Jagar nya handskar. Lite råd önskas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör du läderfett över hela då? Även över dom paddade delarna? Vad gör man om man har fått överskottsfett på dem? Torkar av antar jag, men med vad? Smöriga handskar när det är dags o köra känns ju aningen vanskligt.

Som josef sa, bara på läder/skinn. Inte för det gör någon vidare skada på plasten, men det ser lite sådär ut.
Sedan är det bara att torka av överflödigt fett när skinnet sugit åt sig med en trasa, vänta ett tag, och torka igen om man är orolig, men det brukar inte behövas.
Jag har snarare behövt lägga på en andra omgång fett på skinnställ och handskar på hösten när man gör underhållet på dem. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jasså inte oftare. Det skall man nog kunna åstadkomma. Hur gör du med splitternytt då?

Det kraschar jag med några gånger så ger det sig. :crash
Men mer seriöst, jag gör inte så värst mycket än att köra med det några gånger. När jag var ny på det så testade jag att duscha i ett skinnställ. Det funkade väl, men jag tycker svett funkar lika bra. :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jasså inte oftare. Det skall man nog kunna åstadkomma. Hur gör du med splitternytt då?

Jag fettar alltid ny utrustning. Den är alltid för torr från fabrik.
Brukar till och med fetta insidan på handskar så innerhanden ska forma sig bättre men det är lite överkurs och inte optimalt om man vill känns sig fräsch om händerna efter en tur de första veckorna. Och det ska självklart inte göras om man har foder i innerhanden.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är de varma? Ser nästan ut som om tummen är vinterfodrad på den vita handsken...

Nope, riktigt svala men jag är en sån som inte kan ha något på min hud utan att bli varm.

De berik jag körde med innan var mycket varmare. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nope, riktigt svala men jag är en sån som inte kan ha något på min hud utan att bli varm.

De berik jag körde med innan var mycket varmare. :)

Okej, kanske en synvilla. Priset är iaf rätt!

Trivs själv bäst med riktigt tunna rejshandskar med duktigt känsla genom skinnet. Tror du dessa passar mig?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej, kanske en synvilla. Priset är iaf rätt!

Trivs själv bäst med riktigt tunna rejshandskar med duktigt känsla genom skinnet. Tror du dessa passar mig?

Svårt att rekommendera en känsla....man är ju så olika!

Jag gillar de, tycker det är riktigt bra känsla i de.

Kolla hur han ställer sig till testa/byta, http://www.event-mc.se/

Storlek har jag L i dessa, Berik fick jag ha XL på och då kändes de trängre nya men töjde/formade sig mer.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Svårt att rekommendera en känsla....man är ju så olika!

Jag gillar de, tycker det är riktigt bra känsla i de.

Kolla hur han ställer sig till testa/byta, http://www.event-mc.se/

Storlek har jag L i dessa, Berik fick jag ha XL på och då kändes de trängre nya men töjde/formade sig mer.

Har varit väldigt nöjd med ICON’s Overlord (långa modellen), som är sval och skön på banan. Verkar inte tillverkas längre...

https://youtu.be/bwW9ZkBym8Y
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Känner redan skillnad ca 10-12 tim efter infettning. 5 par vart infettade igår av mina o sambons handskar. Samtliga av mina handskar(får inte på mej sambons handskar) märker man skillnad på i varierande grad. De måste vara väldigt lite mjukgörande på handskar ifrån fabrik.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ni som säger att man ska använda sporthandskar och prova olika modeller, i vilka butiker finns det fortfarande kvar ett bra utbud av racehandskar? Finns det någon i skåne som har racehandskar på hyllan?

Lokala butiken hade inte, men tog gärna hem om jag visste vad jag ville ha. Men det vet jag inte förrän jag provat.

Sist jag letade handskar var det bara WOLF som satt riktigt bra på mina långa och smala händer, men nu verkar det inte som att dessa finns att köpa i Sverige längre.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hehe, japp. Lade ner gatåkat ett tag för att köra roadracing. Sen kom villa och småbarn så nu är man ute på "luktar på blommor-tempo" lite då och då, och en och annan bandag förstås.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hehe, japp. Lade ner gatåkat ett tag för att köra roadracing. Sen kom villa och småbarn så nu är man ute på "luktar på blommor-tempo" lite då och då, och en och annan bandag förstås.
Roadracing, respect!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Inga fler krascher hoppas jag..

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Skulle vilja svara nej, men det är nog så länge sen vi talades vid att jag hunnit med ett par tre stycken lättare marksyningar på banan.
Anledningen till att jag jagar handskar är att dom jag har, har smakat på knutstorps asfalt ett par gånger för nåt år sen. Har skyddat som dom ska, men nu ser jag att där är en söm som suttit lite dumt till och blivit nött, och nu spruckit upp.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ni som säger att man ska använda sporthandskar och prova olika modeller, i vilka butiker finns det fortfarande kvar ett bra utbud av racehandskar? Finns det någon i skåne som har racehandskar på hyllan?

Lokala butiken hade inte, men tog gärna hem om jag visste vad jag ville ha. Men det vet jag inte förrän jag provat.

Sist jag letade handskar var det bara WOLF som satt riktigt bra på mina långa och smala händer, men nu verkar det inte som att dessa finns att köpa i Sverige längre.
Wolf: http://www.advancedmotobility.se/sv/klader-utrustning/handskar/

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top