Jagar nya handskar. Lite råd önskas.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Fyfan, gick in o tittade lite på de största nätbutikerna. USCH vad mycket modeller o tillverkare det finns. Får ångest...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hade Handroid pod = kortare och de var rätt trevliga men livslängden var kort. Beställdes på interwebben och de satt bra förutom höger ringfinger (utan ring) om jag minns rätt. Kändes lixom felsydd(trångt satan/blodstopp) så jag skicka tebax dom med tydlig beskrivning om error, lovar att jag fick tillbaka samma handskar efter ett par veckor. Skrev en arg lapo och så var det som det var med.. det.

Har för mig att jag testa dom i butik också med samma error så jaja.. Överlevde detta och dom töjde väl sig hjälpligt, använde dom en säsong till max 1.1/2 när dom bokstavligen sprack sönder satan. Hände när jag drog på mig ena handsken, har för mig att det var en söm som revs sönder. Använde dom ett kort tag efter med fundering om att laga men hade känts som att riva sönder papper så jag la ner.

+ Förmodat skydd, komfort och justermekanismen
- Blodstopp i ringfinger samt livslängd på handske
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Valet föll på dessa. Richa Stealth heter dem.

MC-handske_Richa_Stealth_Svart_5STL100-11.jpg

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Mycket skydd på alla de mest utsatta ställena. Åkte till stora staden idag o testade lite olika och de kändes gedigna. Verkar ha allt som en sporthandske har minus den höga kragen vilket jag inte vill iaf.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Valet föll på dessa. Richa Stealth heter dem.

View attachment 448804

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Mycket skydd på alla de mest utsatta ställena. Åkte till stora staden idag o testade lite olika och de kändes gedigna. Verkar ha allt som en sporthandske har minus den höga kragen vilket jag inte vill iaf.

Ser på bild iaf ut som en rätt hyfsad kompromisskandidat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Valet föll på dessa. Richa Stealth heter dem.

View attachment 448804

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Mycket skydd på alla de mest utsatta ställena. Åkte till stora staden idag o testade lite olika och de kändes gedigna. Verkar ha allt som en sporthandske har minus den höga kragen vilket jag inte vill iaf.

Satt och tittade på dom på handelsboden.se. Just nu rea 424kr efter 50% rabatt.
https://www.handelsboden.com/handskar/skinn/richa-stealth-svart?att=OA==
Mina först race/sporthandskar köpte jag på handelsboden efter att modellen fått bra betyg vid ett test i Bike. Och de gjorde jobbet när jag la mig på asfalten i ca 100km/h.
Visserligen slets ca 50% av plastskydden ner.
Men 50 % blev kvar och mina fingrar klarade sig.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det var just från Handelsboden.se jag fick beställa dem då min size inte fanns i fysiska butiken. Hade kikat på just den modellen redan innan. Sen blev jag inte jätteledsen över att inse att kostade 412:- heller.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Se till att prova, prova och prova tills du hittar några som sitter bra, lagom tight och utan att strama eller klämma (självklart med bra skyddsnivå). Köpte ett par som inte passade mina kärringhänder dom skavde redan från första körningen, tyvärr var provturen 40mil lång upp till Värmland från 08-land... Är huvudet dumt får kroppen lida. :huvet:dummer
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Själv kör jag med Held EVO Thrux stl. 10 har inte hittat något bättre än så länge
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Har hittat min size nu och de är hyfsat bekväma för vara nya och "oinkörda". Har varit ute o kört bil med med dem idag. Har ju ingen möjlighet att köra MC med själv (inget kort).

Har handskar bäst före datum? För det låga priset av 412kr funderar jag på o köpa två par. Kan vara gött o ha ett par att varva med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har hittat min size nu och de är hyfsat bekväma för vara nya och "oinkörda". Har varit ute o kört bil med med dem idag. Har ju ingen möjlighet att köra MC med själv (inget kort).

Har handskar bäst före datum? För det låga priset av 412kr funderar jag på o köpa två par. Kan vara gött o ha ett par att varva med.

Så länge skinnet inte torkar eller handskarna slits ut av användning så skulle jag säga nej.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Så länge skinnet inte torkar eller handskarna slits ut av användning så skulle jag säga nej.

En tackar! Kikat på en del handskar nu och det priset från en välkänd tillverkare är svårt att slå. Gillar modellen och det blir nog ett par till då.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Nu tror ni la att jag blivit störd men jag slog faktiskt till på ytterligare ett par utöver de jag nämnt tidigare i tråden. :dummer

IMG_20190502_125709.jpg

Är lite anti de höga "skaften" men jag tror jag kan lära mej o leva med det. Känns jäkligt säkert o ombonat om inte annat. Nu köpte jag förvisso dom begagnade men de skulle vara nya/oanvända och det tror jag de är också. De luktar ny bilinredning om dem och vecken i skinnet på bilden har jag skapat. Detta är nu de "finaste" handskarna jag har och en sak märker man ju väldigt fort. You get what you pay for! Aldrig mer snegla åt "billig skit" mer. (Det var ingen som sa att detta var en materialsport!)


Sen har jag ett par funderingar.

Fundering 1:
Handskvård? Hur funkar det? Smörja? Typ läderfett? Får man det?


Fundering 2:
Kan man "köra in" en handske snabbare? Dvs mjuka upp dem på nåt annat sätt än att faktiskt nöta in dem? Återigen nåt lämpligt smörj som då mjukar upp dem kanske? Sambon gillar inte inkörsperioden på nya handskar och nu får hon ett par nya med posten om nån dag.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu tror ni la att jag blivit störd men jag slog faktiskt till på ytterligare ett par utöver de jag nämnt tidigare i tråden. :dummer

View attachment 448869

Är lite anti de höga "skaften" men jag tror jag kan lära mej o leva med det. Känns jäkligt säkert o ombonat om inte annat. Nu köpte jag förvisso dom begagnade men de skulle vara nya/oanvända och det tror jag de är också. De luktar ny bilinredning om dem och vecken i skinnet på bilden har jag skapat. Detta är nu de "finaste" handskarna jag har och en sak märker man ju väldigt fort. You get what you pay for! Aldrig mer snegla åt "billig skit" mer. (Det var ingen som sa att detta var en materialsport!)


Sen har jag ett par funderingar.

Fundering 1:
Handskvård? Hur funkar det? Smörja? Typ läderfett? Får man det?


Fundering 2:
Kan man "köra in" en handske snabbare? Dvs mjuka upp dem på nåt annat sätt än att faktiskt nöta in dem? Återigen nåt lämpligt smörj som då mjukar upp dem kanske? Sambon gillar inte inkörsperioden på nya handskar och nu får hon ett par nya med posten om nån dag.

Det bästa för att göra dem mjukare för få dem att få rätt form är att smörja dem med läderfett. Jag brukar köpa läderfett på närmaste hästbutik. En hink där kostar en bråkdel av en fingerborg från en hojshop. :D
Tänk på att testa på en liten och dold del om det blir någon skoj färgskiftning. Jag har aldrig råkat ut för det, men det kan hända.

Angående materialsport, vänta bara. :hihi
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
https://www.racerglovesusa.com/collections/motorcycle-racing-gloves/Race

Dessa har jag kört med de sista åren, sen 2010 iaf., och de är Riktigt bra i förhållande till vad man betalar.

Har blivit en skvätt dyrare nu i år men 2100 för toppmodellen är ändå inget överpris(1800 förra året), riktigt bra skydd och känguru i handflatan och ut i insidan på fingrarna så bra känsla och hållbara även om du är som mig som blir varm och fuktig om händerna med handskar på(fuktig/blöt nötskinn skaver det lätt hål på, hade alltid i handflatan på mina berik från styrpinnen, inte lika känsligt med känguru).

Beställer via mc-event här i sverige, bra service. :)

Bara ett tips till de "finare" märkenas toppmodeller och dess ofta exlusiva pris... :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
https://www.racerglovesusa.com/collections/motorcycle-racing-gloves/Race

Dessa har jag kört med de sista åren, sen 2010 iaf., och de är Riktigt bra i förhållande till vad man betalar.

Har blivit en skvätt dyrare nu i år men 2100 för toppmodellen är ändå inget överpris(1800 förra året), riktigt bra skydd och känguru i handflatan och ut i insidan på fingrarna så bra känsla och hållbara även om du är som mig som blir varm och fuktig om händerna med handskar på(fuktig/blöt nötskinn skaver det lätt hål på, hade alltid i handflatan på mina berik från styrpinnen, inte lika känsligt med känguru).

Beställer via mc-event här i sverige, bra service. :)

Bara ett tips till de "finare" märkenas toppmodeller och dess ofta exlusiva pris... :)

Ser fina ut!
Fick för mej att det var Dainese på loggan. Den är väldigt lik!
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det bästa för att göra dem mjukare för få dem att få rätt form är att smörja dem med läderfett. Jag brukar köpa läderfett på närmaste hästbutik. En hink där kostar en bråkdel av en fingerborg från en hojshop. :D
Tänk på att testa på en liten och dold del om det blir någon skoj färgskiftning. Jag har aldrig råkat ut för det, men det kan hända.

Angående materialsport, vänta bara. :hihi

Kör du läderfett över hela då? Även över dom paddade delarna? Vad gör man om man har fått överskottsfett på dem? Torkar av antar jag, men med vad? Smöriga handskar när det är dags o köra känns ju aningen vanskligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På höstkanten när det blåser snålt är handskar som går upp en bit guld värt tycker jag. Handtagsvärmare och rejäla handskar förlänger säsongen avsevärt tycker jag. Nu drar jag faktiskt ner på farten och drar på mig ett par skidhandskar när jag kör och temperaturen kryper mot nollan. Har inte fått tag på ett par bra varma mc-handskar ännu. Men så har jag inte letat speciellt bra heller.

https://www.racergloves.com/en/74-men-winter-motorcycle-gloves


Kanske något?

Heat 3 alltså. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kör du läderfett över hela då? Även över dom paddade delarna? Vad gör man om man har fått överskottsfett på dem? Torkar av antar jag, men med vad? Smöriga handskar när det är dags o köra känns ju aningen vanskligt.

Läderfett på lädret, inget på övriga material. fetta in rejält och låt ligga någon dag eller två på något relativt varmt (men absolut inte hett) ställe, torka av överskottsfett med bomullstrasa (eller torkpapper i nödfall) och lägg tillbaka i värmen en dag till så blir det bra.

Väl infettade handskar formar sig bättre och snabbare och håller betydligt längre.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
https://www.racerglovesusa.com/collections/motorcycle-racing-gloves/Race

Dessa har jag kört med de sista åren, sen 2010 iaf., och de är Riktigt bra i förhållande till vad man betalar.

Har blivit en skvätt dyrare nu i år men 2100 för toppmodellen är ändå inget överpris(1800 förra året), riktigt bra skydd och känguru i handflatan och ut i insidan på fingrarna så bra känsla och hållbara även om du är som mig som blir varm och fuktig om händerna med handskar på(fuktig/blöt nötskinn skaver det lätt hål på, hade alltid i handflatan på mina berik från styrpinnen, inte lika känsligt med känguru).

Beställer via mc-event här i sverige, bra service. :)

Bara ett tips till de "finare" märkenas toppmodeller och dess ofta exlusiva pris... :)

Är de varma? Ser nästan ut som om tummen är vinterfodrad på den vita handsken...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top