Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31
  1. #21
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Blev ett hurtigt beslut o köpte närmaste hoj. 2008 450 exc. Fin på pappret. Återstå o se hur fint den håller över tid. Tanken är inte att få utlopp som putsbög och wannabe-mek, som på min motard, utan att faktiskt njuta av åkning offroad.

    En del att sätta sig in i med denna mltor förstår jag, och det är lite skrämmande att läsa om de problem man haft med denna motormodell gällande migrerande olja mellan växellåda och motor. Har någon erfsrenhet av hur detta åtgärdas? Har ingen lust att skruva på ett tag..

  2. #22
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Kan inte hitta info kring vad de olika oljesystemen behandlar.

    Motoroljan - motor, topp,vevhus
    Växellådan.

    Tillhör kopplingen växellådans smörjsystem? Låter vettigt att hålla dessa ifrån motorns komponenter.

    Fråga: Om ovan stämmer; är det normalt att motoroljan blir färgad före växellådans olja? Bytte efter 3h-4h och växellådan var som ny, klar o fin. Motoroljan hade mörknat.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  3. #23
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Sot från förbränningen färgar motoroljan,,,såklart!
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  4. #24
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    På cross/enduro så tror jag svart olja oftast handlar om lamellpartiklar.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #25
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Därav min "fråga", eftersom lamellerna då inte rör motoroljan, utan bara växellådsoljan.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  6. 2019-04-30, 12:28

  7. #26
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3

    Bild

    Här står 450exc brevid sin bror 540excKlicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8922.jpg
Visningar:	13
Storlek:	271,9 KB
Id:	448865
    Senast redigerat av Holmquin den 2019-05-02 klockan 10:25.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  8. #27
    ? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.
    Inlägg
    2 235
    Jag har haft min EXC450 -08 i 9år . Klart att det har varit lite problem under den tiden , men inte speciellt mycket
    Ett problem var att kabelhärvan var sliten och dödade motorn i bland. det tog lite tid innan man fattade det. Kablarna vid styrhuvudet kan även bli slitna med samma effekt .Jag har klämt dit en bit golvmatta mellan elektroniken och styrhuvudet.

    Har även bytt kamkedjespännaren mot en mekanisk

    Annars är det bara att köra , byta olja och filter ...

  9. #28
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Tack för input!

    Funkar den mekaniska/manuella kedjespännaren bättre? Låter mindre antar jag? Spanat på en sån.. märke?

    Sett på forum att folk byter oljepump med tillbehör till nyare årsmodell som skall vara pålitligare.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  10. #29
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

    Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

    OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  11. #30
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Fått för mig att hojen går lite snålt. Den tar god tid på sig att vilja släppa taget om choken vid kallstart. Och kokar snabbt när man står o fräser i ett lerhål en stund. Lite snålt lågfartmunstycke?

    Ni där ute, vad har ni för bestyckning?

    OEM avgasrör och inga moddar. Styrpningar o katalysator etc är dock borta.
    Ja de är lågfarten som måste fetas upp om den kokar lätt och kräver choke i hundra år.. Prova först skruva ut bränsleskruven mer du kan skruva ut den typ 3-4 varv de är när den känns lossna lätt av vibrationer som sätter gränsen. Om man har förlängd justerskruv kan man låsa fast den med gummiband eller tryck in Silicon in runt skruven så den sitter fast även med många varv utskruvad. Silicon säkring funkar såklart även om man har org kort skruv djupt inne i fuggen. Byta till större lågfartsmunstycke gör man om de inte duger med utskruvad bränsleskruv och då går man upp 10% åt gången.
    BOOST III

  12. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Strömsund
    Hoj
    suzuki gsx 750 es
    Inlägg
    8
    Vart köpte du den mekaniska kamkeedjespännaren ? Har själv en ktm 505 och har funderat om man ska sätta det mekanisk istället för hydralisk kedjespännare

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Moderna ABS-system är riktigt bra på i princip alla underlag, inte bara asfalt. Vi körde gruskurs i helgen och då pratade vi bland annat om ABS. Den allmänna meni [...]

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här