Lite funderingar på kedjesmörj från en förstagångare.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!


Skaffat mej borstar o två olika Motulprodukter. En Motul C1 kedjerengöring och en C4 Factory Line. Fasen vad mycket rengöring det går åt per kedja! Skall det vara så?

Jag sprejade o lät verka 10-15min och körde med kedjeborsten, en sån där med tre borstar i en. Torkade rent med trasa och vart inte nöjd iaf.

Gick upp o kollade på lite YT-klipp gällande ämnet och de körde med vad de kallade "Kerosene"på engelska. Mej veterligen är det fotogen och det kör man i gamla oljelampor o jetmotorer. Har vi motsvarigheten i Sverige?


Och sist då undrar jag hur C4 Factory Line skall kunna smörja när den är så rinnig o tunn?

Allt jag stör mej på ovan kanske är helt rätt o riktigt, vad vet jag?


/David
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Gick upp o kollade på lite YT-klipp gällande ämnet och de körde med vad de kallade "Kerosene"på engelska.
För min del motsvarar det Lampolja som säljs i Livsmedelsaffärer.

För egen del. Som mest kör asfaltväg.
Så rengöring är av de delar som skitas ner av stänk från kedjan. Kedjeskydd, bakfälg, runt främre kedjedrev.
Med lampolja och toapapper. Runt främre kedjedrev, peta bort oljesand skiten nån gång om året med skruvmejsel.

Kedjan gör jag inte ren. Den renar sig själv på mina hojar. Sand och olja slängs av. Främst runt främre kedjedrev.

Smörjer kedja och kedjedrev gör jag med olja och oljekanna. # Med bakhjulet på depåstöd. Varje gång hojen ställs in i garaget. Enligt Suzukis anvisningar ska kedjan smörjas med vanlig olja. Suzuki varnar för så kallad kedjesmörjning. Finns kedjesmörjning som skadar O-ringarna enligt Suzuki. ##

På resa smörjer jag kedjan med
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-oljor/smorjmedel/kedjespray-racing-2000023682
i samband med att jag tankar.

#Med O-ringskedjor smörjer man enbart för att minska friktionen mellan kedja och kedjedrev och friktionen mellan kedja och gummiskydden på svingen över och under svingaxeln.

# # I en MC-tidning Superbike(?) var en artikel om ett MC-bud i London.
Smorde kedjan varje kväll när hojen ställdes in efter dagens arbete med använd motorolja.
Hans GSX-R1000 hade rullat 60000miles (10000 svenska mil) med Suzukis originalkedja.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Lampolja är billigt och bra. Löser inte smutsen lika bra som särskild kedjerengöring, men om man vill göra kedjan riktigt ren emellanåt går det utmärkt att först använda lampolja och borste och därefter särskild kedjerengöring (t ex den du köpt). Då går det inte åt alls samma mängder av den dyra kedjerengöringen, men kedjan blir ordentligt ren.

Factory Line som du köpt är ganska tunn. Den är egentligen avsedd för tävlingsbruk. Jag brukar köra med Motuls C2 Road Plus som jag tycker är riktigt bra. Bra vidhäftning, tränger in bra och kladdar inte ner fälgen.

Att smörja kedjan fungerar för övrigt bäst när kedjan är varm, direkt efter att man kört. Då blir kedjesmörjningen mer lättflytande och tränger in på ett bra sätt. Det blir iofs lite bökigt om man först gjort ren kedjan (som då hunnit svalna). Går ju alltid att använda varmluftspistol för att värma upp kedjan igen, men det är ju knappast en procedur man orkar hålla på med varje gång kedjan skall smörjas, men kanske vid en "storrengöring" någon gång emellanåt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Smörj kedjan om det behövs med avsett medel lite då och då.
Gör rent kedjan i samband med hojtvätt med typ lampolja, skölj av med vatten, smörj ---> klart.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Vill minnas att jag hört att diesel med fördel kan användas för att rengöra kedjor.
Kommentarer på detta?
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Kunde inte hålla mig... sorry!

Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).:fakta
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Kunde inte hålla mig... sorry!

Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).:fakta

Just vart o handlat sån...

Vill minnas att jag hört att diesel med fördel kan användas för att rengöra kedjor.
Kommentarer på detta?

Diesel är inte alls bra för oringar i bilar iaf. Tenderar till o nästan lösa upp dem.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Körde inte V Sarela på forumet en test där han inte smorde på
et par tusen mil?
Kedjesmörjning är oljetrådar kap 2:hej
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Kunde inte hålla mig... sorry!

Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).:fakta

Vad menar du med att aldrig behövt rengöra?
En behöver ju aldrig tvätta bilen heller, men livslängden på karossen ökar.
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Kunde inte hålla mig... sorry!

Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).:fakta


Kan lägga till att jag smörjer kedjan var 50´e mil samt efter regnkörning, oavsett miltal. Har funkat bra på bana å i trafik
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Men vafäään! Arg man blir. Kedjesmörj är ju fotogen men 6ggr så dyrt!

Uuuuuuh blir ju så trött...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad menar du med att aldrig behövt rengöra?
En behöver ju aldrig tvätta bilen heller, men livslängden på karossen ökar.

Jag tvättar inte mina kedjor heller, därför höll den senaste bara 6 700 mil... :(

Efter körning kollar jag om kedjan verkar bli torr, och om så smörjer jag oavsett hur många mil jag kört... :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bästa sättet att förkorta livet på kedjan är att spola av kedjan med högtryckstvätt riktad in i mitten på kedjan för då trycker man in vatten förbi oringarna. Jag tvättar kedjan (sällan) med alla typer av sprayolja jag har för dagen och smörjer med alla typer av kedjespray de är ju tänkt för kedjor ivf.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag misstänker att vägförhållanden avgör endel. Jag har 2 km grusväg från kåken ut till black top, vilket får mig att tro att min kedja fakitskt gillar att bli ompysslad. Oavsett, jag "rengjorde" med en omgång WD-40 som fick sitta en stund, torka av allt med trasa. Sen en omgång Repsol kedjespray å så en trasa till. Klaaaar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top