Gpx 600 kortslutning efter vinterförvaring

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Hojen har stått varmt hela vintern och ett fullt laddat batteri sattes in. Vrider tändlåset till on och inget lyser
Ett par timmar senare har jag demonterat alla kontakter till kabelstammen utom den till tändningslås samt matningen via huvudsäkring som sitter på solenoiden. Ändå samma sak. Spänningen faller från 12 till 3-4 volt när man vrider om tändlåset till on. Har mätt upp tändlåset efter manualen och verkade ok.
Vad har jag missat? Borde inte huvudsäkringen löst ut?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dåligt batteri? Har du testat kabla igång hojen med ett annat batteri? Har du 12V obelastat kan det säkert sjunka till 3-4V vid belastning.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Batteriet köptes ifjol så det var inte min första tanke men ska testa att belasta batteriet med en helljuslampa och se hur spänningen står sig.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Det var batteriet! Trots att spänningen var ok (12,8V) och batteriet var inköpt ifjol så orkade det inte ens driva en 55w lampa nåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra att det löste sig även om det väl är lite små tråkigt att ett nästan nytt batteri gett upp. Har du kvar garanti på batteriet?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bara att åka och byta till ett nytt. Snackas nåt om biltema batterier har högre spänning än vad dom egentligen ska ha vilket gör att smartladdare inte startar underhållsladdningen då som tror att batteriet är laddat trots att laddaren sitter kopplad på batteriet.

Har själv biltema batterier i Hondan och Trajan (Hondan för att jag köpte billigaste batteri då jag inte visste om jag skulle få liv i den och Trajan för att det sätt i så jag köpte den) men jag flyttar runt mina laddare bland alla batterier som ska laddas vintertid i motorcyklarna, fyrhjulingen, gräsklippare och ett antal bilar så då kanske det funkar bättre då man flyttar runt med c-tek laddarna. Eller så här jag bara haft tur.
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Intressant men innebär det att det eventuellt inte är fel på batteriet? Bara att det inte går att ladda med ctek?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Intressant men innebär det att det eventuellt inte är fel på batteriet? Bara att det inte går att ladda med ctek?
Så kan det mycket väl vara. CTEKarna har en massa hyss för sig, att döma ut friska batterier är ett av dem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant men innebär det att det eventuellt inte är fel på batteriet? Bara att det inte går att ladda med ctek?

Kan mycket väl vara så att batteriet är hyfsat om det laddas upp men batteriet lär ju vara lite skadat om det varit urladdat ett längre tag då det sulfaterar. Man kan ju testa att köra recondläget meden c-tek eller ladda med en dum laddare och se caf som händer, men kan du byta på garantin skulle jag göra det i första läget och skulle inte det vara okej med byte så skulle jag testa reconda, ladda med dumladdare.

Jag fick med ett nytt Snell batteri till Trajan då biltema batteriet hade varit dött på våren men sen hade laddats upp "på nåt vis" av en kompis till förra ägaren och det började då funka och funkade hela förra sommaren för mig. Biltema batteriet i Hondan är 3 år gamalt och har bara laddats med c-tek och det funkar än men kanske beror det på att jag flyttar runt ett antal c-tek laddare bland min batterier, kan misstänka att dom då startar laddcykeln från början varje gång man ansluter laddaren till batteriet så laddningen kommer igång, eller har jag bara haft tur:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alla batterier har inte samma spänning. Ett vanligt knep för att till låg kostnad "förbättra" batteriet är att tillsätta mer svavelsyra i den blandning av vatten och svavelsyra som finns i batteriet. Då höjs batterispänningen.
Har råkat ut för samma sak som du. Batterispänningen sjönk aldrig under 12,9Volt under vintern 2009-2010.
Så jag tyckte inte att Biltema batteriet behövde laddas. Men för att starta hojen behövde batteriet laddas.
https://www.sporthoj.com/forum/show...teri-s1000rr&p=6414391&highlight=#post6414391

Flyttar man runt Ctek laddarna så klarar de laddning av den här typen av batterier bättre. Eftersom Ctek ansluten till ett "nytt" batteri alltid laddar batteriet till 14,3 V.
Så får du ut ett nytt Biltema på garantin, tänk på att "koppla in på nytt" din Ctek en gång i veckan om du inte kört hojen. Så håller Biltemabatteriet längre.

Vad jag gjorde efter "missödet" vintern 2009-2010 var att alltid ladda batteriet med hojen i garaget med en laddare (hembyggd) som höll batterispänningen vid 13,7 Volt.
Och inga mer problem med urladdat batteri i SV650S.
Samma Biltema batteri tills jag sålde SV650S.

Det finns batteriladdare på "marknaden" som klarar den här typen batteri med "högre" spänning.
Laddar först till 14,3 Volt. Laddningen upphör. När spänningen sedan sjunker slår laddaren till vid 13,7 Volt och håller spänningen vid 13,7 Volt
(t.ex. Biltema 37-743 12V 2A, jag har en, finns ej mer hos Biltema)

Men Ctek funkar bäst med Yuasa. Köp ett "riktigt" batteri ett Yuasa.
Tar en vecka från beställning tills du har det hemma. Ladda det med Ctek och sätt i hojen. Och du behöver inte köpa ny laddare.
Eller tänka på koppla in på "nytt" varje vecka.
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
 
Last edited:

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Fast jag har laddat flera gånger och ändå driver batteriet inte ens en 55w lampa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det låter ju som att det är nåt knas med batteriet så försök byta det, jag var ute för nåt liknande då batteriet till en skoter som köptes ny for åt skogen första sommaren. Det var nåt märkesbatteri originalmonterat i Lynxen men det var ingen 2-års garanti på batterierna från BRP just pga sommarförvaringen så man kan säkert också ha otur. Testa byta batteriet om det inte vill ta i mot laddning.

Hur fasen var det nu undra om vissa C-Tek (vet inte om det gäller alla) dom blåa från Jula inte började ladda om batteriet var helt urladdat? Har för mig att det var nåt sånt då jag försökte hjälpa en kompis med en sån blå C-Tek laddare och ett dåligt batteri till snöskotern och att den aldrig började ladda men började laddas med en annan batteriladdare, men jag kan minnas fel.

Du verkar ju ha spänning i batteriet men ingen ström så kanske spänningen kan lura laddaren att inte börja ladda eller ladda nog, men detta är bara spekulationer från min sida. Ett riktigt långskott vore att testa koppla på laddaren och sen ansluta 55W lampan för att dra ner spänningen för att se om laddningen kommer igång, kan ju vara värt att testa.

Frågan är vad som händer då man kopplar loss 55W lampan om spänningen stiger för mycket och laddningen slutar? Kanske skulle en mindre 1W lampa eller nåt sånt funka för att lasta ner batteriet lagom för att sänka spänningen men inte ta så mycket ström att batteriet laddas hyfsat snabbt?

Som sagt nu spekulerar jag bara om detta med lampan för att komma igång med laddningen.
 
Last edited:

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR

Vi får aldrig veta för nu har jag bytt batteriet. Biltema hade en batteritestare som bara blinkade och inte kunde visa några värden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå då får vi hoppas på bättre tur, men kom ihåg att hålla lite koll på laddningen nästa vinter.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Ctek funkar bäst med Yuasa. Köp ett "riktigt" batteri ett Yuasa... Ladda det med Ctek och sätt i hojen. Och du behöver inte köpa ny laddare...
Comeback tycker att man skall köpa ett batteri som passar ens laddare.
iceice tycker att man skall köpa en laddare som passar ens batteri.
Vem har rätt?:fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top