Ktm 450 exc 2008

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Blev ett hurtigt beslut o köpte närmaste hoj. 2008 450 exc. Fin på pappret. Återstå o se hur fint den håller över tid. Tanken är inte att få utlopp som putsbög och wannabe-mek, som på min motard, utan att faktiskt njuta av åkning offroad.

En del att sätta sig in i med denna mltor förstår jag, och det är lite skrämmande att läsa om de problem man haft med denna motormodell gällande migrerande olja mellan växellåda och motor. Har någon erfsrenhet av hur detta åtgärdas? Har ingen lust att skruva på ett tag..
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Kan inte hitta info kring vad de olika oljesystemen behandlar.

Motoroljan - motor, topp,vevhus
Växellådan.

Tillhör kopplingen växellådans smörjsystem? Låter vettigt att hålla dessa ifrån motorns komponenter.

Fråga: Om ovan stämmer; är det normalt att motoroljan blir färgad före växellådans olja? Bytte efter 3h-4h och växellådan var som ny, klar o fin. Motoroljan hade mörknat.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Därav min "fråga", eftersom lamellerna då inte rör motoroljan, utan bara växellådsoljan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har haft min EXC450 -08 i 9år . Klart att det har varit lite problem under den tiden , men inte speciellt mycket :tummenupp
Ett problem var att kabelhärvan var sliten och dödade motorn i bland. det tog lite tid innan man fattade det. Kablarna vid styrhuvudet kan även bli slitna med samma effekt .Jag har klämt dit en bit golvmatta mellan elektroniken och styrhuvudet.

Har även bytt kamkedjespännaren mot en mekanisk :tummenupp

Annars är det bara att köra , byta olja och filter ...:banana
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tack för input!

Funkar den mekaniska/manuella kedjespännaren bättre? Låter mindre antar jag? Spanat på en sån.. märke?

Sett på forum att folk byter oljepump med tillbehör till nyare årsmodell som skall vara pålitligare.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.

Ja de är lågfarten som måste fetas upp om den kokar lätt och kräver choke i hundra år.. Prova först skruva ut bränsleskruven mer du kan skruva ut den typ 3-4 varv de är när den känns lossna lätt av vibrationer som sätter gränsen. Om man har förlängd justerskruv kan man låsa fast den med gummiband eller tryck in Silicon in runt skruven så den sitter fast även med många varv utskruvad. Silicon säkring funkar såklart även om man har org kort skruv djupt inne i fuggen. Byta till större lågfartsmunstycke gör man om de inte duger med utskruvad bränsleskruv och då går man upp 10% åt gången.
 

magnus90

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2018
Ort
Strömsund
Hoj
suzuki gsx 750 es
Vart köpte du den mekaniska kamkeedjespännaren ? Har själv en ktm 505 och har funderat om man ska sätta det mekanisk istället för hydralisk kedjespännare:)
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ja de är lågfarten som måste fetas upp om den kokar lätt och kräver choke i hundra år.. Prova först skruva ut bränsleskruven mer du kan skruva ut den typ 3-4 varv de är när den känns lossna lätt av vibrationer som sätter gränsen. Om man har förlängd justerskruv kan man låsa fast den med gummiband eller tryck in Silicon in runt skruven så den sitter fast även med många varv utskruvad. Silicon säkring funkar såklart även om man har org kort skruv djupt inne i fuggen. Byta till större lågfartsmunstycke gör man om de inte duger med utskruvad bränsleskruv och då går man upp 10% åt gången.

Tack, skall ge mig på detta snart. Införskaffat annan vattenpump under tiden för lite högre flöde. Lite annat fix o greja först, men det hela kändes som ett uppenbart snål-problem..
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Vart köpte du den mekaniska kamkeedjespännaren ? Har själv en ktm 505 och har funderat om man ska sätta det mekanisk istället för hydralisk kedjespännare:)

De som bytt till mekaniska får gärna dela sina erfarenheter. Märke och funktion..
Vill också ha en tyst hoj =)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För flera år sen köpte jag skruv å mutter (M10x1) på Bauhaus eller om de va Horbach för typ 10 kr å de funka hur bra som helst.. Man skruvar av den yttersta lilla skruven å använder den gänga till skruven å muttern..
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
IMG_0021.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0025.jpg


Jag råkade fräscha-till hojen lite. Kanske dumt för något som skall rulla ner för stup i skogen för att sedan bogseras upp ur ett kärr.

Helt nytt kåpset med nya dekaler
Nya handtag
Nytt drivpaket med X-ring kedja och drev
Nya bromsbelägg
Balanserat framhjul och nya hjullager
Over-size vattenpump med nya packboxar
Kylarfläkt
Handtagsvärme

:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top