Suzuki TLS -97 slutade plötsligt att tända?

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Min TLS -97 vill inte starta!!!

Jag körde den i princip dagligen från i mitten av mars tills i slutet av oktober förra säsongen och jag har aldrig haft några problem med att starta den, det har bara varit att trycka på knappen så har den startat på första försöket.

Under vintern så har jag bytt koppling och fixat lite annat på hojen, och i Lördags så blev jag färdig med allt och hojen startade utan problem och var igång i ett par minuter medans jag justerade några saker och kollade så att kopplingen fungerade som den skulle, sen fixade jag lite rent kosmetiska saker på hojen, vilket tog ca en timme, och sen ville den plötsligt inte starta igen.

Jag har satt i ett helt nytt batteri och motorn går runt utan problem, men den tänder inte?

Tändstiften är i ganska dåligt skick, men nya är beställda.

Jag har skruvat ut ett stift och jordat mot ventilkåpan, och det blir gnista, men den hoppar hellre mellan gängan på stiftet och jord (ventilkåpan) istället för att gå genom stiftet och ge gnista där.

Är det någon som har haft liknande problem?

Jag har läst på TLzone/TLplanet om folk som t.ex har kört till jobbet på morgonen, och på eftermiddagen så vägrar hojen starta och för vissa så har det räckt med att sätta i nya stift så har den startat, och för vissa så har problemet varit vevaxelsensorn.

När jag försöker starta hojen med nyladdat batteri så går motorn runt med bra fart och efter en liten stund så börjar det lukta soppa och stiften blir plaskvåta, och ibland så baktänder/smäller det till i ena ljuddämparen.

Jag har provat att starta hojen i "dealer mode", men jag får inga felkoder.

Är det någon som har något aning om vad felet skulle kunna vara eller tips på något som kan vara värt att kolla?

Jag funderar på om jag skall göra "+ modden" (extra ström till spolarna direkt från batteriet styrt av ett relä) och kolla om det gör någon skillnad?

Mvh//Julius
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som jag skrev i din andra frågetråd så skriver jag kortare här....Prova elda på stiften med gasollåga eller butangaslåga värm gängorna inte bygeln! Värm utav helvete och knacka även ihop gnistgapet till 0,4-0,44mm. Kör man de gapet håller stiften bättre mot sursläckning och värmningen av dem kan få tillbaka livet på dem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top