Oljetryckslampa lyser efter oljebyte

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Vill kolla med er innan man gör något dumt.
bytte olja på min Kawasaki z800 för första gången själv även filter.

När jag var klar och startade upp den ingen så slocknade inte oljetryckslampan direkt så jag stängde an hojen. motorn gick i ca 30sek

ska lampan slockna på direkt eller måste man köra motorn ett par minuter innan oljan har kommit runt överallt på en kawa?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har du kollat oljenivån efter provstarten?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Oljetryckslampan lyser till du har fyllt oljefiltret och systemet har byggt upp tryck.
Om din cykel istället har en oljenivålampa, så kan det ta lite längre tid innan lampan slocknar på grund av att det tar lite tid att fylla upp givaren som sitter i botten på motorn.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Har du kollat oljenivån?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Japp fyllde på nya oljan med hojen upprätt med ett framhjuls stöd och till rätt nivå dubbel kollade när inte lampan slocknade




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Oljetryckslampan lyser till du har fyllt oljefiltret och systemet har byggt upp tryck.
Om din cykel istället har en oljenivålampa, så kan det ta lite längre tid innan lampan slocknar på grund av att det tar lite tid att fylla upp givaren som sitter i botten på motorn.

Tackar

Då får den stå på tomgång en stund och lyssnar efter konstigheter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Blev tvungen att lufta systemet genom att lätta lite på oljefiltret med motorn igång för att få upp trycket.

Nu är allt ok


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Blev tvungen att lufta systemet genom att lätta lite på oljefiltret med motorn igång för att få upp trycket.

Nu är allt ok

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter ju jävligt skumt att du skulle behöva lossa filtret när motorn går, säker på att filtret är ok? Iaf inget jag någonsin behövt göra.
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Låter ju jävligt skumt att du skulle behöva lossa filtret när motorn går, säker på att filtret är ok? Iaf inget jag någonsin behövt göra.

Efter kört motorn en stund och det inte blev någon skillnad så blev jag nyfiken om det fanns någon olja i filtret,
stängde av och lossade på filtret,ingen olja.

Nästa fundering blev att testa att göra de samma när motorn var igång, första två sekunderna kom det ingen olja sen bubblade upp och blev tryck när jag skruvade tillbaka filtret.
Måste ha blivit någon konstig luft lås innan pumpen.

Skumt men allt ser bra ut nu.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag har läst en hel del om MC-skötsel o service etc det senaste då jag är helt grön på motorcyklar. Har faktiskt stött på det där med luft i filtret i mitt läsande. Skrevs om det i nåt engelskspråkigt forum. Där skrevs det om att filtret ibland behövdes luftas och i termerna "burp the filter" (rapa filtret). Så helt ovanligt är det nog inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För att "slippa / minska luft i lagren" fyller jag det nya oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det nya oljefiltret.
Det blir några oljeskvättar i oljefiltret med nån minut emellan för det tar tid för oljan sprida sig i oljefiltret.
Och vad det gäller olja så fyller jag först någon liter mindre än vad som behövs.
Därefter 2 dl i taget med kontroll av oljenivån mellan varje fyllning, Hojen står plant lutad på sidostödet.
Men vid oljekontrollen rätar jag upp hojen. Och fyller på tills oljenivån nått övre gränsen på oljesynglaset. #
För det finns luft i ett antal kanaler efter oljefilterbytet.
För oljenivån sjunker när toppen fylls med "driftnivå" olja. Efter motorn varit igång några minuter.

# Har oljesynglas på mina hojar.

TS skriver:
Citat: "Japp fyllde på nya oljan med hojen upprätt med ett framhjuls stöd."

Har du ett plant garagegolv så lutar hojen bakåt med framhjulstöd.
Hojen ska stå plant när man kontrollerar oljenivån för att få rätt nivå.
 
Last edited:

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
För att "slippa / minska luft i lagren" fyller jag det nya oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det nya oljefiltret.
Det blir några oljeskvättar i oljefiltret med nån minut emellan för det tar tid för oljan sprida sig i oljefiltret.
Och vad det gäller olja så fyller jag först någon liter mindre än vad som behövs.
Därefter 2 dl i taget med kontroll av oljenivån mellan varje fyllning, Hojen står plant lutad på sidostödet.
Men vid oljekontrollen rätar jag upp hojen. Och fyller på tills oljenivån nått övre gränsen på oljesynglaset. #
För det finns luft i ett antal kanaler efter oljefilterbytet.
För oljenivån sjunker när toppen fylls med "driftnivå" olja. Efter motorn varit igång några minuter.

# Har oljesynglas på mina hojar.

TS skriver:
Citat: "Japp fyllde på nya oljan med hojen upprätt med ett framhjuls stöd."

Har du ett plant garagegolv så lutar hojen bakåt med framhjulstöd.
Hojen ska stå plant när man kontrollerar oljenivån för att få rätt nivå.

Framhjuls stödet lyfter hjulet 6mm
Står i en whelchock
b826879014ef656e312152d6cc838096.jpg

Planare än så kommer jag aldrig att få
Nivån i glaset är helt jämn
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
För att "slippa / minska luft i lagren" fyller jag det nya oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det nya oljefiltret.
Det blir några oljeskvättar i oljefiltret med nån minut emellan för det tar tid för oljan sprida sig i oljefiltret.
Och vad det gäller olja så fyller jag först någon liter mindre än vad som behövs.
Därefter 2 dl i taget med kontroll av oljenivån mellan varje fyllning, Hojen står plant lutad på sidostödet.
Men vid oljekontrollen rätar jag upp hojen. Och fyller på tills oljenivån nått övre gränsen på oljesynglaset. #
För det finns luft i ett antal kanaler efter oljefilterbytet.
För oljenivån sjunker när toppen fylls med "driftnivå" olja. Efter motorn varit igång några minuter.

# Har oljesynglas på mina hojar.

TS skriver:
Citat: "Japp fyllde på nya oljan med hojen upprätt med ett framhjuls stöd."

Har du ett plant garagegolv så lutar hojen bakåt med framhjulstöd.
Hojen ska stå plant när man kontrollerar oljenivån för att få rätt nivå.

Hur fyller man oljefiltret utan o söla allt för mycket. På våra cyklar monteras de nästan vågrätt. :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Funkar oftast rätt bra om man är lite kvick på med filtret. Jag stoppar in det mot filterhållaren helt upprätt sen lyfter jag upp filtret och trycker in det på plats. Brukar inte rinna ut några mängder alls.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur fyller man oljefiltret utan o söla allt för mycket. På våra cyklar monteras de nästan vågrätt. :va

Jag brukar bara hälla i oljan i filtret och sedan skruva på det på gängan, om man inte är lånsgam eller fumlar så är det som mest några droppar som läcker. När man plockar av det gamla filtret så dreglar det olja överallt rakt under, så skillnaden det gör med några droppar ren olja är försumbar i det läget.

Och ja, en del hojmodeller verkar ha problem med att luft i filtret hindrar hojen från att bygga oljetryck. Jag brukar hälla i olja i filtret direkt för att slippa problemet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top