Billig nybörjarhoj för en som är 199cm?

Toothless

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
Hojlös
Tjoho. Har snokat igenom forumet och läst ett par trådar om nybörjarhojar och googlat lite på det men blir inte så mycket klokare och rådfrågar er om hjälp.

Så jag är ganska lång, väger runt 100 kilo. Har ingen erfarenhet av motorcyklar men tänkte det skulle bli ändring på det nu. När jag kollar upp förslag på motorcyklar för långa personer så föreslås det ofta dyrare modeller. Nu är det så att jag har tänkt mig skaffa en billig hoj som man kan lära sig med utan att oroa sig för kosmetiska skador osv.

Ska främst (endast) använda den för att köra omkring på landsvägar ev. motorväg. Inga långa rundturer planerat ännu men om komforten finns så är det bara en bonus.

Så vad skulle ni föreslå om man kan komma undan med en budget på 15000:- ? Vilka billiga modeller finns det att hålla utkik efter som passar en lång nybörjare som vill ta kort?
Bor i utkanten av Göteborg om någon gör en vårrensning.

Tack på förhand. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För 15.000 får du en 15-25 år gammal hoj, så de är bara åka å kolla några å prova om de passar dig... Köp någon som känns oki, om inte så sälj den vidare å köp en annan..
 

Senator

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Honda Varadero
Första årsmodellerna av Honda Varadero, kanske. Jag har din längd och sitter utmärkt på min Varadero
 

Tomtom2

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha MT-10 2016
Hej Toothless

Jag hade samma problem när jag skulle gå över till väghoj ca 15 år sedan eftersom jag också är rätt lång (200 cm)

Jag hade tipsad om en street eller offroad/adventure, speciellt när du tänker köra upp på den. Man sitter upprätt och de är lättkörda.
Jag körde upp på en lånehoj (typ cb500) sen köpte jag mig en sport-tourer (Cbr1100xx) pga storleken på hojen.
Jag stod mellan den och en VFR800 (Men min körlärare tyckte att det var en tråkig hoj ;)
Jag har haft kvar min CBR1100 sen dess pga långa resor och att man sitter bra på den hojen som lång person.
Men det är en tyngre hoj som passar bättre till lite längre turer.

Det viktiga är att åka och testa hojen..
vissa av de äldre hojarna har en konstig utformning på tanken eller har intilliggande kåpor som våra knän kommer att stöta i.

Men tipset om Varadero tror jag är bra. Såg även en Transalp på blocket i GBG området. Känner inte till den hojen, men adventure hojarna är sköna att köra.
Du kan ju alltid byta efter du tatt kortet.
Jag tourade runt i Afrika med en BMW GS650 Dakar.. Grymt skön och stabil hoj!

Lycka till!
 

Toothless

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
Hojlös
Tack för tipsen hittills!

Hej Toothless

Jag hade samma problem när jag skulle gå över till väghoj ca 15 år sedan eftersom jag också är rätt lång (200 cm)

Jag hade tipsad om en street eller offroad/adventure, speciellt när du tänker köra upp på den. Man sitter upprätt och de är lättkörda.
Jag körde upp på en lånehoj (typ cb500) sen köpte jag mig en sport-tourer (Cbr1100xx) pga storleken på hojen.
Jag stod mellan den och en VFR800 (Men min körlärare tyckte att det var en tråkig hoj ;)
Jag har haft kvar min CBR1100 sen dess pga långa resor och att man sitter bra på den hojen som lång person.
Men det är en tyngre hoj som passar bättre till lite längre turer.

Det viktiga är att åka och testa hojen..
vissa av de äldre hojarna har en konstig utformning på tanken eller har intilliggande kåpor som våra knän kommer att stöta i.

Men tipset om Varadero tror jag är bra. Såg även en Transalp på blocket i GBG området. Känner inte till den hojen, men adventure hojarna är sköna att köra.
Du kan ju alltid byta efter du tatt kortet.
Jag tourade runt i Afrika med en BMW GS650 Dakar.. Grymt skön och stabil hoj!

Lycka till!

Det verkar som det blir något inom offroad/adventure/dual-sport även om jag inte är så hemskt sportig av mig och inte kommer köra av vägen för ofta. (Förhoppningsvis).
Jag har sett folk nämna att tyngre motorcyklar är bättre för längre turer, vad beror det på? Ska jag kanske också sikta på en tung hoj även om jag inte har planerat att åka några längre turer (ännu)? Det skulle bara bli några mil för ta sig till staden på antingen motorvägen eller en mer scenisk väg. Så ska man sikta på en lättare(antar det drar mindre bensin) eller är komforten från en tyngre värt det?

Jo det är ett par hojar om återkommer, Transalp, Africa twin, Varadero, XT660, DR650, KLR och V-Strom. Har även tittat på BMW GS hojar men det kanske blir när jag väl har erfarenheten. :) De jag nämnde ovan är inte direkt för vanlig körning och jag har hört blandade åsikter om XT660 och DR650 på vägarna, vad är det som gör att komforten kan vara så kass när man väl kör på plan mark?

Tack.

Första årsmodellerna av Honda Varadero, kanske. Jag har din längd och sitter utmärkt på min Varadero

En Varadero ser fin ut men är fundersam över om den är för kraftig? Visserligen inte like kraftig som Yamaha FJ som föreslogs. Har inte en aning om vad som är en bra kraft på en nybörjarhoj, 750 och under?

Har inget hojtips men här har du ett verktyg som kan hjälpa dig på traven: http://cycle-ergo.com/

Använde den häromdagen men den låg nere efteråt. Kul att se att den är uppe igen. Tack för tipset. :)


Känns aningen stor och tung för en nybörjare som mig.

För 15.000 får du en 15-25 år gammal hoj, så de är bara åka å kolla några å prova om de passar dig... Köp någon som känns oki, om inte så sälj den vidare å köp en annan..

Sitter och spanar på blocket, det läggs upp en hel drös hojar men det underlättar att ha någon aning vad man ska kolla efter först. Men jo det blir nog att köpa en och sälja vidare när man vill ha nytt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man behöver inte skaffa en lätt och liten hoj som nybörjare, det går utmärkt att köpa en R1200GS och dess gelikar som nybörjare. Det har mer med hur du tänkt använda hojen att göra vad som passar bäst. Huvudsaken är att motoreffekten levereras på ett bra sätt, och så länge du inte skaffar dig någon knepig avart eller tvåtaktare så bör det mesta vara lättkört.

Generellt så upplevs större motorcyklar som bättre för långturer för att man kan ligga på låga varv även i högre fart.

Min tumregel för att välja hoj är att ta den som man blir nykärast i. Om det sedan är hur den är att köra, ser ut eller något heeelt annat spelar ingen större roll. :hihi
 

Toothless

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
Hojlös
Man behöver inte skaffa en lätt och liten hoj som nybörjare, det går utmärkt att köpa en R1200GS och dess gelikar som nybörjare. Det har mer med hur du tänkt använda hojen att göra vad som passar bäst. Huvudsaken är att motoreffekten levereras på ett bra sätt, och så länge du inte skaffar dig någon knepig avart eller tvåtaktare så bör det mesta vara lättkört.

Generellt så upplevs större motorcyklar som bättre för långturer för att man kan ligga på låga varv även i högre fart.

Min tumregel för att välja hoj är att ta den som man blir nykärast i. Om det sedan är hur den är att köra, ser ut eller något heeelt annat spelar ingen större roll. :hihi

Jaha där ser man, har bara sett folk rekommendera att undvika någonting större, särskilt en fyrtaktare i början. Nu är jag helt grön när det gäller motorcyklar och dess motorer, men du föreslår så länge det är en fyrtakt så är det lättare att hantera?

Vad blir skillnaden på komforten om du ligger i lägre varv och högre varv? Läste nyss att man föredrar att ha lägre varvtal och de tyngre hojarna har det lättare?

Jag har virrat omkring mellan 10 olika modeller nu, synd att man inte har pengarna nog för bli polygamist. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha där ser man, har bara sett folk rekommendera att undvika någonting större, särskilt en fyrtaktare i början. Nu är jag helt grön när det gäller motorcyklar och dess motorer, men du föreslår så länge det är en fyrtakt så är det lättare att hantera?

Vad blir skillnaden på komforten om du ligger i lägre varv och högre varv? Läste nyss att man föredrar att ha lägre varvtal och de tyngre hojarna har det lättare?

Jag har virrat omkring mellan 10 olika modeller nu, synd att man inte har pengarna nog för bli polygamist. :D

Ska man köpa cross eller enduro så är en fördel att sikta på låg vikt med mindre effekt, och tvåtakt är ju rätt bra där med, men ska man köra gata är det ett ganska annorlunda ställningstagande. Så, ska du köra svårare grusväg, traktorstigar och ren skog så är det definitivt bättre att hitta något lätt med lagomt med effekt.
Skulle inte vilja bända runt en 250 kg pansargris från BMW i ett lerhål. :hihi

Men, är det bara mest vanlig grusväg och asfalt så blir det mindre viktigt med låg vikt, och effekten spelar inte så stor roll längre.Ska man sedan ut på långresor så är det tydligen bättre komfort på de stora äventyrarna än exempelvis XT660. Själv är jag en såndär tokjävel som kör långresor på litersporthoj, så komfort är inget jag bör uttala mig om egentligen.

Användningsområdet sätter ramarna för vilka hojar som passar helt enkelt.

Om det är för många hojar att välja på så finns en gammal fin tradition inom MC-världen, att köpa något heeelt annat än vad man tänkte sig. :hihi
 

Senator

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Honda Varadero
Jaha där ser man, har bara sett folk rekommendera att undvika någonting större, särskilt en fyrtaktare i början. Nu är jag helt grön när det gäller motorcyklar och dess motorer, men du föreslår så länge det är en fyrtakt så är det lättare att hantera?

Vad blir skillnaden på komforten om du ligger i lägre varv och högre varv? Läste nyss att man föredrar att ha lägre varvtal och de tyngre hojarna har det lättare?

Jag har virrat omkring mellan 10 olika modeller nu, synd att man inte har pengarna nog för bli polygamist. :D

Jag hade precis samma funderingar som du ifjol inför mitt mc-inköp.:tummenupp Jag har samma längd och vikt som du.

Jag är rookie när det gäller mc, detta då jag tog kortet i juni i fjol. Jag hade dock redan innan dess landat in på att köpa en Varadero, detta därför att jag var och är är less på att alltid sitta trångt i bussar, bilar, flygplan etc etc. På Varaderon sitter jag helt enkelt "skitbra" och klarar att köra flera timmar i stöten. På tex FJR 1300 känner jag ganska snart att jag kommer att börja känna av knäna pga vinkeln. Nu är det möjligt att FJ 11-1200 är större men.., jag är skeptiskt att den blir behagligare än en Varadero... Speciellt om man kollar på http://cycle-ergo.com/ (lägg in Varadero vs FJ där så kommer du att komma till insikt):)

Vad gäller effekt så är det bra att ha, "better safe than sorry", vid tex omkörningar etc. Det är ändå du som väljer hur mycket du vrider på.

Som sagt, jag är en rookie i det här sällskapet, jag har min första hoj, jag fick ihop 700 mil förra sommaren, så jag vet inte hur mycket av det jag skriver, är värt, men det är i vart fall min upplevelse.

Mitt råd: Provkör och kör under minst en timme så kommer du att märka vilka hojar som är något att ha eller inte.

:yoparty

(blev mest Varadero nu, men det är dels för att jag har en sådan samt att för pengarna du nämner kan en sådan vara åtkomlig, samt att maskinerna är "skottsäkra" i konstruktion och funktion)
 
Last edited:

Toothless

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2019
Ort
Mölnlycke
Hoj
Hojlös
Ska man köpa cross eller enduro så är en fördel att sikta på låg vikt med mindre effekt, och tvåtakt är ju rätt bra där med, men ska man köra gata är det ett ganska annorlunda ställningstagande. Så, ska du köra svårare grusväg, traktorstigar och ren skog så är det definitivt bättre att hitta något lätt med lagomt med effekt.
Skulle inte vilja bända runt en 250 kg pansargris från BMW i ett lerhål. :hihi

Men, är det bara mest vanlig grusväg och asfalt så blir det mindre viktigt med låg vikt, och effekten spelar inte så stor roll längre.Ska man sedan ut på långresor så är det tydligen bättre komfort på de stora äventyrarna än exempelvis XT660. Själv är jag en såndär tokjävel som kör långresor på litersporthoj, så komfort är inget jag bör uttala mig om egentligen.

Användningsområdet sätter ramarna för vilka hojar som passar helt enkelt.

Om det är för många hojar att välja på så finns en gammal fin tradition inom MC-världen, att köpa något heeelt annat än vad man tänkte sig. :hihi


Ja men det låter vettigt, eftersom jag håller mig till vägarna och ska inte ta några långturer kan jag lika gärna gå på någonting stort. Förväntade mig att de stora skulle dra en mycket mer soppa än de mindre men det ser ut som att de drar ungefär lika enligt folket på fuelly. Jämförde Tenere, Varadero, Transalp, DR650, V-strom, XT660R och Africa Twin, bränsleförbrukningen verkar ganska jämn utöver Varadero som verkar vara ganska törstig men den är ju 1000cc så det kanske förklarar saken?

Alla utan Varaderon och V-stromen ligger på ungefär samma kraft runt 35kW och nära 200 kilo var förrutom DR650 på sina 147 kilo så den går nog bort. Utöver det så ligger nog Varadero, V-strom och Africa utanför min budget då tanken var att få vanan och inte bli helt förkrossad om man välter med en fin hoj. :)


Så det verkar som man har begränsat sökningen till en XT660:a och en Transalp? Sen kommer det ju bli att man får syn på en annan hoj och måste överväga om allting från början igen. Ser att det finns en XT660R -05 till salu för 15000 så man blir lite sugen på slå till.

Jag hade precis samma funderingar som du ifjol inför mitt mc-inköp.:tummenupp Jag har samma längd och vikt som du.

Jag är rookie när det gäller mc, detta då jag tog kortet i juni i fjol. Jag hade dock redan innan dess landat in på att köpa en Varadero, detta därför att jag var och är är less på att alltid sitta trångt i bussar, bilar, flygplan etc etc. På Varaderon sitter jag helt enkelt "skitbra" och klarar att köra flera timmar i stöten. På tex FJR 1300 känner jag ganska snart att jag kommer att börja känna av knäna pga vinkeln. Nu är det möjligt att FJ 11-1200 är större men.., jag är skeptiskt att den blir behagligare än en Varadero... Speciellt om man kollar på http://cycle-ergo.com/ (lägg in Varadero vs FJ där så kommer du att komma till insikt):)

Vad gäller effekt så är det bra att ha, "better safe than sorry", vid tex omkörningar etc. Det är ändå du som väljer hur mycket du vrider på.

Som sagt, jag är en rookie i det här sällskapet, jag har min första hoj, jag fick ihop 700 mil förra sommaren, så jag vet inte hur mycket av det jag skriver, är värt, men det är i vart fall min upplevelse.

Mitt råd: Provkör och kör under minst en timme så kommer du att märka vilka hojar som är något att ha eller inte.

:yoparty

(blev mest Varadero nu, men det är dels för att jag har en sådan samt att för pengarna du nämner kan en sådan vara åtkomlig, samt att maskinerna är "skottsäkra" i konstruktion och funktion)

Har definitivt fått nog av att åka buss, krossar sina knäskålar för ens få plats.

Varaderon ser fin ut så jag ska hålla utkik efter en men jag är fundersam över bensinen den drar, folk verkar tycka den drar rätt så mycket?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top