REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    375

    Lite funderingar på kedjesmörj från en förstagångare.

    Tja!


    Skaffat mej borstar o två olika Motulprodukter. En Motul C1 kedjerengöring och en C4 Factory Line. Fasen vad mycket rengöring det går åt per kedja! Skall det vara så?

    Jag sprejade o lät verka 10-15min och körde med kedjeborsten, en sån där med tre borstar i en. Torkade rent med trasa och vart inte nöjd iaf.

    Gick upp o kollade på lite YT-klipp gällande ämnet och de körde med vad de kallade "Kerosene"på engelska. Mej veterligen är det fotogen och det kör man i gamla oljelampor o jetmotorer. Har vi motsvarigheten i Sverige?


    Och sist då undrar jag hur C4 Factory Line skall kunna smörja när den är så rinnig o tunn?

    Allt jag stör mej på ovan kanske är helt rätt o riktigt, vad vet jag?


    /David

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 109
    Citat: Gick upp o kollade på lite YT-klipp gällande ämnet och de körde med vad de kallade "Kerosene"på engelska.
    För min del motsvarar det Lampolja som säljs i Livsmedelsaffärer.

    För egen del. Som mest kör asfaltväg.
    Så rengöring är av de delar som skitas ner av stänk från kedjan. Kedjeskydd, bakfälg, runt främre kedjedrev.
    Med lampolja och toapapper. Runt främre kedjedrev, peta bort oljesand skiten nån gång om året med skruvmejsel.

    Kedjan gör jag inte ren. Den renar sig själv på mina hojar. Sand och olja slängs av. Främst runt främre kedjedrev.

    Smörjer kedja och kedjedrev gör jag med olja och oljekanna. # Med bakhjulet på depåstöd. Varje gång hojen ställs in i garaget. Enligt Suzukis anvisningar ska kedjan smörjas med vanlig olja. Suzuki varnar för så kallad kedjesmörjning. Finns kedjesmörjning som skadar O-ringarna enligt Suzuki. ##

    På resa smörjer jag kedjan med
    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...ing-2000023682
    i samband med att jag tankar.

    #Med O-ringskedjor smörjer man enbart för att minska friktionen mellan kedja och kedjedrev och friktionen mellan kedja och gummiskydden på svingen över och under svingaxeln.

    # # I en MC-tidning Superbike(?) var en artikel om ett MC-bud i London.
    Smorde kedjan varje kväll när hojen ställdes in efter dagens arbete med använd motorolja.
    Hans GSX-R1000 hade rullat 60000miles (10000 svenska mil) med Suzukis originalkedja.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-04-17 klockan 16:31.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  3. #3
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 196
    Lampolja är billigt och bra. Löser inte smutsen lika bra som särskild kedjerengöring, men om man vill göra kedjan riktigt ren emellanåt går det utmärkt att först använda lampolja och borste och därefter särskild kedjerengöring (t ex den du köpt). Då går det inte åt alls samma mängder av den dyra kedjerengöringen, men kedjan blir ordentligt ren.

    Factory Line som du köpt är ganska tunn. Den är egentligen avsedd för tävlingsbruk. Jag brukar köra med Motuls C2 Road Plus som jag tycker är riktigt bra. Bra vidhäftning, tränger in bra och kladdar inte ner fälgen.

    Att smörja kedjan fungerar för övrigt bäst när kedjan är varm, direkt efter att man kört. Då blir kedjesmörjningen mer lättflytande och tränger in på ett bra sätt. Det blir iofs lite bökigt om man först gjort ren kedjan (som då hunnit svalna). Går ju alltid att använda varmluftspistol för att värma upp kedjan igen, men det är ju knappast en procedur man orkar hålla på med varje gång kedjan skall smörjas, men kanske vid en "storrengöring" någon gång emellanåt.

  4. #4
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    1 007


    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    1 009
    Smörj kedjan om det behövs med avsett medel lite då och då.
    Gör rent kedjan i samband med hojtvätt med typ lampolja, skölj av med vatten, smörj ---> klart.

  6. #6
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 386
    Kedjor, och allt annat oljigt tvättar jag med sånt här: https://www.jula.se/catalog/bil-och-...stvatt-624118/
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  7. #7
    RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Inlägg
    384
    Vill minnas att jag hört att diesel med fördel kan användas för att rengöra kedjor.
    Kommentarer på detta?
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC
    GasGas EC 250 Racing

  8. #8
    Medlem 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Berzerker Kawa
    Inlägg
    139
    Kunde inte hålla mig... sorry!

    Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).
    __________________________________________________ _________________[FO
    Tidigare hojar: 16’ ZX-10R, 13`ZX-10R, 07`ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R... 82’ Moto Martin CBX 1047 cc, 78’ Honda CBX 1047 cc, 73’ Yamaha AS3 125, ’73 MCB E-type 50 cc.

  9. #9
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Kunde inte hålla mig... sorry!

    Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).
    Just vart o handlat sån...

    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Vill minnas att jag hört att diesel med fördel kan användas för att rengöra kedjor.
    Kommentarer på detta?
    Diesel är inte alls bra för oringar i bilar iaf. Tenderar till o nästan lösa upp dem.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 402
    Körde inte V Sarela på forumet en test där han inte smorde på
    et par tusen mil?
    Kedjesmörjning är oljetrådar kap 2

  11. #11
    RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Kunde inte hålla mig... sorry!

    Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).
    Vad menar du med att aldrig behövt rengöra?
    En behöver ju aldrig tvätta bilen heller, men livslängden på karossen ökar.
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC
    GasGas EC 250 Racing

  12. #12
    Medlem 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Berzerker Kawa
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Kunde inte hålla mig... sorry!

    Har aldrig någonsin behövt rengöra några kedjor/drivpaket på någon av mina hojar, iof kör jag 100% på asfalt, å använt Motuls Road Plus kedjeolja (en favvo).

    Kan lägga till att jag smörjer kedjan var 50´e mil samt efter regnkörning, oavsett miltal. Har funkat bra på bana å i trafik
    __________________________________________________ _________________[FO
    Tidigare hojar: 16’ ZX-10R, 13`ZX-10R, 07`ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R... 82’ Moto Martin CBX 1047 cc, 78’ Honda CBX 1047 cc, 73’ Yamaha AS3 125, ’73 MCB E-type 50 cc.

  13. #13
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    375
    Men vafäään! Arg man blir. Kedjesmörj är ju fotogen men 6ggr så dyrt!

    Uuuuuuh blir ju så trött...

  14. #14
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 686
    Citat Ursprungligen postat av RookieM Visa inlägg
    Vad menar du med att aldrig behövt rengöra?
    En behöver ju aldrig tvätta bilen heller, men livslängden på karossen ökar.
    Jag tvättar inte mina kedjor heller, därför höll den senaste bara 6 700 mil...

    Efter körning kollar jag om kedjan verkar bli torr, och om så smörjer jag oavsett hur många mil jag kört...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  15. #15
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 533
    Bästa sättet att förkorta livet på kedjan är att spola av kedjan med högtryckstvätt riktad in i mitten på kedjan för då trycker man in vatten förbi oringarna. Jag tvättar kedjan (sällan) med alla typer av sprayolja jag har för dagen och smörjer med alla typer av kedjespray de är ju tänkt för kedjor ivf.
    BOOST III

  16. #16
    RR på sommaren, MX/Enduro resten av året RookieMs avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    En Japan, en Österrikare & en Spanjorska
    Inlägg
    384
    Jag misstänker att vägförhållanden avgör endel. Jag har 2 km grusväg från kåken ut till black top, vilket får mig att tro att min kedja fakitskt gillar att bli ompysslad. Oavsett, jag "rengjorde" med en omgång WD-40 som fick sitta en stund, torka av allt med trasa. Sen en omgång Repsol kedjespray å så en trasa till. Klaaaar!
    Anterior:

    Triumph Street Triple R 2010
    Kawasaki Z750 2010

    Praesens:

    Honda VTR1000
    KTM 520 EXC
    GasGas EC 250 Racing

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Bengtsfors
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    Inlägg
    352
    Gott att ha rem. Behöver inte smörja alls. Håller 10000 mil typ

  18. #18
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    375
    Är rem märkbart tystare än kedja?

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 189
    Läs den här tråden om att smörja kedjan... eller inte.
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...est&highlight=
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Läs den här tråden om att smörja kedjan... eller inte.
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...est&highlight=
    Läste en bit men inte allt.

    Skulle inte må bra av att ha grejer som lät illa på ett fordon om jag kunde avhjälpa det.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Så, får man ett högre pris på trafikförsäkringen än 52000 per år så kan man lika gärna skita i att ha en, och betala TFF, då kan man dessutom ställa av/på [...]

Ulvhamne
Vill du annonsera ovan? Klicka här