Trattar

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Sonen skall göra trattar till en Race-motor.
Han har kollat lite på köpegrejer, men de är nästan alltid indelade i tre sektioner: En cylindrisk del, en konisk del och en del med konstant radie. Varken han eller jag tror att det är den form som ger det högsta flödet.
Trattarna kommer att 3D-printas, så det finns inga begränsningar gällande vilken form som är möjlig.
Så frågan är alltså: Hur ser den ideala tratten ut?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Var vill du ha effekt/vrid?
Kom ihåg att stämma av trattarna mot toppen (portning), avgassystemet (längd på headersrör och första rörbiten efter).

Användningsområde för motorn, gata, racing, bomba, touring, utställning spelar också en väldig roll i utformningen av optimalt flöde (som kan funka skitdåligt för andra användningsområden).

Ha tillgång till (bygg själv) en bromsbänk så att ni kan mäta och jämföra olika teorier i praktiken.



(OT, en racebil i SSK hade de längsta insug jag någonsin sett )
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var vill du ha effekt/vrid?
Kom ihåg att stämma av trattarna mot toppen (portning), avgassystemet (längd på headersrör och första rörbiten efter).

Användningsområde för motorn, gata, racing, bomba, touring, utställning spelar också en väldig roll i utformningen av optimalt flöde (som kan funka skitdåligt för andra användningsområden).

Ha tillgång till (bygg själv) en bromsbänk så att ni kan mäta och jämföra olika teorier i praktiken.



(OT, en racebil i SSK hade de längsta insug jag någonsin sett bara för att de ville ha effekten på maxvarv)
Bra input fast det är tvärt om med total insugslängd :tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Nyckelordet här är FORM, diameter och längd har vi koll på.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nyckelordet här är FORM, diameter och längd har vi koll på.

Du är ute efter strömningshastighet och flöde, kanten/öppningen runt tratten är det som är knepigast att få till, skarp, mjuk, tjock, tunn.... och den övriga turbolensen runt motorn/insugsområdet att ta hänsyn till.
Spännande att följa och få se resultatet. Kom ihåg att bänka ekipaget innan modifiering sker så det finns nåt att jämföra med/mot. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska man vara riktigt obstinat ska man väl titta på ytan också, så att man får en optimal strömning för bästa fyllningsgrad, blandning av luft och soppa osv. Sen om det har någon praktiskt betydelse får någon annan svara på :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det var en på R1-forumet som la ner rätt mycket tid i dynon för att laborera med olika trattlängd och utformning och menade att han fick mätbara resultat.
Det var rätt mycket hemlighetsmakeri så jag vet varken vilket register som var målet eller om det blev bättre varvtider?

Nätet är ju hopplöst att finna pålitlig info men denna artikel känns hyfsat underbyggd, på ett ungefär :tummenupp

https://performancebyie.com/blogs/ie-auto-blog/the-right-bellmouth
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det stora problemet med att designa optimala trattar är att det som CFD programvara i miljonklassen räknar fram som optimalt sen långt ifrån alltid är det som fungerar i praktiken. Sneglar man på tillverkare med stor utvecklingsbudget som borde ha testat det mesta så spretar lösningarna.

Jag hade gjort en elliptisk enl Blair modellen ovan. Jag har provat det och det fungerade bättre än originalet för mig.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Men det senaste är väl variabel längd ?
Och den har ni ju koll på !
Vi kommer inte att ha rörliga trattar (det tar för mycket tid att bygga ett sån't system) men vi är inte främmande för att ha olika trattlängd på olika cylindrar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi kommer inte att ha rörliga trattar (det tar för mycket tid att bygga ett sån't system) men vi är inte främmande för att ha olika trattlängd på olika cylindrar.
Behöver det verkligen bli så avancerat, om ni ändå ska 3d-printa saker och ting? Styrningen av längden kan ju vara helt fristående från motorstyrningen i övrigt, det borde väl räcka med en tex Arduino, en varvtalssensor och ett litet servo/stegmotor. Sen är ju resten lite matte och lite programmering.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vi kommer inte att ha rörliga trattar (det tar för mycket tid att bygga ett sån't system) men vi är inte främmande för att ha olika trattlängd på olika cylindrar.

Jag har kört olika längder på trattar till min v-twin ktm 990 jag även på alla andra motorer jag trimmat. Först körde jag org längd som kan vara runt 60mm långa ur minnet och sedan köpte jag kortare org trattar från RR hojen Ktm rc8 för de passar Bolton. De är ur minnet 30-40mm långa. Jag körde bara ute på väg med buttdyno men jag vet att bromsningar gett 2-3hk mer med korta trattar över 8000 rpm och man förlorat minst lika mycket på lägre varv. Hursom så gick den märkart bättre över 8000v till varvstopp 9750v med korta och bottendraget från tomg till ca 8000v vart tråkigt sämre. Jag provade även en kort på fram cylindrar och lång bak vilket många ktm 990 sm och duke åkare har som favvo. Men trots att jag provade mappar för de trattkonfig så kör jag nu org långa trattar för de passar min körning bäst, jag kör mycket grusväg och då är botten effekt roligare.

Kolla en bit ner på denna sida så har en snubbe "Kev" provat olika längder och beskriver resultaten.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=5414&start=160

Läs sedan från denna sida och typ 20 sidor vidare så får ni se minst sagt udda dubbertrattar Kev testat i alla tänkbara former och konfig. Mycket intressant läsning!!

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3299&start=120
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Styrningen av längden kan ju vara helt fristående från motorstyrningen i övrigt, det borde väl räcka med en tex Arduino, en varvtalssensor och ett litet servo/stegmotor...
Sprutet vi använder kan styra stegmotorer (med eller utan återkoppling) så det finns ingen anledning att ta omvägen via Arduino.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top