Varför vill man låta så mycket?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag kör fortare utan ljud, med coolfiberdämpare dämpas farten! Men ljud är känsla, en gräsklippare eller lövblås låter illa men för ickemotorcyklister låter det lika illa när vi kommer med vällljud... :(

Har man inte känsla kan man, utan svårigheter, köra elhoj! :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=f410HRvyOjw

https://www.youtube.com/watch?v=th6KM7a2KbU

https://www.youtube.com/watch?v=xbX2pmV5pmw

Den här man ha i garaget och lyssna om och om och om igen! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=1lH_HQy3sXM&t=122s
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag är ju visserligen motormuller-fan boi, samtliga av mina cyklar har gått mestadels utan dB-killer.

Avgassystem som får andas utan motstånd bör väl behandla motorn bättre?
Jaaaa jag vet, ett effektivare system med mer dämpande egenskaper hade vart bättre i alla aspekter, men vem har råd med det? ????????????

Nja med öppnare system går ju hojen snålare vilket är sämre för motorn (om sliponet nu utan db killer är ”öppnare” än original, vilket jag inte vet om så alltid är fallet?). Antagligen är det så lite skillnad så det spelar ingen roll om man kör med eller utan killern men vet inte.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som redan sagts, den enes välljud är den andres oljud.
Har verkligen inte den tystaste hojen men kan också välja när och var det ska väsnas.

Åkte en 1maj karavan och folk står längs vägarna i stan.
Framför mej kör en sån där tvåcylindrig låg rackare med raka pipor.
Rätt som det är stannar karavanen till i jämnhöjd med ett gäng småbarnsfamiljer, barnvagnar o jox.
Som om det inte är illa nog att fanskapet låter högt även i gångfart, då får tokfan snilleblixten att varva ur 3-4ggr.

-Klart de ska offra några hörselceller för att gubben ska få vara lite cool.... Ja jösses :död

20190425_211329.jpg
Bilden har ingen knytning till berättelsen
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kör fortare utan ljud, med coolfiberdämpare dämpas farten! Men ljud är känsla, en gräsklippare eller lövblås låter illa men för ickemotorcyklister låter det lika illa när vi kommer med vällljud... :(

Har man inte känsla kan man, utan svårigheter, köra elhoj! :tungan

https://www.youtube.com/watch?v=f410HRvyOjw

https://www.youtube.com/watch?v=th6KM7a2KbU

https://www.youtube.com/watch?v=xbX2pmV5pmw

Den här man ha i garaget och lyssna om och om och om igen! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=1lH_HQy3sXM&t=122s

Då är vi två som kör fortare när det är tyst.
Gissar att Apoteket Öronproppar "Extra hög dämpning" , färg gulröda, gör nog ivarje fall för mig några km/h. :rodnar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då är vi två som kör fortare när det är tyst.
Gissar att Apoteket Öronproppar "Extra hög dämpning" , färg gulröda, gör nog ivarje fall för mig några km/h. :rodnar

Nja, vindbrus är inte samma som motor- och insugsljud...

Insugsljudet är beroendeframkallande och kräver varv. Inte bra på landsväg... :rodnar

Avgasljudet dränks i högre hastigheter men en tystare ljuddämpare låter ganska gott på fullgas... :(

Så på bana kör man med tyst dämpare men på landsväg är det coolfiberdämpare med gott ljud som gäller. :tummenupp

Sedan finns det alltid någon som ogillar det du gör och det går inte mot större vidsynthet i vårt samhälle... :(
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag kör förmodligen landets enda 690 med originalsystem. Är av åsikten att man retar upp folk som fan om det låter för högt. När man dessutom kör aktivt är det väldans onödigt att det också låter för mycket. Man upprör människor tillräckligt ändå tyvärr, utan braapp och hoodie.

Loud pipes makes people cry-)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag försöker att inte uppröra människor men det finns alltid någon som ogillar det man gör ändå... :(

Isle of Man är en av få kvarvarande frizoner på jorden. Det är inte laglöst, det finns fortfarande regler, men de flesta är sunda regler för din egen överlevnad. :)

Man får gasa och man får låta, men med förnuft! :tummenupp

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Det här kan man lyssna på utan bild men titta på bild utan ljud blir inte lika bra. :( Och då ogillar jag tvåtaktare! :fakta

https://www.youtube.com/watch?v=x5e_yO0yIFA
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Lite till lagom ljud tycker jag, ljud på rätt plats vid rätt tidpunkt kan jag tycka är kul. Dock oljud på vägen till jobbet, i stan eller på kvällen ser jag inget positivt med och ofta gör det mig smått förbannad. Man kanske borde ha inställningsmöjligheter så man kan öppna skiten om man vill.

På landet där det finns kossor, katter och allt är relativt tyst, vill man inte låta något när man kommer hem på kvällen. Vi vet ju hur det är när småglinen på mopeder kommer i långa band mitt i natten, och inget låter så illa som en moppe...

Högt ljud känns som det tillhör antikens där ljud motsvarade prestanda. Har du 200 hk i din metallhäst och kan få den att gå tyst så varför inte? Du lär ändå bli omkörd av en ljudlös elhoj inom ett par år, samma med sportbilar då gamla Greta från ICA tar dig på rakan på vägen hem...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Att låta mycket är direkt löjligt, att låta rätt är ett heligt korståg.
En mc med raka rör är precis lika cool som grabbarna från fordonsgymnasiet med sina 740 med öppna 4" system och en 1,5 meters led-ljusramp på taket.

Jag är gammal bleckblåsare så jag har lite koll på vad som ger bra ljud i rör, min Honda hade ett 4-2 med Sito kammardämare som aldrig klarade en besiktning. Nu kör jag ett 4-1 med en packad yoshiklon som ger ett lägre men betydligt trevligare ljud.

På helgkvällarna hör jag när de kommer inifrån stan och svänger in på väg 30 och drar på norrut.
Mest raka 4:eek:r och någon crossplane och det är knappast njutbart, men ibland kommer en speciell annorlunda hoj, kanske en V4, som mest liknar en trombon, dB är inte i närheten av de andra hojarna men det händer att jag öppnar fönstret för att höra, annars går jag gärna och stänger när det vanliga byket drar förbi.

Jag hör när han, eller hon om man får hoppas, öppnar throttlarna. Varvet förändras inte men ljudet får en mörkare klangbotten och sedan börjar övertonerna att vandra uppför skalan. Det är en verklig njutning att höra och jag vill verkligen någon gång få fatt i ekipaget för att se vad det är för hoj.
Jag kan bli stående och läsa vägen efter ljudet, nu är han förbi vajerräcket, där bromsar han för fartkameran, och där försvinner han i svackan innan Segeltuna men sedan kommer han fram bredvid sjön och ljudet får en härlig klang när det sprids över vattnet.

Den hojen har alla rätt, när varvet stiger och ljudet plötsligt bildar en ända ton i stället för det vanliga ylandet är det en njutning för örat, det behöver inte vara så trumhinnorna fladdrar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En flouriserande signalgul el-bil/el-mc med automagiskt hastighetsanpassning och reflexränder lär inte hamna i mitt garage. Att bekymra sig över vem som blir omkörd av vem säger mer om den som bekymrar sig över det bekymret än det förmodade bekymret. Bekymmersamt värre!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag har lite blandade moppar. Några knäpptysta och några inte.
Kan konstatera att på tysta moppar överraskar man fjällrävendanskar som allemansvandrar i spridd klunga uppå vägen
och på lite bröligare moppar står fjällräven snyggt nerhoppade i dikeskanten.

Plus o minus och smaken är hårig.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
verkar vara så att orkes lösa mc med få cylindrar låter mest....och mest illa med:zpy
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mellan Luleå och Boden finns väg97. Jag bor ca 2 kilometer bort från vägen. Ibland sitter man där en eftermiddag på altan och klunkar i sig öl. Ibland drar också en modern ylande radfyra 600 på fullgas allt vad den kan där och.....håret bara reser sig på armarna.
Ibland behöver man inte så mycket så är dagen räddad :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tänker tillbaka på tiden som starter inom dragracing. Där stod man och plågades av extremt högt ljud och när Hayabusa kom insåg man att det inte behövde vara så. Plötsligt fanns en hoj som var snabb utan att vråla. Värst var dock att starta snöskotrar där inga hörselskydd hjälpte. Visst låter en Top Fueler mer, men såna har jag inte startat.

Som Ryddarn är inne på krävs det någon form av dynamik i ljudet för att det ska låta bra. En heshet eller kanske varierande övertoner är inte så dumt. Egentligen är insugsljud trevligare för mina öron än avgasljud.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Första gången jag hörde en MotoGP-hoj yla iväg så reste sig vartenda hårstrå på hela kroppen! :kär
Samma första ggn jag hörde en CBX1000.
En del hårstrån reser sig nu när jag tänker på det. :)

Ljud från maskiner (båtar, flygplan, bilar, MC) kan ju vara ren kärlek! :fakta

Men jag vill inte att min MC ska låta så. :rodnar
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top