Lite funderingar på kedjesmörj från en förstagångare.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Det var riktigt najs o se hur ren o fin kedjan kunde bli och hur tyst den lät efter lite omsorg.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Läste en bit men inte allt.

Skulle inte må bra av att ha grejer som lät illa på ett fordon om jag kunde avhjälpa det.

Läs hela....

En begagnad kedja rasslar mer än en ny oavsett om man rengör och smörjer ofta än sällan. När drivpaketet är slut så låter den även om man smörjer den.

Testet var bara för att: drivpaket är billigt idag. Många förbrukar mer pengar på smörjmedel och rengöringsmedel än vad drivpaketet kostar, bara för att få ut kanske 10-20% mer av drivpaketets livslängd.
Förutom det, kladdig kedja drar åt sig smuts och grusdamm.

Jag rengör aldrig mina kedjor, smörjer var ca 300:e mil(förutom om jag tvättat hojen eller kört länge i regn)

Jag köper inte att man vårdar sitt drivpaket för pengarnas skull. Däremot köper jag argumentet att man vill ha en snygg kedja.


Jag brukar köra slut på mina drivpaket. Kör en bra bit också även om jag är långt borta och nån/några länkar har skurit. Senast jag hade ett drivpaket kronslut var från Kroatien upp till Boden. När länkar skurit så brukar dom flesta börja spänna den titt som tätt, jag slakar på dom istället. Ganska logiskt när man tänker efter......
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Håller med Saarela i det mesta, och Daspunner i detta med missljud - det är jävligt pinsamt med ett drivpaket som låter illa.

Även jag har hankat mig hem från kontinenten med drivpaket som dött plötsligt, och därför krävt allt försiktigare gashand.
Det är tur att Hallandsåsen är brant på nordsidan, om man säger...

Inte heller jag bryr mig om att tvätta kedjan, men så kör jag så ofta i regn - långt och fort, att det problemet inte existerar.
Smörjer mycket, speciellt under och efter regn.
Sprayar gärna "vax" men det luktar och känns mer som Tectyl underredsmassa. Funkar fint för mig, på gatan.

Det man skall hålla i minnet är att det går jäkligt snabbt på slutet när en kedja ger upp!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tvättar aldrig mina o-ringskedjor och smörjer bara när rullarna börjar bli torra.

Torra är egentligen fel ord för rullarna är svarta men inte kladdiga och när de börjar bli blanka så smörjer jag måttligt och det efter färd. Efter, så det hinner torka innan nästa färd.

När jag är ute på irrfärder har jag en liten flaska med mig i tankväskan annars smörjer jag vid behov innan den parkeras hemma i garaget. Varm kedja och betydligt mindre mängd än man tror behövs. Det är heller inte rullarna utan o-ringarna som får mest smörj men det är tillräckligt för att undvika "kromade" rullar. Jag tror många smörjer för mycket och på fel sätt men det är bara vad jag tror...:tungan

Vad som står i boken skiter jag i! :fakta Det är min SportHoj och om jag är nöjd med 6 - 7 000 mil per kedja och drev med 3 - 4 hundra i kostnad för kedjesmörjning så räcker det. :fakta

Nuvarande kedja hade nog klarat sig några hundra eller kanske tusen mil till men inte hela säsongen så då tar jag "kostnaden" att byta i förtid och inte under körsäsongen. :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Hellre "safe than sorry" har varit mitt tankesätt med bilen i några år nu och det skall jag nog ha med våra motorcyklar med. Har gjort alla servicar med ganska goda marginaler jämfört med vad tillverkaren säger. Det ger en lite svängrum o "fuska" med nån månad för utan för den del ha dragit över den egentliga tiden. Helt övertygad om att jag hade kunnat spara många hundralappar per år genom att göra som man skall men att hela tiden försöka spara in på något man anförtror sitt liv o hälsa åt. Det tycker jag e galet.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Alla kedjor jag köpt har kommit med instruktioner att använda 75w-90 olja på o-ringarna.
Mitt sätt att smörja/rengöra kedjan är att fylla en oljekanna med oljan tillsammans med gnutta lysfotogen för att göra det mer lättflyktigt. Jag applicerar endast på o-ringarna och torkar sedan av kedjan med en duk så att hela kedjan har en tunn oljefilm.
Om det är mycket skit på kedjan så repeterar jag processen.

Tycker att kedjan inte drar till mycket smuts med denna metod och har fått lång livstid på mina drivpaket.

Var sparsam med att rengöra kedjan med fotogen eller andra medel då det kan rensa ut fettet från rullarna.

Använd INTE lampolja för att rengöra kedjan då den innehåller parrafin och sätter sig på däcksidorna.
Rekommenderar denna video
https://youtu.be/UrEpAUi_QKA
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag smörjer kedjan med spray-fett. Tidigare har jag använt Biltemas litiumfett men det dunstar snabbt bort till ingenting direkt efter smörjning så nu är det ptfe-fett från Swedol (typ en hundring för en 400-500 ml burk). Det har bättre vidhäftning och ligger kvar som en vit hinna jämfört med Biltema-fettet. Verkar vara något liknande som sitter på nya kedjor när man tar dem ur förpackningen. Sprayar endast på innerytan på kedjan. Det är inte alls så klistrigt som ”riktigt” kedjefett så smuts och fett flyger så klart av i viss mån och sätter sig på bakfälg och sving, men inte så mycket som man skulle kunna tro.

Rengöring är kanske inte nödvändigt men jag gör det oftast ändå innan jag lägger på bytt fett. Har en kedjeborste (med borstar på tre sidor) som jag sprayar lite 5-56 i, och drar över kedjan så att smutsen löser upp sig. Sedan torkar jag rent med en pappersduk innan jag sprayar på fett.

Är man superkänslig för smutsstänk på fälg/hjul är det fel metod men annars verkar det funka bra.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Ah men det är väl som vanligt då. Ingen gör likadant, alla känner sig bekväma med sin metod. Alla vann!
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Ah men det är väl som vanligt då. Ingen gör likadant, alla känner sig bekväma med sin metod. Alla vann!


Nja, det verkar som att jag vann då min metod har vunnit detta test som ganska passande kom ut ikväll. :fakta
https://www.youtube.com/watch?v=VnPYdcbcAe0

Nää, men seriöst sålänge man smörjer och torkar av kedjan regelbundet spelar det ingen roll vilken metod man använder sålänge man inte använder kemikalier som skadar kedjan/o-ringarna.
Den som inte gillar göra jobbet får köpa kardanhoj istället.
 

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Nja, det verkar som att jag vann då min metod har vunnit detta test som ganska passande kom ut ikväll. :fakta
https://www.youtube.com/watch?v=VnPYdcbcAe0

Nää, men seriöst sålänge man smörjer och torkar av kedjan regelbundet spelar det ingen roll vilken metod man använder sålänge man inte använder kemikalier som skadar kedjan/o-ringarna.
Den som inte gillar göra jobbet får köpa kardanhoj istället.

Skulle vara intressant å höra hur många mil ni kör på era kedjor å drev, själv byter jag för ofta enl. en del kompisar, jo jag vet, det hänger nog kvar liten rädsla för kedjeproblem sedan tävlingstiden, men känner mig nöjd när jag byter vid ca. 2000 mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Skulle vara intressant å höra hur många mil ni kör på era kedjor å drev, själv byter jag för ofta enl. en del kompisar, jo jag vet, det hänger nog kvar liten rädsla för kedjeproblem sedan tävlingstiden, men känner mig nöjd när jag byter vid ca. 2000 mil, på DID värstingkedja. Lite överpetigt kanske men gillar att allt är fräscht när man startar upp på våren!


Skickat från min iPad med Tapatalk




Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Skulle vara intressant å höra hur många mil ni kör på era kedjor å drev, själv byter jag för ofta enl. en del kompisar, jo jag vet, det hänger nog kvar liten rädsla för kedjeproblem sedan tävlingstiden, men känner mig nöjd när jag byter vid ca. 2000 mil, på DID värstingkedja. Lite överpetigt kanske men jag gillar när allt är frächt på våren!


Skickat från min iPad med Tapatalk




Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top