Handledare godkänd, måste vänta på pappret!

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej Alla,

Har en kompis som ska agera handledare han är godkänd och allt.
Problemet är att han inte har fått hem papperstillståndet än.
Enligt trafikverket måste han bära med sig det och jag förstår detta.
Vi kommer inte ta en dum risk, men undrade bara. Vad sker om man inte har med sig handledarbeviset? Är det någon som har varit med om det?
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Skulle misstänka att hans körkort är i riskzonen. Annars är nog ditt tillstånd också i fara framförallt.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Tack för svar. Då gör jag bra i att avvakta. :/ Så tråkigt bara, sååå fint väder haha.

Jag ringde polisen flera gånger, första gången lades det på efter väntetid medan som de skulle koppla mig till deras telefon. Ringde igen efter 2h och då var deras linje för trafikfrågor avstängt.

Edit: Aja, jag tar på mig full ställ och går och sätter mig på den inne i garaget lite. Får räcka haha.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enligt trafikverket måste han bära med sig det och jag förstår detta

En utskriven papperslapp är mer "äkta" än tragikverkets online uppgifter? De uppgifterna kan presenteras snabbare online mha Bankid än det tar för polisen att veckla ut intyget. Är de sponsrade av SCA, skithuspapper för skitnödiga regler? Tag reda på hur tillståndet ser ut och skriv ut ett själv - eller måste generaldirektörens fingeravtryck finns på pappret? ;-)

Det kan hända två saker. Antingen åker du dit för olovlig körning eller så är polisen så pass smidig av sig att han orkar kika i din handledares mobil och ser att denne är din handledare.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Men hur vet han att han är godkänd handledare? Har nån sagt det till honom eller har han läst det på en skärm?

Har han läst det på en skärm borde det väl bara vara o skriva ut det?

Våra körtkortstillstånd kom via digital brevlåda (Kivra) och likaså våra handledares tillstånd. Dessa var i PDF-format och vi skrev ut dem.

Sen så har jag på kort varsel fått grejer mejlade till mej från transportstyrelsen efter att ha snackat med handläggare över telefon.


Lite offtopic men det tog bara en sketen dag för att tillståndet skulle ramla in för min sambo som är vit som snö i registret. En annan fick vänta låååånga 5 veckor pga några fortkörningar (inte farligt snabbt och inte särskilt nyligen). Det skulle utredas! Sköjiga fem veckor vart det inte. Kanske lite dumt men jag hade reda handlat på mej cykeln innan tillståndet beviljats.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
En utskriven papperslapp är mer "äkta" än tragikverkets online uppgifter? De uppgifterna kan presenteras snabbare online mha Bankid än det tar för polisen att veckla ut intyget. Är de sponsrade av SCA, skithuspapper för skitnödiga regler? Tag reda på hur tillståndet ser ut och skriv ut ett själv - eller måste generaldirektörens fingeravtryck finns på pappret? ;-)

Det kan hända två saker. Antingen åker du dit för olovlig körning eller så är polisen så pass smidig av sig att han orkar kika i din handledares mobil och ser att denne är din handledare.

Kan man se handledarbeviset med bankid? :)
Ja de är verkligen omständiga, tragiverket indeed.

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Men hur vet han att han är godkänd handledare? Har nån sagt det till honom eller har han läst det på en skärm?

Har han läst det på en skärm borde det väl bara vara o skriva ut det?

Våra körtkortstillstånd kom via digital brevlåda (Kivra) och likaså våra handledares tillstånd. Dessa var i PDF-format och vi skrev ut dem.

Sen så har jag på kort varsel fått grejer mejlade till mej från transportstyrelsen efter att ha snackat med handläggare över telefon.


Lite offtopic men det tog bara en sketen dag för att tillståndet skulle ramla in för min sambo som är vit som snö i registret. En annan fick vänta låååånga 5 veckor pga några fortkörningar (inte farligt snabbt och inte särskilt nyligen). Det skulle utredas! Sköjiga fem veckor vart det inte. Kanske lite dumt men jag hade reda handlat på mej cykeln innan tillståndet beviljats.

Jag ringde dem och frågade, och de sade det till mig i telefon. Jag försökte förgäves be dem om ett mail, eller att de på något sätt intygade det. Men de kunde bara intyga med röst över telefon. Jag spelade in det samtalet, men vågar inte köra på det lilla. Vill inte ge dem någon anledning att dra in min chans att ta MC körkort.
För nära. Har uppkörning 14:e Maj.


Körkortstillståndet fick jag via Kivra jag med, dock inte handledarbeviset. Det fick säkerligen även ni i brevlådan.
1 dag låter bra! :)
 
Last edited:

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Handledarbevis skickas ut med posten till handledaren till den bokförda adressen. Kan ta allt från 3-7 dagar beroende på posten. Om allt är okej godkänts handledaren direkt men sen tar posten sin tid.

Vad som kan hända? Helt beroende på polisens dagshumör och ert bemötande. Allt från indraget övningskörningstillstånd, böter med ett par års väntan på körkort till en trevlig diskussion. Tycker det är onödigt trotts det fina vädret att chansa.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Handledarbevis skickas ut med posten till handledaren till den bokförda adressen. Kan ta allt från 3-7 dagar beroende på posten. Om allt är okej godkänts handledaren direkt men sen tar posten sin tid.

Vad som kan hända? Helt beroende på polisens dagshumör och ert bemötande. Allt från indraget övningskörningstillstånd, böter med ett par års väntan på körkort till en trevlig diskussion. Tycker det är onödigt trotts det fina vädret att chansa.

Aja, bara att vänta. Hoppas det går snabbt! :D
Tack för svar!
Edit: Tycker som dig att det är onödigt, så givetvis skippar jag det.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Skulle misstänka att hans körkort är i riskzonen. Annars är nog ditt tillstånd också i fara framförallt.

Tvivlar på att det är han som får problem. Det är ju eleven som kör olovligt. Handledaren kör lagligt, dock är han ej handledare då han ej har papper på det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top