Tjäna pengar på sitt MC-intresse?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att detta inte prioriteras förstår man när man ser tusentals nya crossar säljas årligen av privatpersoner:fakta

Det var ju poppis för några år sedan att köpa nya crosshojar momsfritt för export genom att ange sitt VAT nr hos holländska handlare och sedan sälja de "billigt" i Sverige som privatperson och glömma att betala momsen. Det gjordes ju med vetskapen att intrastat momskontroller är besvärliga och inte särskilt prioriterade för småbelopp....

Och mycket riktigt var det ju inte förrän en handlare som dessutom var småkriminell sedan tidigare gjorde detta på industriell skala som SKV fick upp ögonen för det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bakom ratten på en sportscykel????.

Undrar om du har koll på va en cykel är äns...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bakom flötet möjligen. Ordalydelsen i översättningen säger mig att det är en bot eller en nysvensk i Husby som försöker ragga kunder. Tråden lär tas bort rätt snart ivsfh...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tog in en del hojar på "spek" för en 10-15 år sedan, framförallt via UK. Pundet stod bra mot kronan och jag upptäckte att vissa 90-tals klassiker, tex gsxr 750/1100, Fireblade mfl gick för skitpengar på Ebay och Motoscout24. Dessutom fanns det många fina ex i originalskick med låga mil. Det blev inga jättepengar men finansierade iaf mitt rätt intensiva banåka under ett antal år.

Precis som Boris säger så sitter inte Skatteverket och regelmässigt samkör bilregistret för Svenne Banan i allmänhet. Det måste vara andra saker som drar till sig myndighetens intresse. Har du ingen eller väldigt låg inkomst så ska du förmodligen inte hålla på med bilaffärer öht.

Är du normalinkomsttagare så styr nog mer antal och värde och förtjänst. 10 bilar om året värda +100k styck är nog att be om trubbel. Men att handla 10 bilar per år med ärligt intjänade pengar och göra 40-50k i vinst totalt har jag svårt att se att Skatteverket är intresserade av.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag har annan bakgrund. Inte hojar eller bilar. Men en sak kan jag säga och det är att man inte vill ha SKV på sig... Det tog mig säkert tio år att bli kvitt dem, Min förtjänst då jag tyckte jag var smart.... Men vill inte gå den resan igen.
Vad det kostade mig privat att hamna ur deras ev register för tölpar vet jag inte riktigt. Men några hundratusentals kronor över ett gäng år är nog inte fel. Allt för att få en "respektabel" redovisningsfirma skriva alla deklarationer på deras papper...

Bara som ett brev från vardagen. Det är inte kul att få SKV efter sig. De kan gå retroaktivt efter eget huvud och deras preliminära beslut är bara att betala inom någon månad typ...... Visst du kan överklaga och få rätt men du måste likskam betala deras förstabeslut och därefter återkräva pengarna.

Allt ar tid och en massa huvudvärk.....
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Starta en hobby firma, reparera och serva Motorcyklar.
Man kan göra enkla saker som att byta Drivpaket renovera Framgafflar mm.
Kunderna finns här på Sporthoj.
En del här vet ju inte ens hur man pumpar Däck.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Starta en hobby firma, reparera och serva Motorcyklar.
Man kan göra enkla saker som att byta Drivpaket renovera Framgafflar mm.
Kunderna finns här på Sporthoj.
En del här vet ju inte ens hur man pumpar Däck.
Exakt detta har jag redan gjort. Kan säga att kunderna har inte precis regnat in.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sälja in idén att hojar är som hundar och att dessa måste rastas med jämna mellanrum.
Typ kör man inte med en hoj 1 gång i veckan så finns stor risk att saker går sönder.
Hipsters och storstadsbor har ju ofta ont om tid för hojkörning.
Din affärsidé blir sen att du åker hem till folk, tar och deras hoj på en kort tur och sen tar betalt av dem för det.
Borde gå med lite välplacerad marknadsföring och planterande av vetenskapliga artiklar om hur skadligt hojar mår av att stå stilla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sälja in idén att hojar är som hundar och att dessa måste rastas med jämna mellanrum.
Typ kör man inte med en hoj 1 gång i veckan så finns stor risk att saker går sönder.
Hipsters och storstadsbor har ju ofta ont om tid för hojkörning.
Din affärsidé blir sen att du åker hem till folk, tar och deras hoj på en kort tur och sen tar betalt av dem för det.
Borde gå med lite välplacerad marknadsföring och planterande av vetenskapliga artiklar om hur skadligt hojar mår av att stå stilla.
Selfieuppdateringar i form av posering på hoj på lämpliga ställen.

Fartfyllda bilder på bulten/skogsväg kostar givetvis extra.

Fullständig TET-rapport eller tur till Alperna/Norge/Ringen med bilder på motorcykeln från olika platser: 2000kr/dag plus omkostnader. Allt upplagt i sociala medier. Ägaren av hojen kan sitta och dricka veganlatte hemma och ge sken av att han är en riktig bajjker.


Lätt en affärsidé!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Selfieuppdateringar i form av posering på hoj på lämpliga ställen.

Fartfyllda bilder på bulten/skogsväg kostar givetvis extra.

Fullständig TET-rapport eller tur till Alperna/Norge/Ringen med bilder på motorcykeln från olika platser: 2000kr/dag plus omkostnader. Allt upplagt i sociala medier. Ägaren av hojen kan sitta och dricka veganlatte hemma och ge sken av att han är en riktig bajjker.


Lätt en affärsidé!
Givetvis utföres detta i samma mc kläder som ägaren har och alla bilderna är lite lätt generiska där man inte ser ansiktet på den som är ute med hojen.
Klockrent ju (y)
hipbike.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har extrapris på luft just nu ?
Du vet väl att det är Nitrogen du skall sälja till kunderna att ha i däcken.
Just 78% inblandning ska visst vara bra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
För snabba och riviga starter ska det vara dikväveoxid. Mixa fem viktdelar med 1-1/2 viktdel etylalkohol och det är mer än motorn som sprattlar ystert.
Tyckte du att du var lustig nu? :)
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Rör nu inte till det!
Det kommer en massa frågor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kan även se att man som ghost content creator skulle kunna ta betalt för att ta ut andras flickvänner på mc-turer och sen låta dem fota hojen och dig i hjälm.
Marknaden är stor och du vore ganska ensam i branschen så här i början. ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan även se att man som ghost content creator skulle kunna ta betalt för att ta ut andras flickvänner på mc-turer och sen låta dem fota hojen och dig i hjälm.
Marknaden är stor och du vore ganska ensam i branschen så här i början. ?
Då går det även att sälja på dem stora tilläggspaketet där det ingår parterapi och vid behov även familjejuridisk rådgivning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top