Varför vill man låta så mycket?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
BrooklynS skrev:
Nej, djur undviker inte vägen bara för att någon kör med öppna spjäll. Däremot kommer de att ha betydligt svårare att lokalisera varifrån ljudet kommer, särskilt om det närmar sig snabbt.

Det enda man uppnår är egen dövhet, irritation hos allmänhet och medtrafikanter och en överhängande risk att andra uppfattar en som mindre vetande.
Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.

Om jag inte minns helt fel så finns det en dom mot en man som jagade rådjur (tror jag) från cykel med en motorsåg igång på pakethållaren, han fälldes för det för att han hade motorsågen igång att avleda viltet och komma åt att skjuta. Jag hävdar att man inte kan jämföra en drevkedja med ett motorfordon nu har jag inte jätte stor erfarenhet av drevjakt men har varit med om det på ett ställe där jag jagade förrut, drevkedjan är bred och går sakta framåt och sen spelar vindriktningen stor roll om drevkedjan går med eller mot vinden.

Har X antal älgar på mitt samvete och kan säga att det är så många att jag tappat räkningen men jag hävdar att det nog överlag är enklare att komma nära vilt med motorfordon än till fots, enklaste sättet är väl med en riktigt bra hund men det är inte så bara det heller. Med ett motorfordon verkar viltet inte verkar veta vad det är som kommer utan avvaktar för att se och sen kan flykten ske åt vilket håll som helst även ut på vägen. Drevkedjan som går i skogen drar nog till sig mer uppmärksamhet av viltet att nåt är på gång med rop och oförsiktig gång och ännu mer med vittringen som lämnas speciellt om drevkedjan går med vinden, då flera personer går på bredd så kan man med hjälp hur man går och terrängen styra viltet.

Nu är jag inte i mot hojar som låter högre än dom egentligen ska och mina samtliga tre är enligt lagen inte okej, men kör man som folk och inte tokgasar mitt i natten eller på andra olämpliga ställen är ju skillnaden mot ett original system inte fruktansvärd stor. Dock kan till och med jag reagera då det kommer folk ofta på offroad hojar med öppna system som kör klockan tolv på natten och då måste växla ner ett par växlar och drar på fullt genom byn, vansinne säger och det retar "vanligt folk" som inte är intresserad hojar eller motorer. Men kör man på hög växel och jämn gas låter det ju inte så fasligt mycket.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Konstigt va folk retar sig på då de där me ljud...

Ett exempel då... Du sitter lugnt å skönt i trädgården eller balkongen me en kaffe eller öl så kommer några hojar å brummar förbi, tar inte många sekunder att passera... Altenativ två... En granne kör igång sin motor gräsklippare. .... De kommer å låta typ en timme.. Då undrar jag vilket är mest iriterande..

Jag skulle förslå att motor drivna maskiner i tätbebyggda områden skulle förbjudas då.. Typ motor gräsklippare, röjsåg motorsåg.... Allt de finns som el drivna som är klart tystare. .

Me andra ord är de inte ljudet som folk irriterande sig på när de gäller motorcyklar utan motorcykeln..
Min verklighet är något annorlunda. Jag bor i stan, ett par gånger om året klipps det runt omkring bostadshusen, men då ganska snabbt och på en vardag. Men hela sommaren kan man höra när hojar med helsystem (och motsvarande högljudda bilar) trycker gasen i botten på leden och drar igenom ett par växlar. Det hörs så väl dag som natt. För mig som bor uppe på ett berg hörs det dessutom på väldigt långt håll.

Om jag måste välja mellan den där dagen på året som gräset klipps eller det dagliga oväsendet, ja i så fall så stör jag mig faktiskt mer på hojarna. Tyvärr kan man ju inte välja. Men i en sak håller jag med dig, det är ett otyg att gräsklippare för sånt väsen.

Med det sagt så är det få saker som är värre än industritågen som går nattetid här. Men ljudmässigt är det tydligen helt okej att bromsa ett par kilometer med skrikande bromsar eftersom det är ett tåg och bullernivån mäts som ett genomsnitt. Därför anses tunga industritåg som går nattetid tystare än bakgrundssorlet från vanlig biltrafik. :gnissla
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.

Jag har när jag kört på kvällar sett flera älgar som stått i skogsbrynet längs vägen och glott en bra stund som precis när man är framme vid dem bestämmer sig för att klampa upp över vägen.
Rådjur har med gjort det ett par gånger, men älg gör det mer enligt min erfarenhet.
Katter är ju också rent fånigt bra på att sitta och gömma sig i dikeskanten för att kuta upp över vägen när fordonet kommer nära. Haft flera katter som blivit överkörda just så.

Djur är inte logiska.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.

Tja, +40 års fritid i skogen har väl gjort att jag snappat upp en del iaf. De reagerar mer på lukten av din fis än på om du kör genom skogen på en Top Fuelkärra... Skjuter du en älg i en grupp av flera så fattar övriga inte vad som händer. De står och lyssnar helt enkelt. Vad var det där för ljud? Då pratar vi gevärsskott på 30 m vilket är rätt bra ljudtryck om man står framför pipan.

Vilda djur fattar för det första inte att det är en "väg". De kopplar inte att det är farligt eller att fordon följer vägen. Det är en öppen yta som de tänker - eller inte tänker - passera. De följer sina instinkter på väg till eller från vatten, daglega, bete osv.

Höga ljud konfunderar dem och de försöker riktningsbestämma ljudet - vilket är svårt i skog då ljudet studsar på olika ytor som trädstammar, stenar etc. Uppfattar de ljudet som ett hot (inte särskilt sannolikt då hot mot dem snarare är tysta) ger de sig av i motsatt riktning. Om du som människa går ljudligt i skogen går de undan vilket beror på att de redan identifierat dig som människa = hot. Drevkedjor bygger på att djuren vet om att det är människor som kommer. Först på senare år kan man se att vargar tex utvecklat en rädsla för helikoptrar (i Ryssland springer de långt bara vid ljudet av en snöskoter) och det är förstås för att de lärt sig att förknippa ljudet med ond bråd död eller traumatisk jakt/sövning/märkning.

Så när det gäller vilda djur kan du enbart förlita dig på att du upptäcker djuret innan det står framför dig på vägen. De kommer inte att undvika dig eftersom de inte fattar hur man undviker ett objekt som kommer på en väg. De kan passera framför dig, bakom dig eller bara springa rakt över dig.

Renar är en annan sak, de är tamdjur och fattar det där med fordon. De kan till och med springa på rätt sida längs en väg utan att korsa den men lita på dem går ju aldrig.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vilda djur, t.ex. älgar och rådjur har betydligt bättre hörsel än vi människor. Fråga vilken jägare eller naturmupp som helst. En knäckt kvist på 100 meters håll räcker. Så dom uppfattar ett originalsystem lika bra som ett eftermarknadssystem. Ibland drar dom sig in i skogen, ibland inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Djur är inte logiska.

Men dom kan bli det genom det naturliga urvalet.
Är min gissning till att förklara att de hundar man ser i länder där det är naturligt hundar går fritt.
Typ Sydeuropa.
Inte rusar omkring vilt. Utan rör sig mycket lugnt.

Men med rätt hundägare / hund går det ju lära hundarna. En vän hade en hund (labbe/blandras...)som fick gå fritt ut i Lund.
Men den fick inte gå över gatan. Så den var begränsad till rundor runt kvarteret på egen fot.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Icke vetenskapligt test av mig på vilda djur, de reagerar på förändring.

Håll jämn gas och de fortsätter vad de håller på med, ex. beta i ett dike, släpp och bromsa för man ser de och är rädd att de ska kasta sig över vägen och de reagerar och ibland slänger sig över vägen stället för åt andra hållet, val av flykthåll sannolikt vart dom känner sig trygga.

Är de redan påväg över vägen fortsätter de, ibland vänder de när de reagerar på förändringen men då är de väl påväg bort från tryggheten.

Men testa på egen risk..
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Om jag inte minns helt fel så finns det en dom mot en man som jagade rådjur (tror jag) från cykel med en motorsåg igång på pakethållaren, han fälldes för det för att han hade motorsågen igång att avleda viltet och komma åt att skjuta. Jag hävdar att man inte kan jämföra en drevkedja med ett motorfordon nu har jag inte jätte stor erfarenhet av drevjakt men har varit med om det på ett ställe där jag jagade förrut, drevkedjan är bred och går sakta framåt och sen spelar vindriktningen stor roll om drevkedjan går med eller mot vinden.
Tycker det låter märkligt om det där med motorsågen funkar men vad vet jag.

Har X antal älgar på mitt samvete och kan säga att det är så många att jag tappat räkningen men jag hävdar att det nog överlag är enklare att komma nära vilt med motorfordon än till fots, enklaste sättet är väl med en riktigt bra hund men det är inte så bara det heller. Med ett motorfordon verkar viltet inte verkar veta vad det är som kommer utan avvaktar för att se och sen kan flykten ske åt vilket håll som helst även ut på vägen. Drevkedjan som går i skogen drar nog till sig mer uppmärksamhet av viltet att nåt är på gång med rop och oförsiktig gång och ännu mer med vittringen som lämnas speciellt om drevkedjan går med vinden, då flera personer går på bredd så kan man med hjälp hur man går och terrängen styra viltet.
Japp, drevkedjan har helt säkert större inverkan än en hoj. En högljudd hoj är ingen garanti men minskar förhoppningsvis risken för en viltolycka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För att det är fränt! Sluta lalla om det är fördel ditt och datt. Det är fränt. Man gillar det. Det kittlar i öronen.

Några exempel; En Ducati Testastretta med grova Termi.
En Aprilia V4 med ett SC-project CRT.
En R1 CrossPlane med Yoshi
(Listan kan göras lång)

Sitter på verandan om kvällarna och känner glädje när det hissas trottlar eller öppnas spjäll uppför långa backen.

Jag är närmre 40 än 30.

Så.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En R1 CrossPlane med Yoshi

Akrapovic för h-vete, Akrapovic och deras kitsystem...! Yoshimura var en gång i tiden ett respekterat avgassystem till legendariska Suzukimodeller, men till Yamaha och nuförtiden - nä tack.

I övrigt håller jag med till 110 %. Jag är lika gammal som Valentino Rossis startnummer och jag blir lika genuint glad varje gång någon matar igenom alla växlar med välljud på landsvägen utanför...!
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Gillar HD med Vance and Hines och akrapovic till de flesta hojar men märkte att det finns en gräns även för mig när någon satt på ett Yoshimura helsystem på en Superduke GT :brinnerup
Vet inte om den var felmappad för den lät som en jävla monstertruck och med konstanta avgassmällar (liiite för mycket i mina öron).

Men som sagt inna Loud pipes saves lives (höll på att bli påkörd av en jävla skåpbil som bytte fil utan att blinka när jag kom åkandes på min harley...som tur är hade jag Vance and Hines Big Radious så jag skrämde upp fantyget i sin egen fil igen) :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Akrapovic för h-vete, Akrapovic och deras kitsystem...! Yoshimura var en gång i tiden ett respekterat avgassystem till legendariska Suzukimodeller, men till Yamaha och nuförtiden - nä tack.

Mitt begränsade intresse för Japanhojar belyses av min ringa kunskap i ämnet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Apropå ingenting...

"Avgassystem" från tiden då sånt antagligen ansågs vara av underordnad betydelse :död:D

IMG_1377.3.jpg

Läste någon gång om husqvarnas 500GP, ni vet, de där med ett jättelångt vänster avgasrör.
"När Husqvarnan" startar faller fåglar döda ner från träden".

Husqvarna-1934-500-GP-Stanley-Woods-IOM-Sca.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top