Tjäna pengar på sitt MC-intresse?

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Tjenare.

Jag har alltid haft ett intresse för köp&sälj. Mestadels har det blivit bilar, bildelar och fälgar. Har bevakat auktioner både nationellt och internationellt för att hitta klipp. Köpa billigt, fräscha upp och sälja dyrt. Per månad kanske detta har gett mig max 5000kr vid sidan om och reflekterar sällan alla timmer nerlagda. Intresset för bilar har lite svalnat och tvåhjuliga fordon ökat. Platsbrist är också ett problem.

  • Har vi många här på sporthoj som får (extra) inkomst på sitt hojintresse och isf hur?
  • Någon som tagit hem hojar från England och Tyskland? Tänker mest då för att kunna köra/ testa olika hojar själv men säljer gärna med någon liten vinst.

Ha en go vecka mina hojkollegor :tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det brukar inte dröja särskilt länge förrän skatteverket noterar om nån flippar grejer.
Och om man skall göra det med lite rotation nästan krävs det numer att man kan erbjuda finans, och nu kom därmed två argument för att ha firma.

Som lite mer svar på din fråga kan jag nämna att jag via min F-skatt ibland tagit på mig inkörning av nya cyklar.
Folk vill ibland iväg på resa direkt, de vill inte först köra 100 mil och sen serva tex.
För 4000 inkl soppa kör jag då dessa 100 mil enligt anvisning.
Ingen vidare timlön, men kul att köra lite olika cyklar ju.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Vilken kul grej. Köra helt nya mc. Då gissar jag att du har skapat en bra kontakt med din lokala handlare som vill anlita dig för detta?

Nä precis så är det med allt. Ska man ha rotation så får man satsa och göra det ordentligt (f-skatt). Men som jag ser det nu är det inte aktuellt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om inte annat borde det finnas restoration som business för MC likt det gör för gamla bilar. Vore en cool grej. Enda problem i Sverige är väl den lilla marknaden och relativt korta säsongen. Men kanske med global warming, så får vi längre säsong (varit så senare år ändå).

Tycker även politiker i rent miljömedvetenhet borde ha skattelättnader för verksamheter vars syfte är att restaurera och bibehålla gammalt och få det funktionellt igen istället för att det slängas på tippen mm. :smasha
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Som lite mer svar på din fråga kan jag nämna att jag via min F-skatt ibland tagit på mig inkörning av nya cyklar.
Folk vill ibland iväg på resa direkt, de vill inte först köra 100 mil och sen serva tex.
För 4000 inkl soppa kör jag då dessa 100 mil enligt anvisning.
Ingen vidare timlön, men kul att köra lite olika cyklar ju.
Det där vill jag också göra
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt främsta tips är att inte sälja och köpa hela hojar. De är reggade och det är lätt för skatteverket att hålla koll på vad du köper och säljer och klassa det som yrkesmässigt med trist eftertaxering som följd.

Jag har ju koll på KTM grejer och där finns ju gott om delar som säljs till "fel" pris där man kan tjäna pengar på att sälja på olika marknader. Just nu går strömmen av grejer ut ur landet när det gäller KTM, lågt värderad krona och få samlare med pengar gör att mycket går till tyskland.

Problemet är bara att timlönen på mitt ordinarie jobb är på tok för bra jämfört med att kränga delar...
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Har varit inne på delar... Kanske mest när GBP var nere i mot 11kr och då köpa skadade objekt genom Copart.co.uk https://www.copart.co.uk/popular/ca..._motorcycles_public_en&query=motorcycles&free

Men det blir snabbt ett stort skrotjobb att plocka ner, annonsera, testa och skicka iväg internationellt. Det bästa dealsen på copart är dessutom reserverade till legitimerade skrothandlare.

Men visst, någon gång kanske jag testar detta med tex en krockad gs1200 där drivlinan är ok :hihi
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det brukar inte dröja särskilt länge förrän skatteverket noterar om nån flippar grejer.
Och om man skall göra det med lite rotation nästan krävs det numer att man kan erbjuda finans, och nu kom därmed två argument för att ha firma.

Som lite mer svar på din fråga kan jag nämna att jag via min F-skatt ibland tagit på mig inkörning av nya cyklar.
Folk vill ibland iväg på resa direkt, de vill inte först köra 100 mil och sen serva tex.
För 4000 inkl soppa kör jag då dessa 100 mil enligt anvisning.
Ingen vidare timlön, men kul att köra lite olika cyklar ju.

”Oj! 100 mil...?
Tyckte du sade 1000 miles. Förlåt.
Jag tar inget betalt för dom där övermilen.”
:hihi
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
...lätt för skatteverket att hålla koll på...
Problemet är bara att timlönen på mitt ordinarie jobb är på tok för bra jämfört med att kränga delar...

Denna höga lön finansieras med skattemedel va?
Kanske dumt att tipsa hur folk undviker skatt i det läget då ju... för oss andra... som ju därmed måste stå för en större del.
Men jag vet, folk i den tärande delen av samhället tänker sällan så.
:7peta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Denna höga lön finansieras med skattemedel va?
Kanske dumt att tipsa hur folk undviker skatt i det läget då ju... för oss andra... som ju därmed måste stå för en större del.
Men jag vet, folk i den tärande delen av samhället tänker sällan så.
:7peta

Att tipsa någon om att inte flippa hojar är knappast att underlätta för någon att skattefuska.
Med din begränsade insyn i mina personliga förhållanden vore det kanske på sin plats att inte uttala sig så svepande....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjöp vad som helst, snickra om o kalla den för kAffäräczer så gör du dubbla pengen oavsett. Börja med en DT50, spekulanterna är inga raketforskare ändå.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag trodde att Boris var läkare. :näsblod

Ja de om några är väl tärande. Inte nog med att deras löner är skattefinansierade dessutom kostar deras leksaker en massa pengar och ändå sitter de mest och klämmer på unga sköterskor om dagarna....

Tacka vet jag lite hederliga skattebetalare som arbetar i det välståndsskapande näringslivet.:tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ja de om några är väl tärande. Inte nog med att deras löner är skattefinansierade dessutom kostar deras leksaker en massa pengar och ändå sitter de mest och klämmer på unga sköterskor om dagarna...
eller så kan man hävda att de lagar oss andra så att vi kan fortsätta att jobba och betala skatt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det inte lite av myt, det där med att skatteverkets lakejer knackar på en dag för att man haft för många registrerade fordon? Hur många är många? Hur skulle kontrollen gå till?

Kanske fanns det tid & pengar i åttiotalets Sverige där tillsatta tjänstemän studerade listor med ägarbyten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte lite av myt, det där med att skatteverkets lakejer knackar på en dag för att man haft för många registrerade fordon? Hur många är många? Hur skulle kontrollen gå till?

Kanske fanns det tid & pengar i åttiotalets Sverige där tillsatta tjänstemän studerade listor med ägarbyten.

I höstas när jag skulle köpa ett crosslik så råkade jag snubbla in hos en gammal crossbekant som handlat med bilar i kanske 20 år som extraknäck, han hade då nyligen blivit skönstaxerad på sexsiffrigt belopp.

Han har haft bilar skrivna på andra än sig själv men det hjälpte inte. Jag tänkte efteråt att han kanske inte skött sina digitala kassaflöden så smart och att skv därför ansåg sig ha bevis mot honom.

Annars finns ju alternativet att ha sina hobbyverksamheter vita med bokföring eller möjligen grå om man har mycket transaktioner.

De där tjänstemännens jobb sköter nog en datoralgoritm väldigt enkelt. Därav det brukar pratas om antal fordon, och ingen nämner värdet.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte lite av myt, det där med att skatteverkets lakejer knackar på en dag för att man haft för många registrerade fordon? Hur många är många? Hur skulle kontrollen gå till?

Kanske fanns det tid & pengar i åttiotalets Sverige där tillsatta tjänstemän studerade listor med ägarbyten.

Har en närstående som jobbar på SKV så blir ibland kontaktad med frågor om specifika mc. Om det är samlargrejer och ungefärliga värden etc.

OM jag har förstått det hela rätt så är där ingen automatisk koppling till bilregistret så om du har gjort mer än X transaktioner årligen så blir du utvald för kontroll. Utan det är personer som av andra skäl fastnat i skatteverkets trålande där man kan slå i bilregistret för kontroll. Tex personer som nolltaxerar eller företagare där något annat i algoritmerna har flaggat och sen blir det manuell kontroll och då går handläggaren brett.

Detta har bla fått prioritet i arbetet mot penningtvätt. Folk som flippar runt dyra bilar och kanske förlorar pengar på affären men det gör inte så mycket för det är en ursäkt att kunna få in 400kkr cash på kontot pengar som kommer från knarkhandel och dyl...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har en närstående som jobbar på SKV så blir ibland kontaktad med frågor om specifika mc. Om det är samlargrejer och ungefärliga värden etc.

OM jag har förstått det hela rätt så är där ingen automatisk koppling till bilregistret så om du har gjort mer än X transaktioner årligen så blir du utvald för kontroll. Utan det är personer som av andra skäl fastnat i skatteverkets trålande där man kan slå i bilregistret för kontroll. Tex personer som nolltaxerar eller företagare där något annat i algoritmerna har flaggat och sen blir det manuell kontroll och då går handläggaren brett.

Detta har bla fått prioritet i arbetet mot penningtvätt. Folk som flippar runt dyra bilar och kanske förlorar pengar på affären men det gör inte så mycket för det är en ursäkt att kunna få in 400kkr cash på kontot pengar som kommer från knarkhandel och dyl...

Jo det verkar ju fullt rimligt. De enda personer jag känner till som fått problem med fordonsrelaterade skatteproblem har haft betydligt värre brott på sitt samvete. Inte så konstigt att de blir av med sina tillhörigheter om de är skyldiga staten pengar för skattebrott, böter och skadestånd.

Vissa år har jag haft väldigt många registrerade hojar, kort tid eller lite längre men har aldrig ens funderat på att bli granskad.

Att detta inte prioriteras förstår man när man ser tusentals nya crossar säljas årligen av privatpersoner:fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det inte lite av myt, det där med att skatteverkets lakejer knackar på en dag för att man haft för många registrerade fordon? Hur många är många? Hur skulle kontrollen gå till?

Kanske fanns det tid & pengar i åttiotalets Sverige där tillsatta tjänstemän studerade listor med ägarbyten.
En bekant importerade bilar på beställning som lite sidosyssla. Köpte han en bil för 150 papp så fick han 150 papp på kontot, vilket han köpte bil för, plus minus noll alltså. Vinsten fick han vid sidan om... Jättesmart tyckte han. Men Skatteverket tyckte att han hade alldeles för hög omsättning på kontot, och kom fram till att han hade en bilfirma, och räknade ut en vinst på omsättningen, baserat på något slags index dom har. Jag har för mig att det blev runt halvmiljonen i sköntaxering... :gnissla Men, det betalade han snabbt av genom att importera ännu fler bilar, nu visste han ju dessutom hur man skulle kunna kringgå systemet. Och Skatteverket struntade i vars dom pengarna kom ifrån, bara dom kom in :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top