Ducati 998

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Hello! Har ett delikat problem med min 998!
Den startar å går hur bra som helst tills den blir varm. Typ om man hamnar i en bilkö då stiger tempen till ca 120 grader på tempmätaren elfläktarna går.

Problemet är att den börjar typ hosta eller skjuter i spjällhusten känner typ i gashantagat att det rycker. O så stannar den. Kan vara svår att få i gång efter detta känns som att starten inte orkar dra i gång den igen.

Stog med den på tomgång i dag. Kan nästan svära på att lät som startmotorn flög in o den stannade. Finns det någon möjlighet att värmen påverkar elektroniken så att solenoiden skickar in?

Vad kan påverka att den blir så satans varm. Om man gogglar så verkar det vara många som har problem med värmen på sina 998 värden över.

Bytt termostat, tändstift. Ställt ventilspel, rengjort kylare inne o i mellan! Kollat impeller, elfläktar, tps givare.

Någon som vet?
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
jag läser alldeles för dålig

Edit

Kolla termostaten igen, skölj igenom 1-2 gg med ny glykol.
Ser kontakterna fräscha ut? Kontaktsprej kan vara trevlig.

Justerade du några ventiler?
 
Last edited:

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Termostaten flång ny! Tempgivare elfläkt ny. Ventiler justerade av självaste Tom på IBC.
Kokade kylaren i alkaliskt bad. Hällde i alkaliskt medel i systemet i körde runt o spolade flera gånger efter inget skit kvar i kylsystemet.
Lite fundersam på varför den blir så varm... skulle misstänka att kylaren skulle varit lite större. Principen den ska ju klara att stå på tomgång i saudiarabien utan att tempen rör sig utanför optimal arbetstemp!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ok förstår.

Lämna du in motorn eller hela cykeln? Gjorde ni något ytterligare? Typ mappade?

Kanske bäst att höra med Tom ändå? Han har ju koll på vad han har gjort och gör :D
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Hela mc,n var på Ibc en heldag! Problemet fanns innan han bytte remmar o ställde ventiler. Men jag retar mig på att den blir så varm hela tiden. Förr eller senare hamnar man ju i en bilkö eller ett trafikljus.
Köpte en kylare från en eu moppe som jag tänker sätta under sadeln som extra kylare. Men det ska ju inte behövas tycker man.
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Jo tänkte köra det med + extra kylare. Det finns ju fläskkylare att hitta med tyvär kostar det ju en del med. Men den stora frågan är ju varför blir den, dom så varma. Typ om man gogglar så är jag ju inte ensam med problemet med varm 998
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Well, de är ju primadonnor med hett temperament och dom mår bäst när dom smiskas.

That's why we love em :kär


Har du tillgång till ducatidiag/jpdiag?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag googlade lite på ämnet. Tydligen så är fläkten på 998R mycket bättre och passar rakt av. Värt att kolla på kanske?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ja, där kan du få fram felkoder, kolla/ställa TPS, testa fläktarna, pumpen till kylaren osv. Mycket smidigt!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är en Ducati, den skall inte gå i stadstrafik. Jag tror tyvärr kyler är byggt för kurviga vägar och bana. Detta är inte ett fel utan en italiensk ”feature”.
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Men något är ju fel! Den ska ju kunna stå på tomgång eller i bilkö utan att bli för varm.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Men något är ju fel! Den ska ju kunna stå på tomgång eller i bilkö utan att bli för varm.

Ja definitivt, min gamla 916 blev varm i stadstrafik/krypkörning men fläktarna gick igång och då sjönk tempen till tryggare nivåer...
Nått lurt är det, snurrar vattenpumpen verkligen som den ska? Och termostaten är rätt?
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Min 916 jag hade innan funkade perfekt kunde köra timmar i stan fläktarna gick en stund då o då.
Japp termostaten är rätt (orginal) o ny. Testade ju att öppna den gamla o ta ut termostaten. Men ingen skillnad lika varm utan termostat. Impellern är hel och snurrar.

Stod med den på tomgång nu i helgen o den skjuter ju i insugen när den blir så varm. Går bra upp till ca 100 grader sen börjar den att skjuta i insugen o tvärstanna. Vid ett tillfälle när den stannade lät det som solenoiden åkte in i startkransen utan att startmotorn gick. Den stannat så hårt att det bara knakar till.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Verkar som om du redan sökt på Ducati 998 running hot eller overheating och upptäckt att det finns trådar om ämnet på utländska forum med betydligt varmare klimat än här. Verkar inte som om du har blivit klokare efter det.

748/916 serien trivs bäst på bana/kurviga landsvägar. Mindre bra i stadstrafik/trafikljus/köer. Temperaturen ökar och fläktarna går in, vilket jag förutsätter är helt normalt. Så opererar min 748R. Den överhettar inte, men blir märkbart varmare vid stillastående köbildning.

Omöjligt att spekulera i hur det ligger till baserat på det som framgår i tråden. Be de på IBC att kolla upp hojen hur det står till om det är normalt eller inte och om det finns samband mellan dina iakttagelser.

Tänkte på det du skrev i första inlägget "Problemet är att den börjar typ hosta eller skjuter i spjällhusten känner typ i gashantagat att det rycker. O så stannar den. Kan vara svår att få i gång efter detta känns som att starten inte orkar dra i gång den igen. "
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Ventilspelet fixades på IBC för något år sedan har inte kört 300 mil sedan dess.
Är ju lite bökigt o ta den till IBC. Har ju ca 30 mil dit enkel resa.
Någon som vet hur man gör för att få den att ge lite mer bränsle?
Renoverade stagat mellan spjällhusen var slitet i plastendarna så det glappade. Justerade TPS givaren med multimeter typ satte den på 150 mv med helt stängda spjäll. Öppnade spjällen tills den visade 300 mv. Ska ta och justera synkningen med vacuumet med. Vet någon ungefär vad luftskruvarna ska stå grundinställt typ i botten o ut 3 varv eller? Eller finns det några andra trix.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Är ju lite konstigt. Den går ju perfekt annars. Sitter temisar på med något medföljande chipp.
Jo man kan ju lämna på verkstad... men är ju lite kul o skruva själv. Hade det varit förgasare på skulle jag ju testat med större munstycken. Den kokar ju inte så själva värmen skiter jag utan problemet är ju att den stannar o håller på.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hmm... vad menar du med att du justerade TPS med multimeter? Har du satt dit något motstånd eller?

Hade du dom problemet med att den börjar bete sig underligt vid högre temperaturer innan du började skruva också? Spontant låter det som att du kanske har skruvat bort dig själv lite.

Det kan bli svårt att hitta rätt igen utan rätt verktyg och förusättningar.

Bränslet kan man justera mha ducatidiag/jpdiag. En funktion som kallas för "trim".
Där kan du även diagnostisera TPS:en och se vad för input ECUn faktiskt får samt nollställa den. (dvs ska inte behöva justeras på annat sätt vad jag känner till iaf)

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Någonting annat som verkar vara poppis är att folk kopplar om fläktreläerna till en manuell av/på knapp.
Kan ev. vara något att titta på om du planerar att köra mycket i köer ;)
 

Softail

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2007
Ort
Jönköping
Hoj
2003 Ducati 998
Nu är det ju så att på den modellen av insprut som sitter på min 998 justeras TPS med multimeter och att man vrider den till önskat värde i millivolt. (150) med helt stängda spjäll. Sen skruvar man på spjällen till 300 mv. Då har jag en bra tomgång. Den är redigt rapp på gasen. Problemen kommer ju bara när den blir för varm.

Problemen har funnits så länge jag haft den. Därav jag justerade TPS. Misstänker ätt man kan få den att gå lite fetare genom att man ökar värdet på på TPS!?

Även om jag tvångsstyr fläktarna går den inte ner i temp på tomgång.

Verkar som om det bästa vore med en extra kylare under ensitssadeln Och större kylfläktar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top