Taskig wifitäckning - tips på bra meshsystem som inte kostar skjortan?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Blev nyligen med lite större kåk, 1 plan med källare på totalt 125 + 125 kvm och mkt betong.

Har fiber indraget och modemet måste stå i källaren -där täckningen är bra. Problemet är övre plan där kidsen (6 st..) huserar. Där är det total skugga och klagomålen haglar nu kring det allmänt sugiga huset och medeltida infrastruktur

Testade en D-link repeater/förstärkare från Elgiganten men det var totalt bortkastade pengar. Men säljare pitchade såklart att jag skulle dumpa mitt Telenormodem och köpa ett meshsystem som skulle lösa alla problem.

Avfärdade först tanken men för husfridens skulle kanske det ändå vore en vettig investering för att få ordning på täckningen. Tänkte lägga max 5000 och undrar nu om någon SH-are har några bra tips på system som funkar.

Kan också tillägga att det inte är praktisk möjligt att flytta befintligt modem till en bättre plats eller dra ny tråd till övervåningen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har fiber med Telia, och köpte till slut deras AirTies 2 pack. Fördelen var att de kommer med en app som hjälper till att placera ut prylarna i villan på ett bra sätt, samt det viktigaste, man kan ringa och gubbgnälla hej vilt om det inte funkar, då det är deras system så att säga. De kan även se på distans hur du placerat, och hjälpa till med förslag på omplacering.

Hursomhelst, jag ställde ut dem lite typ som appen tyckte, och nu har jag bra speed och täckning på merparten av ytorna. Tror det kostade artonhundra spänn
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi köpte Asus Lyra Mini i höstas, och det är vi grymt nöjda med, 200+ kvm, med betong i ena halvan, och det flyter på bra. I början var jag frestad att dra tråd till dom, men vi har inte behövt, trots ickededikerat backbone.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Jag har jobbat mycket med Unifi och deras produkter. Mycket bra täckning och stabila, har satt upp dom bla i skolor. Finns på Dustin.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Säger också Ubiquiti efter testat alla andra märken. Skiten bara funkar! Alla AP:s pratar med varandra (en i varje plan av huset samt ett i garaget/kontoret). Funkat perfekt sen dag ett. Och prestandan är grym och aldrig något problem.

Så innan du gör ingrepp i huset, prova Ubiquiti.

Skulle du ändå ha problem. Dra trådet till i närheten och sätt Ubiquitis APs där. De drivs av PoE, se kan sitta dragna till taket eller andra smidiga ställen utan tanke på extra strömkällor.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Köp inget mesh utan gå på riktiga saker direkt. Du kommer inte ångra dig.

Jag tror du behöver två stycken accesspunkter och en fristående router.

Ubiquti som nämns ovan är bra och prisvärda men har möjligen en nackdel att många av deras produkter inte har riktig ”power over ethernet” utan de kör sin egen standard. Tänker du ha tex även ha en kamera så måste du kanske ha två PoE-matningar. Jag brukar använda Ubiquti eller Planet när jag sätter ihop wifi-lösningar till privatpersoner.

Själv använder jag Ubiquti hemma.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte D-link covr först men bytte snabbt till Googles Mesh eftersom varken täckning, överflyttning mellan noder eller koppling till PS4 eller iPhone funkade något vidare på D-linken.
Googles var nästan dubbelt så dyr men värt det då jag inte haft något bekymmer alls.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Kan starkt avråda från HomePlug iaf... Prylarna är "sådär" beroende på elen i huset, även nyare produkter. Har fått mecka och mecka och mecka med skiten hemma hos päronen, som inte kunde tänka sig dra kablage, fastän det går.

Det bästa och billigaste du kan göra; köp en riktigt bra accesspunkt som har stöd för senaste WiFi-standarderna. Sen letar du reda på ett hål eller :borrar:, skickar upp en fin ethernetkabel till din nya accesspunkt. Vill du ha den absolut mitt i huset får du ge dig på lite snygg kabeldragning. Alternativt skicka upp en ethernetkabel och sätt din huvudrouter där. Fibern antar jag först går genom någon sorts mediaomvandlare som sen blir till ethernet? Den kan sitta kvar i källaren.

Använd skärmad kabel om du drar nära starkström.

Detta är den "jobbiga" lösningen, men väl också den mest stabila och långvariga. Din bandbredd in i huset slipper ätas upp av nedastående:

Mesh och såntdär skit... dyrt. Varje nod skapar fler hopp och mer ping. Trådlöst är bra, men bara under optimala förhållanden. Hur ofta har du optimala förhållanden?

Jag har gjort detta i ett par hus och lägenheter. Ett ordentligt jobb med ordentligt resultat är alltid tillfredställande. Lite som att mecka med hojen. :näsblod

Tips är att kolla in tester och liknande på smallnetbuilder - seriösa test av allt från routrar, gateways, accesspunkter, NAS etc...:fakta
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade samma dilemma för något år sen. Teglad villa med stomme i lättbetong och rejält betongvalv mellan källare och entreplan. Samtliga innerväggar i lättbetong.
Slutade med att jag krånglade upp en nätverkskabel på vinden i samma vp-rör som tv-antennen och satte en Ubiquti accesspunkt där. Trots stora temperaturskillnader på vinden har den tuffat på i över 2 år nu utan krångel eller omstarter. Har täckning i hela huset och trädgården. Tyvärr inte i garaget, men där får jag ingen täckning ens om jag sätter accesspunkten precis utanför. Börjar misstänka det är byggt av stålväggar :gnissla

Edit; Då fanns det inga meshsystem som jag tyckte var bra nog, men nu säger polaren som är insatt att det hänt mycket på dessa två åren. Då skulle jag nog inte krånglat med kabel igen.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kan starkt avråda från HomePlug iaf... Prylarna är "sådär" beroende på elen i huset, även nyare produkter. Har fått mecka och mecka och mecka med skiten hemma hos päronen, som inte kunde tänka sig dra kablage, fastän det går.

Det bästa och billigaste du kan göra; köp en riktigt bra accesspunkt som har stöd för senaste WiFi-standarderna. Sen letar du reda på ett hål eller :borrar:, skickar upp en fin ethernetkabel till din nya accesspunkt. Vill du ha den absolut mitt i huset får du ge dig på lite snygg kabeldragning. Alternativt skicka upp en ethernetkabel och sätt din huvudrouter där. Fibern antar jag först går genom någon sorts mediaomvandlare som sen blir till ethernet? Den kan sitta kvar i källaren.

Använd skärmad kabel om du drar nära starkström.

Detta är den "jobbiga" lösningen, men väl också den mest stabila och långvariga. Din bandbredd in i huset slipper ätas upp av nedastående:

Mesh och såntdär skit... dyrt. Varje nod skapar fler hopp och mer ping. Trådlöst är bra, men bara under optimala förhållanden. Hur ofta har du optimala förhållanden?

Jag har gjort detta i ett par hus och lägenheter. Ett ordentligt jobb med ordentligt resultat är alltid tillfredställande. Lite som att mecka med hojen. :näsblod

Tips är att kolla in tester och liknande på smallnetbuilder - seriösa test av allt från routrar, gateways, accesspunkter, NAS etc...:fakta

För grejer som kör på elnätet så kan det vara lite att det skall sitta på samma fas.
Finns grejer som bygglar ihop faserna i elskåpet men bara på höga frekvensband som Khz till några MHz så det funkar i hela kåken eller tom fastigheten
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag har fiber med Telia, och köpte till slut deras AirTies 2 pack. Fördelen var att de kommer med en app som hjälper till att placera ut prylarna i villan på ett bra sätt, samt det viktigaste, man kan ringa och gubbgnälla hej vilt om det inte funkar, då det är deras system så att säga. De kan även se på distans hur du placerat, och hjälpa till med förslag på omplacering.

Hursomhelst, jag ställde ut dem lite typ som appen tyckte, och nu har jag bra speed och täckning på merparten av ytorna. Tror det kostade artonhundra spänn

Låter ju smutt:tummenupp:tummenupp och 1800 är ju inte farligt.

Nu har jag iofs valt Telenor, de hade riktigt bra erbjudande, men om mitt gubbgnäll inte hjälper (har strul med tvleveransen oxå:mad::mad::mad:) så är jag inte främmande för att byta leverantör.

[

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Säger också Ubiquiti efter testat alla andra märken. Skiten bara funkar! Alla AP:s pratar med varandra (en i varje plan av huset samt ett i garaget/kontoret). Funkat perfekt sen dag ett. Och prestandan är grym och aldrig något problem.

Så innan du gör ingrepp i huset, prova Ubiquiti.

Skulle du ändå ha problem. Dra trådet till i närheten och sätt Ubiquitis APs där. De drivs av PoE, se kan sitta dragna till taket eller andra smidiga ställen utan tanke på extra strömkällor.

tack:tummenupp Läst några tester nu på morgonen och ska iväg och kika på några system idag. Måste får ordning på det här:huvet

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Hade samma dilemma för något år sen. Teglad villa med stomme i lättbetong och rejält betongvalv mellan källare och entreplan. Samtliga innerväggar i lättbetong.
Slutade med att jag krånglade upp en nätverkskabel på vinden i samma vp-rör som tv-antennen och satte en Ubiquti accesspunkt där. Trots stora temperaturskillnader på vinden har den tuffat på i över 2 år nu utan krångel eller omstarter. Har täckning i hela huset och trädgården. Tyvärr inte i garaget, men där får jag ingen täckning ens om jag sätter accesspunkten precis utanför. Börjar misstänka det är byggt av stålväggar :gnissla

Edit; Då fanns det inga meshsystem som jag tyckte var bra nog, men nu säger polaren som är insatt att det hänt mycket på dessa två åren. Då skulle jag nog inte krånglat med kabel igen.

Mmm det där man att dra kabel i den här bunkern är jag inte så sugen på.:gnissla Har också ett garage med mancave ambitioner så det kan säkert bli en utmaning. Jag ska nog kika på Ubiquiti, verkar vara många här som jag bra erfarenheter.

Tack:tummenupp

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Kan starkt avråda från HomePlug iaf... Prylarna är "sådär" beroende på elen i huset, även nyare produkter. Har fått mecka och mecka och mecka med skiten hemma hos päronen, som inte kunde tänka sig dra kablage, fastän det går.

Det bästa och billigaste du kan göra; köp en riktigt bra accesspunkt som har stöd för senaste WiFi-standarderna. Sen letar du reda på ett hål eller :borrar:, skickar upp en fin ethernetkabel till din nya accesspunkt. Vill du ha den absolut mitt i huset får du ge dig på lite snygg kabeldragning. Alternativt skicka upp en ethernetkabel och sätt din huvudrouter där. Fibern antar jag först går genom någon sorts mediaomvandlare som sen blir till ethernet? Den kan sitta kvar i källaren.

Använd skärmad kabel om du drar nära starkström.

Detta är den "jobbiga" lösningen, men väl också den mest stabila och långvariga. Din bandbredd in i huset slipper ätas upp av nedastående:

Mesh och såntdär skit... dyrt. Varje nod skapar fler hopp och mer ping. Trådlöst är bra, men bara under optimala förhållanden. Hur ofta har du optimala förhållanden?

Jag har gjort detta i ett par hus och lägenheter. Ett ordentligt jobb med ordentligt resultat är alltid tillfredställande. Lite som att mecka med hojen. :näsblod

Tips är att kolla in tester och liknande på smallnetbuilder - seriösa test av allt från routrar, gateways, accesspunkter, NAS etc...:fakta

Helt med på att göra saker ordentligt, inte minst med hojen... kör ju Ducce:D

Men tanken på att börja dra kabel känns inte superlockande ärligt talat. Tror jag testar mesh, skiter det sig är det väl bara att ta fram borren :gnissla

Tack :tummenupp:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör netgears Orbi (trådade satelliter). Det funkar ok, men de enskilda nodernas räckvidd är sämre än för en fet "riktig" router.

Summa sumarum fick jag ett nätverk med bara ETT SSID istället för två SSID med bättre sammanlagd räckvidd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top