Var hitta specifik avdragare för hjullager?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej hopp, Haynes-manualens primitiva metod gick bet så jag söker nu ett verktyg för att extrahera hjullagren från framhjulet på min honda hornet. Problemet är att det inre röret knappt rör sig i sidled så jag kommer därmed inte åt tillräckligt bra.

IMG_20190422_124620.jpg

Vid 6:20-6:55 i klippet nedan demonstreras ett vettigt verktyg.

https://youtu.be/uq3P078SHxU?t=381

Var kan jag hitta ett verktyg som bygger på principen enligt klippet ovan? Har hittat följande på ebay, men dels handlar jag gärna i butik (Göteborg/Alingsås) och dels ser själva "läppen/yttre ringen" klumpig ut. Axeln är 20 mm.

s-l1600.jpg
https://www.ebay.com/itm/11pc-Blind...ves-Pilot-Bush-Bearings-Tool-Kit/264034512416
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har hittat lösningen själv det är bara att investera. Att banka ur lagret med skruvmejsel eller dyligt är fullt möjligt då lagret inte skall användas igen. Men speciellt proffsigt eller korrekt anser jag det inte vara.

Om en kund skulle se en mekaniker banka o slå på en skruvmejsel hade då jag vägrat att betala för det jobbet.

Glöm inte att skydda bromsskivorna så du inte lägger fälgen snett o böjer skivan som är nedåt.

På videon ser du att skivorna är lossade detta för att skydda dom.

Mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det invändiga röret kan man behöva bryta på en hel del, med en kraftigare mejsel tex.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag kan inte se att det är oseriöst att knacka ut ett gammalt lager med mejsel eller dorn, har jag alltid gjort.
Man tar ju ut lagren för att kassera, man demonterar inte ett hjullager med avdragare och återmonterar det, det är oseriöst, eftersom man belastar inre lagerbanan.
Dessutom kan det vara svårt att få grepp på lagret, eftersom det ligger stumt mot distansen mellan hjullagren.

Bara att knacka ut, montering däremot det görs med verktyg.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns inte så mycket mer än dorn/mejsel att välja på.
Just pga distansröret mellan lagren går det inte att få in en expanderande urdragare.

Det finns iofs såna man klämmer in armar mellan kulorna i lagret men det är total over kill i detta fallet.

20190422_173818.jpg
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Du har hittat lösningen själv det är bara att investera. Att banka ur lagret med skruvmejsel eller dyligt är fullt möjligt då lagret inte skall användas igen. Men speciellt proffsigt eller korrekt anser jag det inte vara.

Om en kund skulle se en mekaniker banka o slå på en skruvmejsel hade då jag vägrat att betala för det jobbet.

Glöm inte att skydda bromsskivorna så du inte lägger fälgen snett o böjer skivan som är nedåt.

På videon ser du att skivorna är lossade detta för att skydda dom.

Mvh

Nä, dorn skall det vara. Vettiga skruvmejslar är ju för dyra att ha sönder bara för en sådan sak.
:glömdet

biltema har såna om jag inte minns fel

Bara köpa en lång mejsel på Biltema kanske

Jag har för mig att Biltema har några lagerverktyg


Jag köpte en avdragare på Biltema. Kostade ca femhundringen(kanske under också). Hittar inte den på biltema. Ser ut som Motion Pros avdragare
https://www.motionpro.com/product/08-0269

Biltemas verktyg kräver att man borrar upp tätningen och hållaren/kransen som täcker rullarna. Det går an nu men framtida lager kan ha en tätning av metall så föredrar en mer sofistikerad metod.

Edit: @VS: verktyget i länken ser schysst ut, synd att jag inte hittar något liknande i Sverige.

Det invändiga röret kan man behöva bryta på en hel del, med en kraftigare mejsel tex.

Gjorde ett desparat försök på slutet med att banka en mejsel vinkelrätt mot det inre röret, men det rör sig knappt. Som mest nån millimeter...

Jag kan inte se att det är oseriöst att knacka ut ett gammalt lager med mejsel eller dorn, har jag alltid gjort.
Man tar ju ut lagren för att kassera, man demonterar inte ett hjullager med avdragare och återmonterar det, det är oseriöst, eftersom man belastar inre lagerbanan.
Dessutom kan det vara svårt att få grepp på lagret, eftersom det ligger stumt mot distansen mellan hjullagren.

Bara att knacka ut, montering däremot det görs med verktyg.

Det finns inte så mycket mer än dorn/mejsel att välja på.
Just pga distansröret mellan lagren går det inte att få in en expanderande urdragare.

Det finns iofs såna man klämmer in armar mellan kulorna i lagret men det är total over kill i detta fallet.

View attachment 448740

Dornen dög inte så skadan är redan skedd: två mejslar har fått skadad egg. Värmde navet och bankade nån halvtimme men ger upp om den metoden, enda som hänt är att ett lager rört sig drygt en millimeter. I boken föreslår de en mässingstav, den hade gett vika ännu tidigare.

@Ozzian i klippet ser hjulet ut att vara uppbyggt på samma sätt med ett inre rör, så jag tror den lilla glipan räcker. Lagrena har även en fasad kant som jag hoppas verktyget kan pressas mot.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
0ch så kommer tråkgubben igen:D
Värm fälgen! Görs snabbast i duschen. Brukar göra skillnad.

Har tyvärr provat att värma både lite grann och mycket, nästan så alla gamla oljor och fetter har ångats bort från navet och lagren :fyllisar Dessutom är navet av aluminium och lagren av stål, de ska expandera med olika proportioner vilket verkar till fördel för mig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
@Ozzian i klippet ser hjulet ut att vara uppbyggt på samma sätt med ett inre rör, så jag tror den lilla glipan räcker. Lagrena har även en fasad kant som jag hoppas verktyget kan pressas mot.

Nu får jag skämmas, läste inte ditt inlägg tillräckligt noga, där stod ju redan allt och utdragaren i videon verkar riktigt bra :tummenupp

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Om du vill ha ut lagret snabbt och inte har tillgång till utdragare så blir det "milt" våld som gäller.
Detta knep kräver tillgång till mig svets.
Dela ena innerringen med liten kapskiva, typ dremel, sedan lägger du några strängar med migen på insidan av ytterbanan.

När den svalnat krymper den och går lätt att peta ut :tummenupp
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Bara ett tips i all enkelhet även om det kanske inte är så i detta fallet, men vissa hjul kan ha distansrör mellan hjullagren som har ett fräst spår på insidan för att just kunna komma åt att slå på lagrets innerring utan att knacka röret åt sidan. Oftast är det bara i ena änden av röret så det är lätt att missa om man inte "känner" efter med dorn eller mejsel från båda hållen om det finns.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu får jag skämmas, läste inte ditt inlägg tillräckligt noga, där stod ju redan allt och utdragaren i videon verkar riktigt bra :tummenupp

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Om du vill ha ut lagret snabbt och inte har tillgång till utdragare så blir det "milt" våld som gäller.
Detta knep kräver tillgång till mig svets.
Dela ena innerringen med liten kapskiva, typ dremel, sedan lägger du några strängar med migen på insidan av ytterbanan.

När den svalnat krymper den och går lätt att peta ut :tummenupp

Bara ett tips i all enkelhet även om det kanske inte är så i detta fallet, men vissa hjul kan ha distansrör mellan hjullagren som har ett fräst spår på insidan för att just kunna komma åt att slå på lagrets innerring utan att knacka röret åt sidan. Oftast är det bara i ena änden av röret så det är lätt att missa om man inte "känner" efter med dorn eller mejsel från båda hållen om det finns.


Nu snackar vi riktiga tips man inte hittar i manualen :D Har tyvärr ingen svets, men skall lägga det på minnet. Kommer även att kolla noggrannare efter ett spår i distansen nästa gång hjulet är av, nu får det vänta tills verktyget (inte beställt än) finns i brevlådan. Hojen står upphängd i en stege i garaget nu.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu snackar vi riktiga tips man inte hittar i manualen :D Har tyvärr ingen svets, men skall lägga det på minnet. Kommer även att kolla noggrannare efter ett spår i distansen nästa gång hjulet är av, nu får det vänta tills verktyget (inte beställt än) finns i brevlådan. Hojen står upphängd i en stege i garaget nu.
lager är ju tråkiga på det viset att har man börjat våldföra sej på det är point of no return passerad, då måste det bara bytas och vägen dit består av stegrat våld.
Men bryggutdragaren framstår som väldigt snyggt sätt att få ut lagret, förutsatt att ytterringen inte sitter så hårt att kulorna ger vika och innerringen rycks ut :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top