Jagar nya handskar. Lite råd önskas.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag bet i det sura äpplet, som är priset, och slog till på ett par Held Titan Evo. Har kört ett par Held-hanskar länge nu, och dom börjar bli lite slitna, plus att dom är Gore-Tex, så varma på sommaren.

Titan Evo är grymma! Varför:

* Riktigt bra med skydd
* Sköna och tunna iom känguruskinn
* Går långt upp på armen, det uppskattar jag i princip alltid
* Bra ventilation
* Snygga
* Gött att Held även på sin racinghandske sytt in visirtorkarbladet. Det är så fint att ha när det regnar.

Att tänka på:

* Eftersom det är mycket sömmar och hårda delar tar det en stund att få dom sådär goa på handen. Framförallt första 10 milen kändes dom bökiga, men det släppte fort ändå.

* Kör jag med min textiljacka som är lite knölig i ärmslutet kan det bli lite mycket tyg och skinn vid handleden. Jag får pilla till allting perfekt för att handsken ska sitta bra. Till skinnstället (som handskarna nog är tänkt att användas till mest) är dom helt perfekta.

* Priset. 3000 kr för ett par handskar är styvt. Men jag räknar med att dom håller i många år, precis som mina andra Held-grejer har gjort.
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag bet i det sura äpplet, som är priset, och slog till på ett par Held Titan Evo. Har kört ett par Held-hanskar länge nu, och dom börjar bli lite slitna, plus att dom är Gore-Tex, så varma på sommaren.

Titan Evo är grymma! Varför:

* Riktigt bra med skydd
* Sköna och tunna iom känguruskinn
* Går långt upp på armen, det uppskattar jag i princip alltid
* Bra ventilation
* Snygga
* Gött att Held även på sin racinghandske sytt in visirtorkarbladet. Det är så fint att ha när det regnar.

Att tänka på:

* Eftersom det är mycket sömmar och hårda delar tar det en stund att få dom sådär goa på handen. Framförallt första 10 milen kändes dom bökiga, men det släppte fort ändå.

* Kör jag med min textiljacka som är lite knölig i ärmslutet kan det bli lite mycket tyg och skinn vid handleden. Jag får pilla till allting perfekt för att handsken ska sitta bra. Till skinnstället (som handskarna nog är tänkt att användas till mest) är dom helt perfekta.

* Priset. 3000 kr för ett par handskar är styvt. Men jag räknar med att dom håller i många år, precis som mina andra Held-grejer har gjort.
Mina med syingrockeskinn blev inte mindre styva så jag sålde de efter 2v och köpte några andra held, som jag nu haft i 5 år och kommer nog att ha de några år till

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Mina med syingrockeskinn blev inte mindre styva så jag sålde de efter 2v och köpte några andra held, som jag nu haft i 5 år och kommer nog att ha de några år till

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Fast stingrockskinnet sitter ju bara på fingrarna och i handflatan? Det verkar inte hämma rörelsen i mina iaf. Däremot gör ju tex det ihopsydda lillfingret att handsken är (var) hårdare att böja. Och det faktum att det är många skinnbitar på varandra, tillsammans med kevlar på insidan.

Men allt är ju kompromisser så klart. Titan Evo är nog bland de säkraste handskar man kan köpa, och det är klart att de är mindre rörliga än ett par handskar med mindre skydd (som då är mindre säkra förmodligen).

Jag är nöjd - och det verkar du också vara. :)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.

Jag har en föregångare till dom från Held. Det är en ficka för Gore-Tex, och en ficka för ventilerat. Din observation är spot on - skinnet i handflatan och fingrarnas insida känns tunt när jag kör i det ventilerade läget. Så jag brukar köra i Gore-Tex-fickan, och då är dom varma och lite bylsiga jämfört med "vanliga" handskar.

Numera är dom relegerade till kallt/regnigt väder. Dom är mer vattentäta än handskar utan Gore-Tex, men som alltid med kombinationen skinn/Gore-Tex-membran/foder så blir man i princip alltid blöt ändå.
Skinnet hinner inte göra av med fukten från handsken, så fukten stannar på insidan av membranet och samlas i fodret = blött. Är temperaturen lagom (under 15 grader ish) så funkar det, men på sommaren, nja. Men detta fenomen gäller alla Gore-Tex-handskar som är i skinn.

En solklar kompromiss - jag har kört med dom handskarna året runt i många år, och det funkar bra. Men nu väljer jag att ha två par, ett par sommarhandskar utan membran, och ett par fodrade vattentäta för regn och kallare väder. På längre resor åker bägge paren med, så jag har ett par torra alltid.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag gjorde det extremt oetiska och köpte ett par från Aliexpress. Kopior på Dainese GP superduperxxx. De är inte kraschtestade men har hållit i tre säsonger utan att nötas. Jag provade originalet och undantaget sömmarna (vilka jag knappast kan testa) så var skillnaden liten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gjorde det extremt oetiska och köpte ett par från Aliexpress. Kopior på Dainese GP superduperxxx. De är inte kraschtestade men har hållit i tre säsonger utan att nötas. Jag provade originalet och undantaget sömmarna (vilka jag knappast kan testa) så var skillnaden liten.

Är det inte de som har människohud i handflatorna?


Buy quality, cry once
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är det någon som testat Held air n dry? Verkar ju schysst koncept med 2 handskar i en om det nu fungerar. Sen vet jag inte om glidskyddet är det bästa med enbart tunnt perforerat kängru skinn på undersidan.
Jag har testat de, då jag precis som du tyckte att det verkar smart. Jag tyckte att de var styva och obekväma. Kör nog hellre med skinnhandskar och har ett par gore-tex I väskan tills när det regnar.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top