Sidan 7 av 7 FörstaFörsta 1234567
Resultat 121 till 138 av 138
  1. #121
    Fartfeber FARTGALEN <<s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Hus
    Hoj
    tramp
    Inlägg
    727
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS
    Nej, djur undviker inte vägen bara för att någon kör med öppna spjäll. Däremot kommer de att ha betydligt svårare att lokalisera varifrån ljudet kommer, särskilt om det närmar sig snabbt.

    Det enda man uppnår är egen dövhet, irritation hos allmänhet och medtrafikanter och en överhängande risk att andra uppfattar en som mindre vetande.
    Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
    Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.

  2. #122
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 603
    Citat Ursprungligen postat av FARTGALEN << Visa inlägg
    Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
    Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.
    Om jag inte minns helt fel så finns det en dom mot en man som jagade rådjur (tror jag) från cykel med en motorsåg igång på pakethållaren, han fälldes för det för att han hade motorsågen igång att avleda viltet och komma åt att skjuta. Jag hävdar att man inte kan jämföra en drevkedja med ett motorfordon nu har jag inte jätte stor erfarenhet av drevjakt men har varit med om det på ett ställe där jag jagade förrut, drevkedjan är bred och går sakta framåt och sen spelar vindriktningen stor roll om drevkedjan går med eller mot vinden.

    Har X antal älgar på mitt samvete och kan säga att det är så många att jag tappat räkningen men jag hävdar att det nog överlag är enklare att komma nära vilt med motorfordon än till fots, enklaste sättet är väl med en riktigt bra hund men det är inte så bara det heller. Med ett motorfordon verkar viltet inte verkar veta vad det är som kommer utan avvaktar för att se och sen kan flykten ske åt vilket håll som helst även ut på vägen. Drevkedjan som går i skogen drar nog till sig mer uppmärksamhet av viltet att nåt är på gång med rop och oförsiktig gång och ännu mer med vittringen som lämnas speciellt om drevkedjan går med vinden, då flera personer går på bredd så kan man med hjälp hur man går och terrängen styra viltet.

    Nu är jag inte i mot hojar som låter högre än dom egentligen ska och mina samtliga tre är enligt lagen inte okej, men kör man som folk och inte tokgasar mitt i natten eller på andra olämpliga ställen är ju skillnaden mot ett original system inte fruktansvärd stor. Dock kan till och med jag reagera då det kommer folk ofta på offroad hojar med öppna system som kör klockan tolv på natten och då måste växla ner ett par växlar och drar på fullt genom byn, vansinne säger och det retar "vanligt folk" som inte är intresserad hojar eller motorer. Men kör man på hög växel och jämn gas låter det ju inte så fasligt mycket.
    Senast redigerat av bosse-l den 2019-07-10 klockan 23:32.

  3. #123
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg
    Konstigt va folk retar sig på då de där me ljud...

    Ett exempel då... Du sitter lugnt å skönt i trädgården eller balkongen me en kaffe eller öl så kommer några hojar å brummar förbi, tar inte många sekunder att passera... Altenativ två... En granne kör igång sin motor gräsklippare. .... De kommer å låta typ en timme.. Då undrar jag vilket är mest iriterande..

    Jag skulle förslå att motor drivna maskiner i tätbebyggda områden skulle förbjudas då.. Typ motor gräsklippare, röjsåg motorsåg.... Allt de finns som el drivna som är klart tystare. .

    Me andra ord är de inte ljudet som folk irriterande sig på när de gäller motorcyklar utan motorcykeln..
    Min verklighet är något annorlunda. Jag bor i stan, ett par gånger om året klipps det runt omkring bostadshusen, men då ganska snabbt och på en vardag. Men hela sommaren kan man höra när hojar med helsystem (och motsvarande högljudda bilar) trycker gasen i botten på leden och drar igenom ett par växlar. Det hörs så väl dag som natt. För mig som bor uppe på ett berg hörs det dessutom på väldigt långt håll.

    Om jag måste välja mellan den där dagen på året som gräset klipps eller det dagliga oväsendet, ja i så fall så stör jag mig faktiskt mer på hojarna. Tyvärr kan man ju inte välja. Men i en sak håller jag med dig, det är ett otyg att gräsklippare för sånt väsen.

    Med det sagt så är det få saker som är värre än industritågen som går nattetid här. Men ljudmässigt är det tydligen helt okej att bromsa ett par kilometer med skrikande bromsar eftersom det är ett tåg och bullernivån mäts som ett genomsnitt. Därför anses tunga industritåg som går nattetid tystare än bakgrundssorlet från vanlig biltrafik.
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-07-11 klockan 02:12.

  4. #124
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Inlägg
    936
    Grannar inom hörhåll? Nej tack!

  5. #125
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 541
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av FARTGALEN << Visa inlägg
    Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
    Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.
    Jag har när jag kört på kvällar sett flera älgar som stått i skogsbrynet längs vägen och glott en bra stund som precis när man är framme vid dem bestämmer sig för att klampa upp över vägen.
    Rådjur har med gjort det ett par gånger, men älg gör det mer enligt min erfarenhet.
    Katter är ju också rent fånigt bra på att sitta och gömma sig i dikeskanten för att kuta upp över vägen när fordonet kommer nära. Haft flera katter som blivit överkörda just så.

    Djur är inte logiska.

  6. #126
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 839
    Citat Ursprungligen postat av FARTGALEN << Visa inlägg
    Du uttalar dig som du vet hur djuren reagerar på höga ljud. När man jagar har man ju ibland drev och de brukar ju föra ett visst liv för att djuren ska springa mot skyttarna.
    Jag har inte gjort några vetenskapliga studier men det verkar logiskt att djur som befinner sig vid vägen kommer springa och gömma sig inne i skogen.
    Racefit är systemet som lät högst och det lät inte jobbigt högt, jag tyckte det var perfekt. Om någon uppfattar mig som mindre vetande kunde jag inte bry mig mindre faktiskt. Dessutom skulle jag knappast någonsin få veta det i vilket fall.
    Tja, +40 års fritid i skogen har väl gjort att jag snappat upp en del iaf. De reagerar mer på lukten av din fis än på om du kör genom skogen på en Top Fuelkärra... Skjuter du en älg i en grupp av flera så fattar övriga inte vad som händer. De står och lyssnar helt enkelt. Vad var det där för ljud? Då pratar vi gevärsskott på 30 m vilket är rätt bra ljudtryck om man står framför pipan.

    Vilda djur fattar för det första inte att det är en "väg". De kopplar inte att det är farligt eller att fordon följer vägen. Det är en öppen yta som de tänker - eller inte tänker - passera. De följer sina instinkter på väg till eller från vatten, daglega, bete osv.

    Höga ljud konfunderar dem och de försöker riktningsbestämma ljudet - vilket är svårt i skog då ljudet studsar på olika ytor som trädstammar, stenar etc. Uppfattar de ljudet som ett hot (inte särskilt sannolikt då hot mot dem snarare är tysta) ger de sig av i motsatt riktning. Om du som människa går ljudligt i skogen går de undan vilket beror på att de redan identifierat dig som människa = hot. Drevkedjor bygger på att djuren vet om att det är människor som kommer. Först på senare år kan man se att vargar tex utvecklat en rädsla för helikoptrar (i Ryssland springer de långt bara vid ljudet av en snöskoter) och det är förstås för att de lärt sig att förknippa ljudet med ond bråd död eller traumatisk jakt/sövning/märkning.

    Så när det gäller vilda djur kan du enbart förlita dig på att du upptäcker djuret innan det står framför dig på vägen. De kommer inte att undvika dig eftersom de inte fattar hur man undviker ett objekt som kommer på en väg. De kan passera framför dig, bakom dig eller bara springa rakt över dig.

    Renar är en annan sak, de är tamdjur och fattar det där med fordon. De kan till och med springa på rätt sida längs en väg utan att korsa den men lita på dem går ju aldrig.
    Buy quality, cry once.

  7. #127
    Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    CB 1000 RA, ER6
    Inlägg
    513
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    När jag hade helsystemet på BMWn så var det en mycket trevligare upplevelse att göra lanesplit genom de närmast stillastående bilköerna. Man kunde se att bilister var mer medvetna om att man kom och många fler gav plats.

    Tyvärr tyckte jag dånandet blev lite väl mycket i vanlig stadstrafik. Låg man på en led med betongräcken ekade det mellan dem. Körde man nära längs ett bergsparti blev det en fruktansvärd resonans.

    Själv hade jag gärna fått mycket av ljudkaraktären från ett helsystem, utan att det lät så vansinnigt högt. Särskilt på tomgång känns det löjligt när det dånar och ekar utan att uppnå någonting.
    Jag instämmer till fullo med vad du skriver. Pendlar varje dag genom Stockholm till jobbet med hojen. Jag har gjort så x-antal år och märker en markant skillnad i hur bilister reagerar med och utan mitt slip-on. Jag lane-splittar i låg fart. Med Hondas original (som är så tyst så det låter nästan som en moppe) så hör ingen mig och bilister reagerar med att rycka till då jag kommer upp jämte. Många blir skrämda, rädda eller förvånade. Med slip-on så hör "alla" mig i kön och väldigt många vrider om ratten och fllyttar bilen åt sidan för att släppa fram mig om det går. Så för mig som inte gillar ljud handlar det om praktikaliteter. Jag känner mig mera säker med mitt slip-on. Dock ogillar jag ljud (jag vet att det är motsägelsefullt) så jag tycker personligen det blir för högt i tex Södereledstunneln då det ekar f-n och på landsväsgturer. Så fort jag slutar pendla kommer originalpipan på. Andra människor påstår att ljudet inte hörs bakifrån och att allt är en myt att bilister skulle höra mig snabbare med högre ljud. Jag har full respekt för deras åsikter och verklighet , men i min vardag så vet jag att jag har en fördel av mitt slip-on.

    Kan inget om vilda djurs beetende i relation till ljud så lämnar det därhän.
    "Jag är väl som folk mest.
    Död på insidan, tom i blicken
    och sitter helst ensam på bussen.
    Närapå radikalt alldaglig."

  8. #128
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    805
    Vilda djur, t.ex. älgar och rådjur har betydligt bättre hörsel än vi människor. Fråga vilken jägare eller naturmupp som helst. En knäckt kvist på 100 meters håll räcker. Så dom uppfattar ett originalsystem lika bra som ett eftermarknadssystem. Ibland drar dom sig in i skogen, ibland inte.
    Racing is the process of turning money into noise.

  9. #129
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 032
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Djur är inte logiska.
    Men dom kan bli det genom det naturliga urvalet.
    Är min gissning till att förklara att de hundar man ser i länder där det är naturligt hundar går fritt.
    Typ Sydeuropa.
    Inte rusar omkring vilt. Utan rör sig mycket lugnt.

    Men med rätt hundägare / hund går det ju lära hundarna. En vän hade en hund (labbe/blandras...)som fick gå fritt ut i Lund.
    Men den fick inte gå över gatan. Så den var begränsad till rundor runt kvarteret på egen fot.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  10. #130
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    Honda Hornet 07, VTR Firestorm 02 & XT 600 88
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av JPT Visa inlägg


    Skönsång eller oljud???
    Riktigt Skönsång hur kan man ogilla det

  11. #131
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 015
    Icke vetenskapligt test av mig på vilda djur, de reagerar på förändring.

    Håll jämn gas och de fortsätter vad de håller på med, ex. beta i ett dike, släpp och bromsa för man ser de och är rädd att de ska kasta sig över vägen och de reagerar och ibland slänger sig över vägen stället för åt andra hållet, val av flykthåll sannolikt vart dom känner sig trygga.

    Är de redan påväg över vägen fortsätter de, ibland vänder de när de reagerar på förändringen men då är de väl påväg bort från tryggheten.

    Men testa på egen risk..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  12. #132
    Fartfeber FARTGALEN <<s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Hus
    Hoj
    tramp
    Inlägg
    727
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Om jag inte minns helt fel så finns det en dom mot en man som jagade rådjur (tror jag) från cykel med en motorsåg igång på pakethållaren, han fälldes för det för att han hade motorsågen igång att avleda viltet och komma åt att skjuta. Jag hävdar att man inte kan jämföra en drevkedja med ett motorfordon nu har jag inte jätte stor erfarenhet av drevjakt men har varit med om det på ett ställe där jag jagade förrut, drevkedjan är bred och går sakta framåt och sen spelar vindriktningen stor roll om drevkedjan går med eller mot vinden.
    Tycker det låter märkligt om det där med motorsågen funkar men vad vet jag.

    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Har X antal älgar på mitt samvete och kan säga att det är så många att jag tappat räkningen men jag hävdar att det nog överlag är enklare att komma nära vilt med motorfordon än till fots, enklaste sättet är väl med en riktigt bra hund men det är inte så bara det heller. Med ett motorfordon verkar viltet inte verkar veta vad det är som kommer utan avvaktar för att se och sen kan flykten ske åt vilket håll som helst även ut på vägen. Drevkedjan som går i skogen drar nog till sig mer uppmärksamhet av viltet att nåt är på gång med rop och oförsiktig gång och ännu mer med vittringen som lämnas speciellt om drevkedjan går med vinden, då flera personer går på bredd så kan man med hjälp hur man går och terrängen styra viltet.
    Japp, drevkedjan har helt säkert större inverkan än en hoj. En högljudd hoj är ingen garanti men minskar förhoppningsvis risken för en viltolycka.

  13. #133
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Highland 950 SM
    Inlägg
    10 109
    För att det är fränt! Sluta lalla om det är fördel ditt och datt. Det är fränt. Man gillar det. Det kittlar i öronen.

    Några exempel; En Ducati Testastretta med grova Termi.
    En Aprilia V4 med ett SC-project CRT.
    En R1 CrossPlane med Yoshi
    (Listan kan göras lång)

    Sitter på verandan om kvällarna och känner glädje när det hissas trottlar eller öppnas spjäll uppför långa backen.

    Jag är närmre 40 än 30.

    Så.
    Senast redigerat av FettSnok den 2019-07-11 klockan 21:29.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  14. #134
    Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Inlägg
    5 757
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg

    Jag är närmre 40 än 30.

    Så.
    Välljud låter gott oavsett ålder.
    I ett parkeringsgarage häromdagen uttryckte min son på 9 år de flesta positiva uttryck han kunde över en Alfa gtv med busso-6:an och öppet avgassystem.

    Jag höll med honom.
    Sist till McDonalds är en rutten sill...




  15. #135
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 909
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    En R1 CrossPlane med Yoshi
    Akrapovic för h-vete, Akrapovic och deras kitsystem...! Yoshimura var en gång i tiden ett respekterat avgassystem till legendariska Suzukimodeller, men till Yamaha och nuförtiden - nä tack.

    I övrigt håller jag med till 110 %. Jag är lika gammal som Valentino Rossis startnummer och jag blir lika genuint glad varje gång någon matar igenom alla växlar med välljud på landsvägen utanför...!
    The Build Quality Police

  16. #136
    Medlem Spritelights avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2017, KTM 1290 SuperDuke GT 2013, Aprilia RSV4
    Inlägg
    77
    Gillar HD med Vance and Hines och akrapovic till de flesta hojar men märkte att det finns en gräns även för mig när någon satt på ett Yoshimura helsystem på en Superduke GT
    Vet inte om den var felmappad för den lät som en jävla monstertruck och med konstanta avgassmällar (liiite för mycket i mina öron).

    Men som sagt inna Loud pipes saves lives (höll på att bli påkörd av en jävla skåpbil som bytte fil utan att blinka när jag kom åkandes på min harley...som tur är hade jag Vance and Hines Big Radious så jag skrämde upp fantyget i sin egen fil igen)

  17. #137
    Medlem WESTs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    Husaberg 650 / Peugot Trekker Tuned.
    Inlägg
    5 831
    Blogginlägg
    2
    Det sitter i generna, börjar redan i unga år.

  18. #138
    here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    gbg
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Inlägg
    934
    Jag kör original. Så mycket småbarn son jag väcker annars
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta 1234567

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här