Uppkörning i Västerås 14:e Maj. Tips?

sulfnbk

Ny medlem
Gick med
29 May 2018
Ort
Sala
Hoj
Mt-07 -16
Körde upp idag i Västerås, Klarade det :)

Jag fick en ganska enkel trafikkörning, Uppkörningsplatsen -> Ica gryta -> Skerike -> Uppkörningsplatsen.
Men var sjukt nervös vid lågfarten, trodde verkligen att jag hade kuggat mig där.

Men tror det är som alla andra säger: Dom ser till helheten i körningen.
Väldigt trevliga kontrollanter iallafall!
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Grattis till körkortet! Bra jobbat! :)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Körde upp idag i Västerås, Klarade det :)

Jag fick en ganska enkel trafikkörning, Uppkörningsplatsen -> Ica gryta -> Skerike -> Uppkörningsplatsen.
Men var sjukt nervös vid lågfarten, trodde verkligen att jag hade kuggat mig där.

Men tror det är som alla andra säger: Dom ser till helheten i körningen.
Väldigt trevliga kontrollanter iallafall!

Fan vad kul! Stort grattis!

Jaha ok, det känns faktiskt lite bättre nu. Alla säger att de är supertrevliga och att det är lättare där. Är självsäker i körningen, men känns kul att de kollar helheten; då jag vid nervositet säkert missar något.
 

sulfnbk

Ny medlem
Gick med
29 May 2018
Ort
Sala
Hoj
Mt-07 -16
Tack! Var sjukt skönt när dom sa Grattis ;)

Vi hade två kontrollanter, en som var under utbildning och en riktigt kontrollant.
Så vi var två som körde samtidigt, Vi turades om bankörning och trafik, så jag fick vänta på plats medans den andra som körde upp var ute i trafik.



En sak att tänka på gällande lågfarten, den är _inte_ plan där, iallafall upplevde jag det så.. kändes som att den gick uppför i mitten.. (Kan varit jag som var sjukt nervös dock) Men annars väldigt bra bana, ny asfalt.

fick göra lågfarten först, fick hjärnsläpp (satte ner foten vid fel ställe) men fick göra klart högfart/broms och sen ett till försök på lågfarten.

När du kommer till uppkörningsplatsen med din MC, Ställ den på MC parkeringen (längst till höger när man svänger in på uppkörningsplatsen) Det ger ett bra första intryck :)

I Trafik är det som vanligt, visa att du ser fordon.. cykelbanor osv, kolla speglar/döda vinkeln.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Grattis till kortet!

Angående nerver, så är det kanske inte fel att lite blygt dela med sig av att man är nervös när det drar igång? Lite ödmjukhet kan räcka långt ibland.

Som kuriosa kan nämnas att jag rullade förbi en stoppskylt utan att stanna helt, men blev godkänd ändå. Nu var detta många år sedan, i ett land fyllt av frihet och oljeslukande V8:eek:r, med kontrollantdamen bekvämt nedklämd i Mustangens kuperade stol och kjolen halvvägs upp på höften... lite förvånad att hon såg skylten över instrumentbrädan...
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Stort tack för alla svar. Vart gör man vändningen? Eller vart fick ni göra den? Är lite halvnervös över den.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Stort tack för alla svar. Vart gör man vändningen? Eller vart fick ni göra den? Är lite halvnervös över den.

Vändningen ute på vägen? Jag fick göra den på en smal jädrans grusväg ute i buskarna, letade en lucka där jag kunde vända, men det kom ju ingen så det vart ghettovändning tillslut. Jag pratade med honom hela tiden vad jag tänkte på, efter en stunds letande efter vändplats så sa jag att jag skulle vända ändå, att det kanske inte kommer en bra plats, och det visste han ju naturligtvis :)

Jag duttade också ner med tån på lågfarten (med motorstopp dessutom, för första gången) och trodde det var tokkört. Han tyckte det såg riktigt bra ut om man ser till helheten, rätt teknik, så det var inge problem. Han visste ju att många var lite extra nervösa och att det inte alltid går som det brukar, men man ska inte ge upp.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Vändningen ute på vägen? Jag fick göra den på en smal jädrans grusväg ute i buskarna, letade en lucka där jag kunde vända, men det kom ju ingen så det vart ghettovändning tillslut. Jag pratade med honom hela tiden vad jag tänkte på, efter en stunds letande efter vändplats så sa jag att jag skulle vända ändå, att det kanske inte kommer en bra plats, och det visste han ju naturligtvis :)


Jag duttade också ner med tån på lågfarten (med motorstopp dessutom, för första gången) och trodde det var tokkört. Han tyckte det såg riktigt bra ut om man ser till helheten, rätt teknik, så det var inge problem. Han visste ju att många var lite extra nervösa och att det inte alltid går som det brukar, men man ska inte ge upp.

Stort tack för svar. Dum fråga, vad körde du för hastighet på grusvägen? Kanske hamnar på samma och aldrig kört grusväg. Haha
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hur (fan) gick det???

Kuggade! :( :( :(
Allt gick perfekt på säkerhetskontrollen, och banan. Både högfart och lågfart gick helt klockrent, lade varken ner foten eller välte en kon.

När vi väl kom ut i trafiken var det en väldigt enkel väg. Lite landsväg, villaområde och motorväg. Efteråt berättade han att han kuggade mig och förklarade nedan.

På landsvägen gick allt bra enligt mig. Däremot tyckte han inte det hehe.
1. En gång körde jag i 60 istället för 70, då påpekade han detta. Eller han ställde mig frågan, och då det ej var skyltat just där jag svängde in så var jag osäker och höll hellre 55-60 istället för 70.

2. Det var en vänstersväng från landsväg, inga bilar bakom oss, eller framför oss i motsatt körfält. Där blinkade jag korrekt men han tyckte jag skulle ligga mer till vänster, medan som jag låg på halva sträckan mellan mittlinjen och mitten av mitt körfält.

3. På en 60 väg var det högerregeln, jag var fullt medveten om det; och kollade på varje infart för att se om det kom någon bil. Saktade till och med ner när sikten var dålig, men ändå inte så mycket så att det ej skulle flyta på. Där tyckte han att jag skulle ha bromsberedskap vid varje "insväng", d.v.s. handen på bromsen...

Ovan skedde första 10 min, därefter körde vi i cirka 20-30min till och allt flöt på klockrent. :/

De hade kuggat 4st innan mig den dagen och min tid var 12:55. Så sjukt besviken just nu, då både körskolan och alla mina handledare tyckte jag var bra nog. Menmen, de vet vad de gör I guess.

Aja får väll träna mer på detta.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kuggade! :( :( :(
Allt gick perfekt på säkerhetskontrollen, och banan. Både högfart och lågfart gick helt klockrent, lade varken ner foten eller välte en kon.

När vi väl kom ut i trafiken var det en väldigt enkel väg. Lite landsväg, villaområde och motorväg. Efteråt berättade han att han kuggade mig och förklarade nedan.

På landsvägen gick allt bra enligt mig. Däremot tyckte han inte det hehe.
1. En gång körde jag i 60 istället för 70, då påpekade han detta. Eller han ställde mig frågan, och då det ej var skyltat just där jag svängde in så var jag osäker och höll hellre 55-60 istället för 70.

2. Det var en vänstersväng från landsväg, inga bilar bakom oss, eller framför oss i motsatt körfält. Där blinkade jag korrekt men han tyckte jag skulle ligga mer till vänster, medan som jag låg på halva sträckan mellan mittlinjen och mitten av mitt körfält.

3. På en 60 väg var det högerregeln, jag var fullt medveten om det; och kollade på varje infart för att se om det kom någon bil. Saktade till och med ner när sikten var dålig, men ändå inte så mycket så att det ej skulle flyta på. Där tyckte han att jag skulle ha bromsberedskap vid varje "insväng", d.v.s. handen på bromsen...

Ovan skedde första 10 min, därefter körde vi i cirka 20-30min till och allt flöt på klockrent. :/

De hade kuggat 4st innan mig den dagen och min tid var 12:55. Så sjukt besviken just nu, då både körskolan och alla mina handledare tyckte jag var bra nog. Någonstans känndes det som att han haft en dålig dag för han var lättiriterad och lite kinkig. :/

Aja får väll träna mer på detta.

En del inspektörer är mer petiga än andra men merparten har oftast rätt och ser till helheten. Ett enstaka småfel sällan problem men flera småsaker så blir det inte så bra.

Bara att boka ny tid direkt och öva mer.
Att öva extra mycket just där förarprov görs underlättar om man inte är bekant med området.
Känner man inte till området och vägar blir det extra jobbigt och svårare att planera körningen när man är nervös.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
En del inspektörer är mer petiga än andra men merparten har oftast rätt och ser till helheten. Ett enstaka småfel sällan problem men flera småsaker så blir det inte så bra.

Bara att boka ny tid direkt och öva mer.
Att öva extra mycket just där förarprov görs underlättar om man inte är bekant med området.
Känner man inte till området och vägar blir det extra jobbigt och svårare att planera körningen när man är nervös.

Helt rätt. Så jäääävla tråkigt, men inte mer än rätt. :/
Bokade ny tid i linköping om 2v på måndag. 20190527. Kommer dock kika varje dag efter en tidigare tid någonstans närmre så jag slipper släpa ner hojen på vagn. :/
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
2. Det var en vänstersväng från landsväg, inga bilar bakom oss, eller framför oss i motsatt körfält. Där blinkade jag korrekt men han tyckte jag skulle ligga mer till vänster, medan som jag låg på halva sträckan mellan mittlinjen och mitten av mitt körfält.

Du låg ungefär i bilarnas vänster hjulspår?

Nya tag, lycka till!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Tråkigt att du kuggade, men det är bara att komma igen! Att ligga så nära eller till och med på mittlinjen verkar ju befängt tycker jag! Vid möte med en buss eller lastbil kan deras backspeglar plocka både händer och huvud!
Men som sagt, surt, men släpp det där och ge dig själv en klapp som klarade manöverbanan så bra!
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Tråkigt att du kuggade, men det är bara att komma igen! Att ligga så nära eller till och med på mittlinjen verkar ju befängt tycker jag! Vid möte med en buss eller lastbil kan deras backspeglar plocka både händer och huvud!
Men som sagt, surt, men släpp det där och ge dig själv en klapp som klarade manöverbanan så bra!

Instämmer, samt att det var ingen bil alls bakom oss som ville köra förbi eller mot förmodan in i oss; som var hans anledning till att man skulle hålla mer till vänster ifall det är bilar bak.

Yes, släpper det och bokar nya tid. Har ny tid den 27:e i linköping om 2v, men ska kolla varje dag för att se om jag hittar en tid lite närmre stockholm och tidigare. :)
Tack! :)
 
Last edited:

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Stort tack för svar. Dum fråga, vad körde du för hastighet på grusvägen? Kanske hamnar på samma och aldrig kört grusväg. Haha

Det beror ju lite på naturligtvis, det var rätt mycket grus på denna så man fick köra näst intill mitten (längre ut i kanten i skymda kurvor) annars hade man glidit ut. Hastigheten låg väll mellan 10-40, riktig snigelfart och bra placering i skymda kurvor och köra på lite mer på rakorna förutsatt att det ser bra ut.

Jag hade endast kört grus en gång tidigare och denna väg kände jag inte till. Bättre att ta det lugnt ifall det finns potthål, traktorer eller rullgrus och man inte hinner bromsa. Kör efter sunt förnuft skulle jag säga, då med tanken på att bromssträckan är betydligt längre på grus och det är lätt att få släpp båda fram och bak. Bromsa i kurvor med fart är ju ett big no-no...
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det beror ju lite på naturligtvis, det var rätt mycket grus på denna så man fick köra näst intill mitten (längre ut i kanten i skymda kurvor) annars hade man glidit ut. Hastigheten låg väll mellan 10-40, riktig snigelfart och bra placering i skymda kurvor och köra på lite mer på rakorna förutsatt att det ser bra ut.

Jag hade endast kört grus en gång tidigare och denna väg kände jag inte till. Bättre att ta det lugnt ifall det finns potthål, traktorer eller rullgrus och man inte hinner bromsa. Kör efter sunt förnuft skulle jag säga, då med tanken på att bromssträckan är betydligt längre på grus och det är lätt att få släpp båda fram och bak. Bromsa i kurvor med fart är ju ett big no-no...

Då hänger jag med, tack! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top