Varför vill man låta så mycket?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det här är en uppriktigt ärlig fråga från min sida och inget försök att gnälla.
Något jag aldrig har förstått med motorcyklister är att de hellre låter mer än mindre. Ibland påstår man att det är för att få ut mer effekt, men det lär knappast märkas i trafiken och på banorna finns det bullergränser.

Jag kan förstå att man vill ha "rätt" ljud, men det är sällan samma sak som odämpat ljud. Så, varför vill ni låta så mycket?

Loud pipes sparar inga liv. Med de hastigheter vissa har på vägarna hinner Agda (93) inte förstå var ljudet kommer ifrån innan man är framme.

Dessutom finns det folk med raka rör på både HD och raka fyror och det låter aldrig vackert...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vare sig en snörvlande HD eller ylande riskokare låter vackert. En vass V-twin däremot... I grunden håller jag med, raka rör eller kortade ljuddämpare är bara löjligt. Däremot är jag stark förespråkare för att låta "rätt" och där funkar inte dagens vattentunnor till ljuddämpare. Vettiga bullergränser hade dödat eftermarknaden.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vad är "högt" ljud då? Högt som torra hipsters på Möllan tycker? Högt som i över lagstadgad gräns? Allt över standard på hojen man kör? :confused: Min hoj låter mycket även med db-killer i, men inte över vad lagen säger. Definitivt en nivå som griniga kärringar klagar på. Tyckte det behövdes för att den skulle få "rätt" ljud. :glömdet
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Stor skillnad på högt ljud vs rätt ljud.

De numera populära små megafondämparna förstår jag mig inte på alls då de bara brölar. Däremot hade jag ett riktigt racesystem från yoshi på min K6 med lång dämpare som lät högt och otroligt gött.

Andersson turbo visade nyligen att en lång dämpare ger mer hk än en kort i bänken så för mig finns det inga argument för de korta eländena.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ducatin är det sällan-eller hitills iaf, ingen som klagat på. Inte VTR:n heller.
Grannen tvärs över gatan sa när jag frågade om vi störde honom, att:
Jämfört med ylandet och tjutandet ute på riksvägen så lät det riktigt bra.

Det är inte bara dbA i objektivt mätbara termer som avgör hur ljudet uppfattas.
Hur det skapas är inte helt oväsentligt. En HD spelar det liksom ingen större roll vad för avgasningsrör den har. Vinkeln och vevdelning gör att det alltid kommer att låta osymmetrisk och därför illa. Med ett noterbart undantag för Jörgen Karlssons hoj...den låter märkligt nog inte så mycket HD...fast motorn har väl bara sett en bild på herrar Harley&Davidson?

Det är fullt möjligt att en hoj med högre mätbart ljud upplevs som mindre störande därför att ljudet i sig är mer harmoniskt och vanligen också är mer lågfrekvent.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De där så himla individuellt vad som är högt eller inte, eller rätt ljud...
Oljud är direkt de som man inte gillar vare sig de är högt eller inte, man blir störd av de iaf..

Ett exempel då.. Man bor i ett villa område som är hyfsat tätt då.. En granne kör igång sin motor gräsklippare typ en timme eller en annan grannes son kickar igång sin moped.. Då är frågan hur länge kan han ha moppen igång innan någon gnäller??
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Är inte det lite åldersbetingat då? Vet att jag körde med en del raka rör på bilar när jag var yngre. Idag hötter jag nästan med näven efter sånt.

Först-hojen jag köpte nyligen kom med eftermarknads-dämpare där db-killer var urplockad. Den killen vara ungefär i min "raka rör"-ålder. Log o sa att larmen på bilarna brukade gå ofta om han körde på för hårt inne i området. DB-killern var det första som åkte på. Ändå har jag kraftiga funderingar på att sätta dit originaldämparen. Jag fyller 37 snart.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Redan 1929 kunde man läsa en byggbeskrivning om hur man gjorde ett avgassystem för att få sin T-Ford att låta som en racerbil. Förmodligen var det inte första gången man ville att "det ska låta när man kommer". Citat från den (ö)kände skinnbusen "Lillen" cirka 1966. Har alltid diskuterats sedan dess.
Har en hörselskada sen vi varmkörde speedwayhojar innan dom började med ljuddämpare på dom.
Som en gammal läkare förklarade för frun till en lomhörd gubbe.
"Det är Guds gåva till mannen att med tiden bli lite lomhörd".
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Väldigt intressant fråga.
Med åren har jag kommit att bli mer och mer antibuller, har iofs aldrig varit a big fan av onödigt buller, någonsin.

På båda XTna sitter originalsystemen med insatserna kvar så de låter just ingenting.

På R1an har jag moddade originalburkar, inte för mer ljud utan för tillräckligt lågt i förhållande till motorns trimning och sen finns det få eftermarknadsdämpare till gen 4 och 5 som är så snygga som original :)

Hade originalburkarna på till senaste besiktningen och här hände något konstigt, jag tyckte det var skönt.
Innan det har jag inte kört på ett halvår, får se hur det känns på nästa körning när de andra dämparna sitter på..
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ju äldre man blir ju snabbare åker db killern i, så är det bara. Inte lika viktigt att vara coolast i stan längre! Köpte nyss ett Scorpion slipon till Gixxern och db killern är i:). Hm nu blev jag sugen på att ta ut den!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del är det viktigare med ett välljudande än högljudande avgaseri. Gärna något som mullrar lite lagom djupt så man känner det, men det ska helst gå att stå bredvid och prata ändå. :hihi

Har aldrig varit så värst mycket för skräniga bröltutor, tycker mest det låter konstigt. Lite samma har jag alltid tyckt om massiva baslådor som skallrar varenda lös del på bilen så man mest hör ett rytmiskt rasslande när bilarna åker förbi. :hihi
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag är ju visserligen motormuller-fan boi, samtliga av mina cyklar har gått mestadels utan dB-killer.

Avgassystem som får andas utan motstånd bör väl behandla motorn bättre?
Jaaaa jag vet, ett effektivare system med mer dämpande egenskaper hade vart bättre i alla aspekter, men vem har råd med det? ????????????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Loud pipes sparar liv.
För ju mer hojen låter dessto långsammare kör jag.
Jag skall köra på bana för första gången.
Plockar av sliponet på SV650S och monterar Originalljuddämpare. Hojen blir tystare.
Och till min stora förvåning upptäcker jag att på den stora nästan biltomma vägen i Småland på väg mot Anderstorp så kör jag ca 30km/h fortare än jag brukar göra.
Ligger det nåt i att högre hastighet är farligt
så är min erfarenhet att jag omedvetet kör fortare/farligare med bra ljuddämpning.

När jag var 20år, på 1960-talet, så hade jag en BMW med 30hk. Och öppna megafoner.
Precis som många andra.
Till sen vän lånade hojen och drog på uppför Stora Södergatan i Lund.
Efter det bytte jag till "Slip-On" Oväsendet med öppen megafon var helt enkelt för mycket.
Nuförtiden med nästan 200hk i Busan vill jag väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Och har ljuddämpare som DÄMPAR rejält.

sportbike skriver: Hörs du inte, finns du inte. :fakta

Och nån som inte finns kan ju inte begå några fel är min tanke. :)
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag är ingen ungdom, men har alltid gillat avgasljud med karaktär. Kompisens gamla CBX lät skönt med 6-1 odämpad, men motsvarande CB750 låter ju bara illa.

Det sämsta man kan göra för ljudet är nog ändå att ha klent med kompression och ha ett turboaggregat som bromsar pulserna. Såna motorer låter som att något tvingar dem att snurra.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
När man är ute och åker bil och någon blåser förbi uttavhelvete med öppet system är det svårt att inte flina lite. :D

För mig är det db-killer ur på gatan, det hör till.. De med lite intresse hejjar på och vill man ska gasa lite extra. Sen har vi den där beige svensson som håller för öronen när man puttrar på tomgång. :7peta Så högt låter det inte..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top