Z800 bekymmer med växlarna

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Jag har helförsäkring. Om det är något fel borde väl den täcka? Står på hemsidan att de är 6 års maskinskada på försäkringen

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har helförsäkring. Om det är något fel borde väl den täcka? Står på hemsidan att de är 6 års maskinskada på försäkringen

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Jajamen de bör täcka motorfel. Men som sagt har du oljefiltret kvar så kapa upp det och kolla. Om du är väldigt osäker kan du skicka oljefiltret till mig för jag är van att se sådana fel i filter.
Jag måste skryta än en gång hur bra Motul olja är jag provkörde kompisaren nyinköpta exakt samma modell ktm sm 990 08 och jag häpnade över hur lätt den va att växla så jag fråga vilken olja som va i och de va 400 mil gammal Motul 7100 10w-40. Min framstod som direkt felande i växellådan i jämförelse och då har jag 30 mil gammal Ok/q8 sbk racing olja som har så bra ryckte här (no more)
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Jajamen de bör täcka motorfel. Men som sagt har du oljefiltret kvar så kapa upp det och kolla. Om du är väldigt osäker kan du skicka oljefiltret till mig för jag är van att se sådana fel i filter.
Jag måste skryta än en gång hur bra Motul olja är jag provkörde kompisaren nyinköpta exakt samma modell ktm sm 990 08 och jag häpnade över hur lätt den va att växla så jag fråga vilken olja som va i och de va 400 mil gammal Motul 7100 10w-40. Min framstod som direkt felande i växellådan i jämförelse och då har jag 30 mil gammal Ok/q8 sbk racing olja som har så bra ryckte här (no more)
Jag försökte öppna upp den med tång och jäkla massa verktyg men fick inte upp så nu ser den ut som ett krigsföremål men jag kan skicka den ändå kanske?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag försökte öppna upp den med tång och jäkla massa verktyg men fick inte upp så nu ser den ut som ett krigsföremål men jag kan skicka den ändå kanske?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Ja lägg den i en plastpåse och skicka i vadderat brev jag hugger upp det med kniv inte lätt men de går.
Jag pmar min adress. :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Great tack för din hjälp

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

De är bara kul att söka fel och hjälpa.
Ang kopplingen så kan kopplingvire bli trasiga inv i höljet de kan gå av trådar i viren så viren blir som ett gummiband den vrider sig och trådar upp och då kopplar den inte ur fullt ut fast man ställt rätt spel uppe vid kopplingshandtag. Då får man problem att lägga i och ur växlar. De som talar emot virefel är att hojen är så ny och få mil så de är verkligen långsökt men inte omöjligt. För att testa om de är de felet tar man en tång typ svetstång eller polygrip och vrider kopplingsarmen lite mer än vad kopplingshandtaget kan vrida kopplingsarmen på motorn och provar växla med motor igång stillastående såklart. Om de går lättare att växla då så prova byt kopplingsvire.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fler tänkbara fel kan va att växelpedalen länkage är feljusterat pga dålig mekaniker eller att någon skruv gängat upp sig på växelförarens justerbara stång eller skruv gängat upp sig där växelarmen är fäst i huvudväxel som går in i motor. Kolla om skruv nr 92151 är lös eller att någon låsskruv är lös på nr 39110 stången. Kolla även så inte något av de rörliga delarna ink växelpedalen slår i något på motorn eller ram vid full nerväxling och uppväxling.

https://www.kawasaki.com/Parts/PartsDiagram/40890/2014/ZR800AEF
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Boost3 jag skickar filter idag


körde en sväng igår nu när det är fin ny olja och då blev de lite knas igen med ettan. Kom rullandes och la i ettan växel efter växel medan jag rulla so far so good. Stannar vid lyset och bestämmer mig för lägga i neutral då de tar lite tid innan de slår om till grönt och de går smutt. När de blir grönt kopplar jag och ska lägga i ettan. Nope de går inte, lampan för N släcks när jag trycker till på växelspaken men så fort man släpper foten så tänds neutral igen. Får släppa upp koppling och trycka in den igen och då går ettan i och man drar iväg. Kan de vara något strul att den inte frikopplar ordentligt?
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mitt tips är att åka runt till en firma och be någon kolla på den och provköra den.
Är det inget fel så kan dom kanske visa lite "tipps och trix" hur du kan göra smidigast
Rätt om du skulle behöva betala för en felsökning så är det bättre än att du håller på att köra och förstör något.

Lätt att det blir ett hjärnspöke och det enda du tänker på istället för att njuta av att köra
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost3 jag skickar filter idag


körde en sväng igår nu när det är fin ny olja och då blev de lite knas igen med ettan. Kom rullandes och la i ettan växel efter växel medan jag rulla so far so good. Stannar vid lyset och bestämmer mig för lägga i neutral då de tar lite tid innan de slår om till grönt och de går smutt. När de blir grönt kopplar jag och ska lägga i ettan. Nope de går inte, lampan för N släcks när jag trycker till på växelspaken men så fort man släpper foten så tänds neutral igen. Får släppa upp koppling och trycka in den igen och då går ettan i och man drar iväg. Kan de vara något strul att den inte frikopplar ordentligt?

Jag rek också fara till firma eller erkänt bra svartmek och be dem kolla på växlingslänkaget och även kolla att kopplingsarmen dras in fullt ut. Jag har extremt svårt att tro en kawazaki gathoj med så få mil ska ha fel i lådan för de ska i regel hålla 15000-30000 mil om ingen dåre växlat den hårt. Tror som sagt mer på länkaget är feljusterat alt skruvar gängat upp sig eller delvist trasig kopplingsvire.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top