Körkort med udda MC-begränsning - vad kan jag köra?

Dalleponken

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2019
Ort
Järna
Hoj
ingen än
Bodde i London i 12 år, gjorde CBT på tung hoj där för många år sedan (men körde bara sparsmakat med lätt scooter i London) och fick nyligen mitt engelska kort utbytt till ett svenskt när jag flyttade tillbaka då Brexit kommer göra det ogiltigt inom EU.

På framsidan har jag AM3/A1/A2/A/B
På baksidan har jag följande begränsningar i sektion 12:
A1 - inga begränsningar
A2 - 79.03
A - 79.03

Eftersom jag främst vill köra på landsväg så är A1 inget roligt alternativ, speciellt som de flesta A1 hojar är strypta långt under de lagliga 11 kilowatten och växlade för statskörning. Betyder det att jag bara får köra tung och mellan med sidvagn? (79.03 betyder begränsat till 3 hjul) Och vad skulle påföljden bli om jag blev stoppad med en vanlig A2 eller A-hoj? Böter? Eller är det svensk uppkörning som gäller?
 
Last edited:

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Efter lite sökande hittade jag följande på riksdagens hemsida.

”Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott:
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.”
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad menas med CBT? Hade du nångon begränsning på motorcykelkörkortet i Storbritannien? Om inte så är väl det smartaste att ringa transportstyrelsen och fråga varför du har det nu och om något blivit fel. Har du begränsningar är det väl bara att gilla läget eller ta om körkortet på nytt i Sverige.

Jag skulle inte oroa mig för att få böter för olovligkörning men vara orolig för om det skulle hända nåt tex en olycka där någon annan eller en själv skadades, då kan man nog få det betydligt värre om man har otur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Yamaha Niken är ju trehjulig och hojig. Annars finns ju MP3 och dess gelikar.
Vad gäller att köra 3-hjuligt och fortfarande inte behöva köra sidovagn. Men det låter som en knepig begränsning så fråga som sagt folket på tramsportstyrelsen varför du fått begränsningarna.
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Compulsory basic training (CBT) is a course you usually have to take before you ride a moped or motorcycle on the road.
The training makes sure you can ride safely on your own while you practise for your full moped or motorcycle test.

CBT isn’t a test that you pass or fail.

After you’ve completed CBT, you can ride a:

moped if you’re 16 or over

motorcycle up to 125cc and with a power output of up to 11kW if you’re 17 or over

You must use L plates (L or D plates in Wales).
You must pass your full moped or motorcycle test within 2 years, or you have to either take CBT again or stop riding.


Källa: https://www.gov.uk/motorcycle-cbt

Det är alltså någon typ introkurs du gjort, inte någon uppkörning eller liknande över huvudtaget.

Gör dig själv en tjänst och ta en riktig svensk mc-utbildning med påföljande uppkörning.
 
Last edited:

Dalleponken

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2019
Ort
Järna
Hoj
ingen än
Så i princip har jag bara ett vanligt bilkort och lätt mc? De där fina A2/A betäckningarna på framsidan är i princip värdelösa eftersom man ändå får köra trehjulig hoj på bilkort? :(

Räcker det med uppkörning på tung för att få full A, eller måste man göra om teorin med?
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Så i princip har jag bara ett vanligt bilkort och lätt mc? De där fina A2/A betäckningarna på framsidan är i princip värdelösa eftersom man ändå får köra trehjulig hoj på bilkort? :(

Räcker det med uppkörning på tung för att få full A, eller måste man göra om teorin med?

Såsom du beskriver det och jag tolkar informationen från england samt svensk lagstiftning så har du inte ens någon giltig teori från början...
 

Dalleponken

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2019
Ort
Järna
Hoj
ingen än
Såsom du beskriver det och jag tolkar informationen från england samt svensk lagstiftning så har du inte ens någon giltig teori från början...

Jag gjorde det svenska teoritestet för hoj för 20+ år sedan (missade sista uppkörningen för säsongen dock, och lade sen ner MC-kortet), CBT teoritestet i UK är liknande men kanske något enklare vad jag kan minnas. Samma sak med uppkörningen på CBT, kanske något enklare än i Sverige (ingen garagevändning ) men i 30 gånger värre trafik. Och du kan visst kuggas, känner flera stycken som blev underkända och fick köra upp på nytt.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag gjorde det svenska teoritestet för hoj för 20+ år sedan (missade sista uppkörningen för säsongen dock, och lade sen ner MC-kortet), CBT teoritestet i UK är liknande men kanske något enklare vad jag kan minnas. Samma sak med uppkörningen på CBT, kanske något enklare än i Sverige (ingen garagevändning ) men i 30 gånger värre trafik. Och du kan visst kuggas, känner flera stycken som blev underkända och fick köra upp på nytt.
Har det gått så lång tid har giltigheten för teoriprovet gått ut
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top