Aningen plågsam position för höger fotled.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Blev en stunds åkning idag och efter en stund började jag känna av vinkeln man har när man har viloläge på bromspedalen. Man kanske kunde vinkla ner den lite genom att lossa o ändra läge på pedal/stag etc. Är det en dum idé?

Pajade fotleden för ca 10 år sen. Har god rörlighet i den idag men att bli sittande med den i onaturlig vinkel en längre stund gillade den inte riktigt.


Kör en Kawa Er6n.


/David
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ingen dum ide alls, ibland måste man rent av byta fotpinnar för att få de inställningsmöjligheter man behöver.

Så länge du kan påverka fotbromsen spelar vinkeln ingen roll.

Nu kommer antagligen flera påpeka att fotbroms inte behövs.
Jag föredrar att använda båda men långt ifrån alla gör det :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är tvärtom en bra idé att ändra vinkel på reglagen så att de passar just dig.
Jag brukar även ändra på reglagen på styret, och styret självt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen dum ide alls, ibland måste man rent av byta fotpinnar för att få de inställningsmöjligheter man behöver.

Så länge du kan påverka fotbromsen spelar vinkeln ingen roll.

Nu kommer antagligen flera påpeka att fotbroms inte behövs.
Jag föredrar att använda båda men långt ifrån alla gör det :)

Håller med. Ställ in reglagen som det passar dig.

Fotbroms är sjukt bra att ha vid knixiga manövrer i låg fart och vid körning på löst underlag.


Buy quality, cry once
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu kommer antagligen flera påpeka att fotbroms inte behövs.
Jag föredrar att använda båda men långt ifrån alla gör det :)

Ja, jag har hört det också, och den som säger så visar bara hur lite han eller hon vet.
Det finns så otroligt mycket att hämta från korrekt användning av fotbromsen. Inte bara i bromssträcka, utan i stabilitet under inbromsning, manövrerbarhet - allt!
Hörde en fomme som menade att fotbromsen bara är en slags nödlösning att ta till om frambromsen skulle sluta fungera. När jag konfronterade honom hävdade han att han fått lära sig detta på körskolan.
Fuck!

Ja! Bromspedalen skall justeras så den passar din körning och din kropp. För mig och min körning innebär det alltid att pedalen behöver flyttas ner ett eller flera hack. Jag vill ha pedalen under fotbladet så jag når den direkt vid inbromsning. Det finns meter att spara på att kunna klippa till direkt utan att behöva flytta foten eller rent av leta efter bromsen.

Följande finns att tänka på:

* Passa dig för att själv sitta och tjuvbromsa när du får in pedalen under fotbladet.

* Kolla så inte hojen tjuvbromsar åt dig när du flyttar bromspedalen. Somliga hojar kan behöva ytterligare justering på stagen som påverkar bromscylindern. Kör först en runda för att känna om/hur mycket värme som byggs upp i bakbromsen. Efter justeringen kör du samma vända, på samma sätt och känner efter eventuell värmestegring på bakbromsen.

* Har du mekaniskt aktiverad bromsljuskontakt (ovanligt idag) så kan den behöva justeras i samband med att du ändrar läge på bromspedalen. Är det tryckkänslig brytare i på hydraulkretsen så triggas den bara av bromsning - eller tjuvbromsning. Säger kompisarna att bromsljuset tänds under vanlig körning så är det något fel.

* Bromspedalen får inte gå i marken! Låter weird, men somliga äldre hojar med mekanisk trumbroms bak hade faktiskt bromsarmen ner i en krok under fotpinnen som kunde innebära att två hack ner på splinesen gav markkontakt vid hård inbromsning. Läbbigt!
Med moderna hydrauliska bromsar är slaget mycket mindre, och utformningen annorlunda.
Men, om man som jag använder bakbromsen för att finstyra hojen inne i nedläggen - främst hårnålar i stigning, så kan man faktiskt fortfarande trycka bromsen i backen, och det är fortfarande jäkligt äckligt.
Överkurs, jag vet - men det behöver nämnas.

Ut och skruva nu så du kan sitta vettigt!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, jag har hört det också, och den som säger så visar bara hur lite han eller hon vet.
Det finns så otroligt mycket att hämta från korrekt användning av fotbromsen. Inte bara i bromssträcka, utan i stabilitet under inbromsning, manövrerbarhet - allt!
Hörde en fomme som menade att fotbromsen bara är en slags nödlösning att ta till om frambromsen skulle sluta fungera. När jag konfronterade honom hävdade han att han fått lära sig detta på körskolan.
Fuck!

Ja! Bromspedalen skall justeras så den passar din körning och din kropp. För mig och min körning innebär det alltid att pedalen behöver flyttas ner ett eller flera hack. Jag vill ha pedalen under fotbladet så jag når den direkt vid inbromsning. Det finns meter att spara på att kunna klippa till direkt utan att behöva flytta foten eller rent av leta efter bromsen.

Följande finns att tänka på:

* Passa dig för att själv sitta och tjuvbromsa när du får in pedalen under fotbladet.

* Kolla så inte hojen tjuvbromsar åt dig när du flyttar bromspedalen. Somliga hojar kan behöva ytterligare justering på stagen som påverkar bromscylindern. Kör först en runda för att känna om/hur mycket värme som byggs upp i bakbromsen. Efter justeringen kör du samma vända, på samma sätt och känner efter eventuell värmestegring på bakbromsen.

* Har du mekaniskt aktiverad bromsljuskontakt (ovanligt idag) så kan den behöva justeras i samband med att du ändrar läge på bromspedalen. Är det tryckkänslig brytare i på hydraulkretsen så triggas den bara av bromsning - eller tjuvbromsning. Säger kompisarna att bromsljuset tänds under vanlig körning så är det något fel.

* Bromspedalen får inte gå i marken! Låter weird, men somliga äldre hojar med mekanisk trumbroms bak hade faktiskt bromsarmen ner i en krok under fotpinnen som kunde innebära att två hack ner på splinesen gav markkontakt vid hård inbromsning. Läbbigt!
Med moderna hydrauliska bromsar är slaget mycket mindre, och utformningen annorlunda.
Men, om man som jag använder bakbromsen för att finstyra hojen inne i nedläggen - främst hårnålar i stigning, så kan man faktiskt fortfarande trycka bromsen i backen, och det är fortfarande jäkligt äckligt.
Överkurs, jag vet - men det behöver nämnas.

Ut och skruva nu så du kan sitta vettigt!
Många bra tips där :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag har hört det också, och den som säger så visar bara hur lite han eller hon vet.
Det finns så otroligt mycket att hämta från korrekt användning av fotbromsen. Inte bara i bromssträcka, utan i stabilitet under inbromsning, manövrerbarhet - allt!
Hörde en fomme som menade att fotbromsen bara är en slags nödlösning att ta till om frambromsen skulle sluta fungera. När jag konfronterade honom hävdade han att han fått lära sig detta på körskolan.
Fuck!

När jag tog körkortet sa de på körskolan att hur mycket bakbromsen gjorde berodde på hojtyp. Glidare krävde mer bakbroms än en sporthoj. Sedan när jag tagit kortet lade jag mig till med olaten att aldrig använda fotbromsen, eftersom att hojen jag hade bara gick in med ABSen direkt, motorbromsen var effektivare än att använda fotpedalen.
När jag sedan började köra bananen så upptäckte jag hur fantastiskt stor skillnad bakbromsen gör för stabilitet under herrejävlaridet-hård inbromsning, så då började jag använda den igen. De senaste 4 åren har jag däremot lite svårt att använda den, och saknar den påtagligt mycket emellanåt, speciellt på bana.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag tror att fipplandet med både gasen och frambromsen häromdan var bidragande orsak till att jag la cykeln på lågfartsövning häromdan. Har funderat i banorna kring mera bakbroms o koppling i sådana situationer. Det bekräftas av det ni skriver ovan.

Har bara hunnit kika på hur det är uppbyggt kring pedal/stag/cylinder än så länge. Inte hunnit skruva nåt än.


Tack för alla tips hittils.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Sådär ja! Nu har jag bildat mej en uppfattning om hur fotbromsen fungerar. Det finns INGA justeringmöjligheter för förarkomforten. Det enda justerbara staget som finns gör bara att man får mindre/mer spel i "noll broms" till "full broms".

Vad tror ni om att den här idén då?

Lägg märke till den svarta "tusch-slitsen". Tänkte att man kanske kunde såga ur en såpass lite sliten slits, knacka pedalen framåt/neråt och få några grader/cm lägre pedal o sedan svetsa igen.

IMG_20190425_023005.jpg

Här ser man bromspedal i förhållande till fotpinne:

IMG_20190425_022957.jpg


Tror nämligen inte det är så mycket som behövs. Lägger jag ner främre delen av foten under pedalen när jag har hälen på fotpinnen (som när man skall växla från 1an till 2an med vänster fot) så är obehaget väck.


Önskar input!


Och ja! Jag har insett att det är ett ypperligt tillfälle o göra nåt åt rosten. :D
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sådär ja! Nu har jag bildat mej en uppfattning om hur fotbromsen fungerar. Det finns INGA justeringmöjligheter för förarkomforten. Det enda justerbara staget som finns gör bara att man får mindre/mer spel i "noll broms" till "full broms".

Vad tror ni om att den här idén då?

Lägg märke till den svarta "tusch-slitsen". Tänkte att man kanske kunde såga ur en såpass lite sliten slits, knacka pedalen framåt/neråt och få några grader/cm lägre pedal o sedan svetsa igen.

View attachment 448773

Här ser man bromspedal i förhållande till fotpinne:

View attachment 448774


Tror nämligen inte det är så mycket som behövs. Lägger jag ner främre delen av foten under pedalen när jag har hälen på fotpinnen (som när man skall växla från 1an till 2an med vänster fot) så är obehaget väck.


Önskar input!


Och ja! Jag har insett att det är ett ypperligt tillfälle o göra nåt åt rosten. :D
Självklart kan du stuka om pedalen tills det passar, hällre det än en felvinklad pedal.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan årsmodeller men det verkar finnas en delning mellan bromskolven och länkfästet mot pedalen men vet såklart inte om det ger någon justerbarhet, ser ganska trångt ut....

20190425_073854.jpg

20190425_074051.jpg
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Självklart kan du stuka om pedalen tills det passar, hällre det än en felvinklad pedal.

Vet inte hur mycket det skiljer mellan årsmodeller men det verkar finnas en delning mellan bromskolven och länkfästet mot pedalen men vet såklart inte om det ger någon justerbarhet, ser ganska trångt ut....

View attachment 448775

View attachment 448776

Var på det där länkfästet och testade fram o tillbaka. Det enda jag lyckades åstadkomma var ju ett kortare/längre spel från noll broms till full broms. Det hade med returfjädern för pedalen o göra men jag tänker inte försöka krångla in mej i en förklaring på det just nu. Och jag får för mej att börja fippla med fjädrar kan göra att jag snart kommer o behöva reservdelar. :D Enklare o slitsa, stuka o svetsa.


Vet inte hur mycket justeringsmöjligheter det brukar finnas men ER6:an är ju en billig instegshoj så på denna finns inte mycket i den vägen.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Förresten, måste fråga om en sak jag lade märke till.

Slangen från bromsvätskebehållaren till bromscylindern var av den mjuka typen. Kunde klämma ihop den med fingrarna. Det är ju iofs på lågtryckssidan av systemet men ändå?! Har nog aldrig sett en mjuk slang i bromssammanhang men jag har ju barahållt på med bilar tidigare och där är det ju enbart stela rör kombinerat med armerade slangar.

Skall det vara så eller är min slang supermurken?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har inget tryck mellan behållaren och huvudcylindern så därför är det en mjuk slang.

Om det inte finns nån eftetmarknadspedal som är justerbar att köpa skulle jag modda originalet, men se bara till att göra det säkert. Ska det svetsas se till att den som gör svetsningen vet vad han håller på med om du inte har koll själv. Är ju mindre kul om pedalen går av då den verkligen behövs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När du ändå är i farten med att ändra på förargeometri kan det vara framsynt att köpa justerbara fotpinnesatser. ER6 har ju funnits i evigheter och sålts i massor så det borde finnas några modeller att välja på, så kommer du kunna ändra både fram och tillbaka på flera sätt.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Skippa fotbroms helt och skaffa tumbroms, och fokusera bara p på att göra foten så bekväm som möjligt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top