Jagar nya handskar. Lite råd önskas.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Jag la cykeln häromdan under en lågfartsövning och handskarna gjorde sitt jobb och lädret är på två fingrar är nästintill hål på och padsen i handflatan har gjort sitt. Detta var en lättare "sommarmodell" med ventilation på ovansidan av fingrarna.

Eftersom att vi börjat från scratch med motorcyklandet (cyklar, kläder, hjälm, intercom etc. etc. Ja,ni vet!) har det ju gått en del pengar så jag vill begränsa utlägget på ett par nya handskar utan att för den delen dumsnåla.

Söker ett par "sommarhandskar" igen då för jag har ett par till som fick tjänstgöra på rundan idag. De är lite mer fodrade med fleece på insidan och det var alldeles för varmt och det blev jobbigt fort.

Så min fråga är hur lågt kan jag gå utan att för den saken skull vara dumsnål så att säga?

Tar även gärna tips på specifika modeller o märken. Att tillägga är att jag har små "tjejhänder" om det spelar roll.


/David
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör uteslutande med sporthandskar, eftersom att de ger bäst skydd överlag. Så fantastiskt jobbigt med skador på händerna. För tillfället har jag ett par Handroid och ett par Alpinestars GP Pro nånting.
Nån dag ska jag lyckas köpa ett par fodrade handskar som går att ta på sig med våta händer med. :gnissla

Jag har testat att krascha med mina handroid ett par gånger, och de tog det bra. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör som Ulvhamne, alltid sporthandskar. Men jag kör med Jofama/Halvarsson, passar bra på mina händer, och betydligt billigare än Alpinestar och såna finmärken, kul att stödja svenska företag också. Jag har varit i backen rejält med dom, men dom har hållit och jag har inte fått ont :tummenupp

David, om dina handskar blev sopor av att välta i en lågfartsövning så låter det som klenare grejer än jag har när jag cyklar (cykel = sån man trampar, hoj = sån med motor), och inget jag någonsin skulle köra hoj med :fakta Släng skiten och köp riktiga grejer istället, händerna ska man vara rädd om!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör också Handroid. Gillar dem.
Skulle annars satsa på något stabilt med ihopsydda lill-och ringfingrar.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
David, om dina handskar blev sopor av att välta i en lågfartsövning så låter det som klenare grejer än jag har när jag cyklar (cykel = sån man trampar, hoj = sån med motor), och inget jag någonsin skulle köra hoj med :fakta Släng skiten och köp riktiga grejer istället, händerna ska man vara rädd om!


Misstänker också att det var billig skit. Ett köp på en mässa med "mässpris" och självklart har de hittat vägen till papperskorgen redan.


Men när ni säger sporthandskar, är det detsamma som racehandskar? Typ sån här:

181585169103_15.jpg

Nu har jag inte just tänkt köpa denna modellen utan se det som en exempelbild.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hårda skydd = det du vill ha. Sedan finns det olika varianter beroende på hur seriöst du tävlar men händerna är det svåraste att fixa efter hjärnan om du pajar nåt...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som en bekant sade efter ett fantastiskt överslag: man lär känna sin fru på ett helt nytt sätt när man inte kan torka sig i baken själv...

Lägg en extra tusing så du kan se frugan i ögonen vid middagsbordet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Misstänker också att det var billig skit. Ett köp på en mässa med "mässpris" och självklart har de hittat vägen till papperskorgen redan.


Men när ni säger sporthandskar, är det detsamma som racehandskar? Typ sån här:

View attachment 448747

Nu har jag inte just tänkt köpa denna modellen utan se det som en exempelbild.

Ja, den typen av handskar. Hårda skydd för knogar, handflata och gärna båtben med långa skaft.

Sedan jag skaffade mina Handdroid så har jag även lagt till ett personligt krav på ihopsydda lill och ringfinger. Inte för att jag haft sönder dem i någon krasch, men det är bättre skydd och det vore ju synd att inte ha bättre skydd när det finns.

Hårda skydd = det du vill ha. Sedan finns det olika varianter beroende på hur seriöst du tävlar men händerna är det svåraste att fixa efter hjärnan om du pajar nåt...
Skulle nog säga att ryggmärgen kommer däremellan. :hihi
Tävlar inte alls och kommer nog inte göra heller. Skattar dock händerna högt.

Man behöver inte tävla för att uppskatta bra skydd.
Sedan kommer du säkert att prova på att köra bana nån gång. Jag tycker iaf att du ska det. :hihi
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
För mig är det viktigt med en handske som sitter fint på handen så det inte gör ont. T.ex. så gjorde mina Knox Handroid ont i tummen för det tog emot att "hålla ut" den. Testa lite olika om du har möjlighet.

Jag vill också slå ett slag för att kolla lite begagnat! Kanske kan du hitta något som är nästan nytt till halva priset?

När jag får cash nästa gång blir det helt klart Held för min del! Aldrig provat skönare handskar :)
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag säger också Knox Handroid - finns lite olika versioner. Har precis köpt ett par nya, då dom hade episk rea på sin websida, under halva priset för "den gamla versionen"! Mina första höll i typ nio år. Jag tappade/knäckte den lilla spoilern på ena handsken för länge länge sedan... Slängde iväg ett mail till dom förra året, och dom skickade en helt ny, gratis, bara sådär, för ett par handskar som sedan länge inte har garanti. Riktigt schysst kundtjänst!

Kolla deras webbsida och plocka upp ett par från den förra generationen om de finns i din storlek, riktigt bra klipp!

Post edit:
Knox verkar vara de enda som sätter ordentliga sliders på handflatan och i sidan på handflatan. Detta är enligt mig en big jävla deal. Jag kan över huvud taget inte förstå vissa av dom stora märkena som Dainese, Alpinestars etc. som syr dit någon jävla kudde under lädret eller ett skydd i gummi. Detta lär ju för fan ta i när man klotar på asfalt och orsaka ordentliga skador. :fakta
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nu svär jag väl i kyrkan men jag chansade på ett par från Sharkspeed... De har funkat kanon! Jag har varit ikull ett par gånger med dem och de har hållit ihop bra. Men jävligt svårt att köpa handskar på distans.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag bestälde vid senaste inköp runt 10st olika modeller till XLmotos butik i Västberga, där jag provade igenom dom. 3 av dom satt bra på handen. Testa,testa.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Åkte till Lelles i Uppsala och testade lite för några veckor sen. De är lite luriga för det de hävdar finns i webshoppen hade de inte inne och vad jag vet kör de allt från lokalen i Uppsala. Aja, blev ett par Alpinestar Sp1 som satt bra på mig.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har kört med ett par Dainese finhandskar som kostade dyrt och satt helt underbart, men efter två säsonger var de utslitna och hade hål i handflatan.
Blev ett ar billigare Halvarssons Dino som nästa par och de är kanske inte lika sköna, men tillräckligt, och de håller kanonbra!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Likt Ulvhamne har jag kört några uppsättningar Alpinestars GP PRO de senaste fyra åren.
Men det är klart, ju mer stoppning o hårdskydd som sys in desto svårare att hitta handskar som passar riktigt bra.
Sen måste man ge dem lite tid att passa, racehandskar är som skönast när de är nästan slut :)

Bäst är såklart att prova handskar i butik eller på mässa.
Brukar hämta inspiration på sidor som t,ex rewzilla.com

Nu är inte GP PRO den billigaste handsken, se videon som ett exempel.
https://youtu.be/xQ53NxMYtD8

Handlat hjälm, handskar o stövlar från England, är inte säker men har för mej de har subventioner på skyddsutrustning.

Här handlade jag senast:
https://www.sportsbikeshop.co.uk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har alltid köpt dyra märkesgrejor, skinnställ, tygställ, stövlar och hjälm m.m. Av en tillfällighet provade jag en kompis handskar från Biltema för några år sedan och köpte ett par på prov. De har bra skydd och är jäkligt sköna att ha på och köra med. Jag tycker dessutom att de är snygga.

I dag användes det för ett lite annat ändamål. Att bära ut ett nerisat frysskåp där jag fick förmånen att bära den tyngsta änden med vassa kanter av plåt. Det fungerade finfint. :)

Det finns säkert de som är övertygade att man tvingas äta med spiskrokar efter att ha vurpar med dem. Helt okey att ha den uppfattningen för de som vill.
 

Bifogat

  • 82-930_xl_1.jpg
    82-930_xl_1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 51

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Knox verkar vara de enda som sätter ordentliga sliders på handflatan och i sidan på handflatan.
Att en handske har sliders på insidan är inte nödvändigtvis en fördel. Jag har flera par med handskar från Lindstrands där slidern varit svagaste punkten på handsken.

När slidern började släppa visade det sig att det inte var skinn under. Skulle gissa att handsken på bilden nedan är mindre säker än en som har skinn istället för sliders.
Image from iOS (4).jpg
Jag har inte vurpat med denna handsken, utan detta är vad som händer vid normal användning.

Söker ett par "sommarhandskar" igen då för jag har ett par till som fick tjänstgöra på rundan idag. De är lite mer fodrade med fleece på insidan och det var alldeles för varmt och det blev jobbigt fort.

Så min fråga är hur lågt kan jag gå utan att för den saken skull vara dumsnål så att säga?

Tar även gärna tips på specifika modeller o märken. Att tillägga är att jag har små "tjejhänder" om det spelar roll.
En sak som är värd att tänka på är att även handskar kan ha CE-märkning. Det är inte lika vanligt som att se på ryggskydd eller kängor, men det finns. Skulle jag köpa den billigaste handsken jag kunde hitta, skulle jag sett om jag kunde hitta en med märkning.
Med det sagt så är Lindstrandshandsken på bilden ovan CE-märkt, så det säger nog inte mer än att själva skinnet tål att glidas på.

Gällande tips på specifika modeller och märken så köpte jag ett par Alpinestars SP-8 V2 i vintras. Det är en perforerad sommarhandske. Jag är jättenöjd med hur bekvämt den sitter på mina händer. Jag betalade strax under 900kr, men den går nog att få tag på något billigare om man letar runt.

När jag kollade recensionen nu såg jag att pekfingret går att använda med smartphones. Det var en trevlig bonus.

Jag säger också Knox Handroid
När jag behövde varmare handskar för höst/vinter blev det Knox Zero. Det var en av de få vinterhandskar jag kunde hitta som har ordentligt med skydd. De flesta handskar för vinterbruk ser ut som vanliga vantar. :va

Knox Zero har någon goretexkopia som fungerat förvånansvärt väl. Jag har varit väldigt nöjd med dem i ur och skur.
41930.jpg41929.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag kollade recensionen nu såg jag att pekfingret går att använda med smartphones. Det var en trevlig bonus.

Mina gamla sunkiga Handroid funkar att köra mobilen med, och de är definitivt inte specialgjorda för det. Antagligen bara så grundligt fulla av svett att de börjat bli lite ledande. :hihi

Att en handske har sliders på insidan är inte nödvändigtvis en fördel. Jag har flera par med handskar från Lindstrands där slidern varit svagaste punkten på handsken.

När slidern började släppa visade det sig att det inte var skinn under. Skulle gissa att handsken på bilden nedan är mindre säker än en som har skinn istället för sliders.
Klicka på bilden för en större version

Namn: Image from iOS (4).jpg
Visningar: 0
Storlek: 835,1 KB
Id: 448770
Jag har inte vurpat med denna handsken, utan detta är vad som händer vid normal användning.

Det där såg inge skoj ut att testa att gnugga i asfalten. :gnissla
De handskar jag testat att gno i asfalten har inte haft några besvär med handflatepuckarna ivf, men det är klart om det bara sitter en plastbit isydd i skinnet och inte är något slitstarkt under är det kanske inte en helt bra design på handsken. Och som du säger, det är ju inte nödvändigtvis bättre bara för att där sitter en glidpuck.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tjöp dom dyraste handskar du kan hitta. Av ren snålhet låter du bli att ta emot dig med händerna när du vurpar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top