Undersökning kring användandet av AI i bilar

Davvvee

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2019
Ort
Borås
Hoj
Kawazaki ninja ZX-10RR
Vi är en grupp studenter som läser på Högskolan i Borås. I vår utbildning genomför vi nu en enkät som en del av en av vårt kandidatarbete. Studien används som underlag för att ta reda på den svenska befolkningens åsikter kring självkörande bilar.

Vet att detta är ett MC-forum men hoppas på att vi kan få fram givande svar. Ditt deltagande uppskattas.

https://forms.gle/qKdNUCGpuqHkd1jL6
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det saknas en massa frågor och görs en massa felaktiga antaganden i undersökningen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Detta är visserligen ett MC forum men många av oss kör ju även bil.
Dock har vi den fördelen att vi kan granska bilister och deras körsätt ur ett lite annat perspektiv.

AI fordon har debatterats ganska hårt och ingående, det finns några trådar på forumet då motorcyklister och övriga oskyddade trafikanter får ett lite annorlunda till AI fordon.

Har inte kollat frågorna än men hoppas de även är utformade för oskyddade trafikanter.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Det saknas en massa frågor och görs en massa felaktiga antaganden i undersökningen.
Ja då borde TS & Co verkligen läsa igenom självkörandebilartrådarna :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är en automatiskt driven bil? En bil som drivs av autopilot, är det en Flintstonesbil med en robot som sparkar bilen framåt? :va

Diskussionen om självkörande bilar handlar inte om ifall dom har automatiska motorer eller inte, utan vad det är som styr/manövrerar bilen. Om ni inte ens kan särskilja det så tror jag att ni kommer att ha en viss uppförsbacke :rolleyes:
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det var då en bedrövlig nivå på språket.
Med det sagt, varför skiljer ni på biltillverkare och mjukvaruutvecklare? Bara nyfiken för det känns märkligt att se det som två olika parter, i synnerhet när det kommer till självkörande bilar.
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Kandidatnivå och kan inte skilja på de, dem och dom? Enastående! Så nej, jag avbröt ifyllandet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blir det något fel på bilen så är det normala att man under garantitiden vänder sig till Bilåterförsäljaren.
Med samma logik blir det Bilåterförsäljaren som ska vara ansvarig om Bilen ställer till något.
Kör på en forgängare, tex.
Till sist Autonom bil där föraren kan ingripa när nått är fel, tex bromsa eller använda ratten.
Vilket krav ska ställas på en sådan förare ?
Det borde vara ett specialkörkort.
Varför ?
Därför det är mycket svårare ingripa när nått går fel än att själv köra bilen hela tiden.
Exempel:
Jag ligger med fartkontrollen inställd på 80km/h och missar skylten för 60km. Som står 200 m före en väg korsning.
Efter vägkorsningen kommer en ny 60km/h skylt. Jag ingriper genom att bromsa men eftersom jag inte har högerfoten på gaspedalen (så jag vet var bromspedalen är)
så blir det fel och jag jag trycker istället på gaspedalen och passerar 60 skylten i 90km/h. :rodnar
Det blev sista gången jag använde fartkontroll. På bil.

Hur ska det autonoma fordonet veta vilken fart som gäller ? Läsa skyltar och komma ihåg ?
Kör en Toyota på leden från Majorna mot Centrum (österut) i Göteborg.
Det är 70km/h men Toyotan protesterar. HÄR ÄR 50km/h.
Jag är tvungen stänga av "INFOsystemet" för att inte störas.

Kör en annan Toyota. Det går att se tillåten hastighet på INFOsystemet. Den är 70km/h.
Så är hastigheten sänkt till 50km/h ca 100 meter före och efter en korsning.
Jag sänker hastigheten till 50km/h och kör de 200 metrarna i 50km/h.
Vid hastighetsskylten 70km/h efter korsning ändrar INFOsystemet till tillåten hastighet 50km/h.
Dvs jag har kört 200 meter och ca 13 sek med fel hastighet enligt INFO systemet.
För enligt INFOsystemet var det 70km/h under hela 50km/h sträckan.

Lägg till frågan
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen kör för fort ? Inte följer gällande hastighet.
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen kör mot rött ljus ?
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen inte följer polismans tecken ?

Vad det gäller just ansvarsfrågan om nått händer jämför CE märkning
Citat: "The manufacturer of products made within the EEA and the importer of goods made in other countries must ensure that CE-marked goods conform to standards. "

Dvs för saker tillverkade i EU är det tillverkaren som är ansvarig.
För saker importerade är importören ansvarig.
Det logiska blir att händer det något med en bill tillverkad utanför EU tex en amerikansk bil så är det importören som blir ansvarig.
Och går nått sönder i nått man köpt så vänder man sig till återförsäljaren. Inte till tillverkaren.
Garantitiden på bilar är 1 eller 2 år. I Sverige förkommer 5års "sk garantier" under förutsättning att du servar bilen hos återförsäljaren.
(Detta är inte Garanti i tex Tyskland utan ett exempel på serviceavtal)

Hur lång garantitid kommer gälla på Autonoma bilar ?
Kommer serviceavtal bli obligatoriskt för att bilen ska få köra utanför sk "Inhägnat område".

En stor lastbil håller på och backar ut på gatan från vänster sida.
Vad gör du ?
Skiter i lastbilen, jag har förträde , kör och krockar. Lastbilens fel.
Ser lastbilen , stannar och släpper ut lastbilen på gatan, Kör när jag kan.

En stor lastbil håller på och backar ut på gatan från vänster sida.
Vad gör den Autonoma bilen ?
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ha tyckte det verkade fånigt att avbryta p.g.a. dåligt språk, men gjorde det samma.
Tag en högstadiekurs i svenska och börja om på högskolan....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Problematiken med självkörande fordon är intressant. Även om det bara gäller kollisionsundvikande kan det vara spännande.

Tänk er följande scenario:
Den självkörande personbilen ställs plötsligt inför en allvarlig och akut situation. Mitt framför står en lastbil stilla, i mötande körfält kommer en annan personbil och på vägrenen befinner sig en fotgängare. Hur ska den självkörande bilen agera?
* Scenario 1. Att fortsätta rakt fram. Det blir en kollision med lastbilen. Alla människor i personbilen kommer att skadas allvarligt eller i värsta fall dö.
* Scenario 2. Väja ut i mötande körfält. Innebär en stor risk för allvarliga skador eller död för människorna i de båda bilarna när de kolliderar.
* Scenario 3. Väja ut på vägrenen. Fotgängaren kommer garanterat att avlida men alla i personbilen kommer att klara sig utan skador.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problematiken med självkörande fordon är intressant. Även om det bara gäller kollisionsundvikande kan det vara spännande.

Tänk er följande scenario:
Den självkörande personbilen ställs plötsligt inför en allvarlig och akut situation. Mitt framför står en lastbil stilla, i mötande körfält kommer en annan personbil och på vägrenen befinner sig en fotgängare. Hur ska den självkörande bilen agera?
* Scenario 1. Att fortsätta rakt fram. Det blir en kollision med lastbilen. Alla människor i personbilen kommer att skadas allvarligt eller i värsta fall dö.
* Scenario 2. Väja ut i mötande körfält. Innebär en stor risk för allvarliga skador eller död för människorna i de båda bilarna när de kolliderar.
* Scenario 3. Väja ut på vägrenen. Fotgängaren kommer garanterat att avlida men alla i personbilen kommer att klara sig utan skador.

Det här är mer troligt, har upplevt det själv
Närmar mig ett backkrön
Då möter jag i min fil en buss som håller på och kör om
I filen till vänster den buss som håller på och bli omkörd.
Scenario 1. Jag fortsätter rakt fram och frontar den omkörande bussen.
Scenario 2. Jag svänger till vänster och frontar den bussen. Den kör ju långsammare(?).
Scenario 3. Jag svänger kraftigt vänster och kör av vägen.
Scenario 4. Jag svänger höger och kör av vägen.
Vad tror ni jag valde ?

Det här är mer troligt, har upplevt det själv
Det är mycket halt, i en för mig nedförsbacke står en mötande lastbil halvvägs upp.
På den följande raksträckan har de mötande lastbilarna stannat med ca 50 m lucka.
Jag kör framåt, inga bilar framför mig. Bara "parkerade" lastbilar i vänsterfilen.
Då tar en personbil och väljer att köra om en lastbil när jag kommer.
Scenario 1. Jag fortsätter rakt fram och frontar med den omkörande personbilen.
Scenario 2. Jag svänger till vänster och frontar en stillastående lastbil.
Scenario 3. Jag svänger kraftigt vänster och kör av vägen.
Scenario 4. Jag svänger höger och kör ner i diket.
Vad tror ni jag valde ?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett självkörande fordon skulle knappast ha påbörjat den där omkörningen vid möte.



Få hålla med om att det är konstig svenska och ett märkligt blandande av begrepp i frågeformuläret.

Först pratas det om självkörande fordon, sen helt plötsligt frågas det om "självstyrande fordon", ska jag i ett det senare fordonet i motsats till självkörande fordon alltså sköta gas och broms själv och fordonet styr bara?

Även rubriken i den här tråden är ju missledande, AI ju ingen som helst koppling till undersöknings innehåll.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej Davvvee,

Det är onekligen lite intressanta frågor det här.
Dock kan jag känna att jag som slutkund (användare) av en produkt av varumärke X inte är så vansinnigt intresserad av de kontraktsbundna förhållanden som gäller mellan ägaren av varumärket X ("biltillverkaren") och deras underleverantörer ("programmeraren").

Om jag köper en produkt från en auktoriserad återförsäljare, då kommer jag i enlighet med Svensk konsumentlagstiftning att ställa mina eventuella krav på denna återförsäljare.
Hur det sedan hanteras med regressrätt i flera led, ansvarsfördelningar etc., det bekymrar jag mig inte om.

Därför är det ointressant vem som är "vållande" i det fall en "självkörande" manick gör fel, för mig som kund är det bara intressant vem som hanterar mig som kund och mina krav.
Det styrs redan i dag av gällande konsumentlagstiftning.
Jag reklamerar ju inte en havererad växellåda direkt till växellåds-tillverkaren utan till återförsäljaren av fordonet.

Det där har Volvo insett och därför smart nog redan för snart 4 år sedan tydligt kommunicerat sin ståndpunkt.

Volvo.jpg
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hej Davvvee,

Det är onekligen lite intressanta frågor det här.
Dock kan jag känna att jag som slutkund (användare) av en produkt av varumärke X inte är så vansinnigt intresserad av de kontraktsbundna förhållanden som gäller mellan ägaren av varumärket X ("biltillverkaren") och deras underleverantörer ("programmeraren").

Om jag köper en produkt från en auktoriserad återförsäljare, då kommer jag i enlighet med Svensk konsumentlagstiftning att ställa mina eventuella krav på denna återförsäljare.
Hur det sedan hanteras med regressrätt i flera led, ansvarsfördelningar etc., det bekymrar jag mig inte om.

Därför är det ointressant vem som är "vållande" i det fall en "självkörande" manick gör fel, för mig som kund är det bara intressant vem som hanterar mig som kund och mina krav.
Det styrs redan i dag av gällande konsumentlagstiftning.
Jag reklamerar ju inte en havererad växellåda direkt till växellåds-tillverkaren utan till återförsäljaren av fordonet.

Det där har Volvo insett och därför smart nog redan för snart 4 år sedan tydligt kommunicerat sin ståndpunkt.

View attachment 448825
Är det Vdn själv som ska krypa in i fängelset om nån bil mejjar ner en folksamling ?Eller är det fler eftersom han säger vi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top