Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125?

Carold

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Har ingen för tillfället
Hej allesammans!
Mitt namn är Caroline och jag är ny här på forumet.

Jag har precis tagit A1 körkort och funderar på att köpa antingen Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125. Problemet är att jag har jämfört de två på nästan alla sätt men jag har svårt att komma fram till vilken som är bäst. Därför tänkte jag att ni som är lite mer erfarna med motorcyklar skulle kunna säga vilken som är bäst: Aprilian RS4 125 eller Yamaha YZF R125?

P.S. Om ni vet topphastigheterna och accelerationen för de två motorcyklarna skulle jag gärna vilja veta det :tummenupp

Tack på förhand! :)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Välkommen till forumet Caroline!
Vilken tilltalar dig mest?
Hur många servar märkena i ditt närområde?
Har garanterat sålts mycket fler Yammor sen den kom än Aprilior, lättare att hitta en begagnad i bra skick till rätt pris.
På pappret är nog hojarna väldigt lika, så välj den som får dig att dra lite extra på smilbanden hade jag sagt :tummenupp

PS. Aprilian är skitsnygg och Yamahan är en väldigt vanlig syn till skillnad från italienaren :D
 

Carold

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Har ingen för tillfället
Tack snälla Knoddas!:tummenupp
Jag tror det kanske blir Yamahan trots allt. Lyssnade på ditt råd om att söka upp MC service i mitt närområde och såg att det finns fler som servar Yamman. Men jag är fortfarande osäker, vet du vilken av dessa två modeller som accelerar snabbast och har snabbast topphastighet? Plus vilken håller bäst om man ska använda hojen ofta?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Svar 1 aprilla.
Svar 2 aprilla.
Svar 3 yamaha.

Mja alla 125or är väl stypta idag så prestandan är ointressant, det är densamma i allihopa nära nog.
Utseendet är väl det man får gå efter, samt om man kan få den servad på rimligt avstånd.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Italienskt är... italienskt. Snabbt och snyggt tills det plötsligt pajar utan anledning.
Japanskt är lite tristare men kommer att gå för evigt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej och välkommen till forumet :hej

Nu har ju Aprilia klart förbättrats vad gäller reservdelar vad jag har hört men när jag var 16 så blev vi direkt avrådda från att köpa Rs125 som var deras 125-raket på den tiden. Just för att när det går sönder så kan den stå väldigt lång tid. Tråkigt under sommaren...

Blev en nsr125 istället. Tyckte själv yamahan var riktigt snygg på den tiden men tyckte det var ovärt med 40000 för något jag skulle ha 2 säsonger. Nu finns de säkert begagnade för bra mycket mindre. Har inte hört om några problem med kvalitén på Yamahan heller för den delen.

Som Mattias sa. Japanskt går för evigt! :fakta
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Aprilian är snyggast och ganska mycket lättare. Om de kostar samma så skulle jag ta den.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Carold

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Har ingen för tillfället
Tänkte också att det skulle vara bättre med en lättare hoj, men på Aprillas hemsida står det att Aprilia RS4 125 har en tjänstevikt på 144 kg medan Yamahan har en vikt på 142 kg (fulltankad). Vi kanske tänker på två olika modeller. :va
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vikten verkar skilja beroende på var man kollar. Det kanske är bäst att lita på deras egna hemsidor... Eller ta med badrumsvågen till handlaren. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Carold

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Har ingen för tillfället
Google hävdar att Aprilia:n är lättare (120 vs. 142 kg) men att Yamaha:n har högre toppfart (133 vs. 125 km/h).

Hoppas man kan lita på google. Tack för att du sökte upp! :)

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Vikten verkar skilja beroende på var man kollar. Det kanske är bäst att lita på deras egna hemsidor... Eller ta med badrumsvågen till handlaren. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ska nog köra med badrumsvågen :lol

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Tack för alla era svar!:) Tror jag är lite mer säkrare nu över vilken hoj jag ska köpa. Får fundera lite till men tror att jag lutar mer åt Yamahan. I värsta fall får jag väl köra ole dole doff eller något... :hihi
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ingen minns en fegis :). Jag hade en Apa på 90-talet när reservdelar inkluderade hemliga telefonnummer till Danmark och mutor för att Guiseppe skulle sparka igång åsnan som sov på centrallagret. Du kommer aldrig glömma en Apa men en riskokare går det 12 på dussinet. Att skruva med en 125 klarar vilken verkstad som helst av så bekymra dig inte där. Kliv in i finkulturens rum och välj rätt!

Då får du dessutom oändligt mer med respekt här slipper kommentarer som ”Tjena kexet, står du hör och smular” ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppas man kan lita på google. Tack för att du sökte upp! :)

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -



Ska nog köra med badrumsvågen :lol

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Tack för alla era svar!:) Tror jag är lite mer säkrare nu över vilken hoj jag ska köpa. Får fundera lite till men tror att jag lutar mer åt Yamahan. I värsta fall får jag väl köra ole dole doff eller något... :hihi

Eller så gör du som är vanligt i MC-köpstider, bestäm dig för en, och köp en heeelt annan. :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top