjälm det låter helvete. Hojen låter precis lagom och jäkligt rätt men inne i glasfiberkulan smäller det som fan. Antar att det är mitt straff för att jag blivit den mediokra gestalt jag är.
:gnissla
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
har du kört mälaren runt? tycker det är en riktigt trevlig tillställning. jag kör det varje år och åker utöver det ca 2000 mil om året så jag ser det inte som min årliga mc-tur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har inte kört rundan någon gång. Däremot har jag mött delar av spektaklet på väg in till Enköping och så har jag tittat på några motorcyklar där inne. Det där med grupparbete fick jag nog av i skolan. Nu trivs jag i en skogsdunge med grannarna på håll.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tappade en insats på min surzuka 250 tvåtakt twin, nu låter den perfekt!:banana

Mälaren Runt är vad du gör den till, jag brukar åka Mälaren Rakt, bakvägen till Enköping och festen hos Strul Mc. Slår upp tältet, dricker öl och umgås, sover och åker samma väg hem.:fyllisar

Jag brukar också köra mälaren runt. Festen hos strul mc är alltid trevlig. Men jag är ganska ensam om att köra sporthoj :hihi
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Första gången jag hörde en MotoGP-hoj yla iväg så reste sig vartenda hårstrå på hela kroppen! :kär
Samma första ggn jag hörde en CBX1000.
En del hårstrån reser sig nu när jag tänker på det. :)


CBXen är ju orgasmisk att höra!

Mycket sitter i tändföljden, det är det som gör några versioner av VFR till något av det bästa motorljud man kan höra.
Den tänder 10110100 har jag för mig.
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Den mest högljudda men vällåtande hoj jag hört är en Honda RC166 från 1966-67.
En sådan brukar startas upp och köras på Jurbyfestivalen på Isle Of Man under Classic TT.

6 cylinders 250 med 24 ventiler och med ett varvstopp på 20000 rpm:)

 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top