Ducati 998

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ja det verkar onekligen som att vissa 998:eek:r har potentimeter för att justera TPS. :huvet

TPS är bara ett av flera mätvärden för att ECUn sedan ska kunna avgöra hur mycket bränsle som skall ges.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tändspole / tändhatt , kan krångla om det blir varmt :va
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Har grejat lite med Ducatin i dag! Kollade impeller och tittade noga efter avlagringar skräp i kylsystemet. Om man tittar på hur kylsystemet är uppbyggt så verkar det lite konstigt. Vattnet tillåts cirkulera utan att gå igenom kylaren. Letade fram mitt gamla termostathus som ja tagit ur termostaten i och pluggade ena kanalen med en vinkork. Det gör att vattnet är tvunget att gå igenom kylaren. Lät den stå på tomgång länge o tempen steg inte lika mycket ca 110 grader mot innan tämpmätaren i botten. Vet ju att vatten kan ta konstiga vägar. Troligtvis cirkulerar det en massa vatten utan att gå igenom kylet som det är orginal. Ska skruva i hop den helt och ta en provrunda.
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Kul, hoppas det går bra nu. Har du Red Line Waterwetter i nu eller ska du slänga i framöver? Vår Ducce hoppar ofta upp till 115 grader när vi krypkört ett tag - hur mycket kan waterwetter göra där?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag bytte ut glykolen mot enbart vatten och redline waterweter sjönk oljetempen med ca 3 grader överlag. Jag hade tyvärr inte vattentempmätare men oljetempsjunkningen va imponerande så vattnet måste ha sänkts flera grader.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
I ett tvåvägs kylsystem skall man inte plocka bort termostaten då den antingen skickar vatten runt utanför kylare tills drifttemp uppnås för att sedan öppna mot kylaren samtidigt som den stänger bypass
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Har pysslat lite med 998an nu! Kontrollerade TPS en igen den ligger på ca 320 mv. Det anser jag är ok!
Ersatte vinkorken med en svarvad plastplutt tror inte vinkorken skulle hålla. Spolade ur kylaren och hällde i redline watterwetter enbart utan glykol. Varmkörde inför oljebytet. Nu är det ju inte så varmt ute i dag! Tempen gick upp så den ena fläkten startade den andra gick lite då o då verkar ju okay. Men den står ju o hostar o stannar. Skruvade in luftskruvarna i botten o ut ca 1 varv var ca 3 innan o det verkade som om den slutade hosta o stanna. Ska tillverka ett vacum synk kitt av två glasflaskor o synka dom exakt.

Bytte olja! Kollade noga på magneten som sitter på oljepluggen! Inte en enda flisa eller metallspån på den inte i andra silen heller. Verkar ju okay.

Om man studerar bilder på mer raceanpassade 998or så tillåts inte vattnet circkulera runt utan att passera kylaren.
Jag förstår principen att man vill få upp motortämpen så fort som möjligt. Men den stänger ju inte bypassen så något är ju inte rätt konstruerat på ducatis kylsystem.

Söker man på internet ang för varma ducati så inser man vilket problem det är. Jag anser att den ska hålla optimal temp var man en befinner sig! Bilkö eller racebanan. Allt annat är ju felkonstruerat.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top