Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31
  1. #1
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3

    Ktm 450 exc 2008

    Jag har kört tidigare äldre KTM-offroadare av alla de slag, men inte från 2008 och framåt.

    Finns det nån bra tråd / kunskap om 450exc 2008 kring vanliga fel mm?

    Nyfiken på om det finns några varningsflagg eller viktiga service-intervall för komponenter jag bör ha koll på innan jag köper en.

    Tacksam, ni kan allt här!
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

  2. #2
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Jag har två SX med såna trasig motorer liggande på hyllan. När dom börjar bli av de där årsmodellerna så köps och körs dom ofta av skogsmuppar som inte byter olja i tid. Tror att man kan byta som på en bil, efter 1000 mil eller nåt... Det första som sen havererar är avgaskammen som skär i glidlagringen när kammen börjar gå trögt, sen hoppar kamkedjan, kolven krockar med ventilerna och det kostar mer än hojen är värd att fixa.

    Sen kommer jag och skambjuder på den.

    Den äldre rfs-motorn har kullagrad kamaxel så den blir lite mer idiotsäker, de kan förstås också haverera men kan därefter vara billigare att rädda.

    Men det där gäller iofs alla 4t-hojar, har även två havererade YZF-motorer, och inte så länge sedan fick jag en RMZ på felsökning, kunden hade köpt den havererad renoverat motorn, ny kolv, nya ventiler, han hade nog lagt 10 lakan på motorn innan han plockat ihop den utan att upptäcka att avgaskammen var skuren i toppen och ny topp är svindyr, hel begagnad går inte att hitta.
    Stackars sate...
    Senast redigerat av Two stroke man den 2019-04-16 klockan 22:00.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #3
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Ok, bra där. Noga koll på oljeintervall och hostorik kring detta. Låter som en akilleshäl där kring kammen.


    Nåt mer?

  4. #4
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Ok, bra där. Noga koll på oljeintervall och hostorik kring detta. Låter som en akilleshäl där kring kammen.


    Nåt mer?
    Vänta till Boris hittar hit, han vet nog allt om dom där.

    Har börjar känna så att ska jag köpa en beg 4t skulle jag nästan vilja plocka av tank, ventilkåpa och kamaxelöverfallet för att besikta lagringen. Kolv och kamkedja kan man ju byta men är toppen skrot så är det nästan bara att skrota hela hojen.
    Just EXC är ju reggad så det kan ju vara värt att köpa en SX och slakta på motorn för att rädda sin EXC.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  5. #5
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 099
    Det sitter enkelkam som är nållagrad,i princip lika topp som på Husaberg med 70 gradersmotorn(och samma konstruktion än idag)...

  6. #6
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Det sitter enkelkam som är nållagrad,i princip lika topp som på Husaberg med 70 gradersmotorn(och samma konstruktion än idag)...
    Menar du att EXC fortfarande har kvar RFS-motorn?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #7
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 099
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Menar du att EXC fortfarande har kvar RFS-motorn?
    Nej det har jag inte påstått.

  8. #8
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Nej det har jag inte påstått.
    Men motorn som sitter i SXF från 2007 till 2012 har glidlagrad kam, inte rullagrad? Jag kan ge dig foto på det.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  9. #9
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 099
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Men motorn som sitter i SXF från 2007 till 2012 har glidlagrad kam, inte rullagrad? Jag kan ge dig foto på det.
    Ja men nu pratar vi väl EXC450?
    Och den har enkelkam.

  10. #10
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Ja men nu pratar vi väl EXC450?
    Och den har enkelkam.
    Ok, så KTM hade en tredje variant på motor. Trodde det bara var de två varianterna. Men att de infördes lite olika år.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  11. #11
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 099
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Ok, så KTM hade en tredje variant på motor. Trodde det bara var de två varianterna. Men att de infördes lite olika år.
    Ja "nya" EXC 450 och 530 kom -08 och delar mycket med Husaberg 70graders.Största skillnaden är väl att Husaberg har gemensam olja för motor/låda och KTM delat.

  12. #12
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Ja Boris kan grejer, han hjälpte mig mkt med mitt RFS-bygge som jag har i en annan tråd. Den motorn kan jag nu men jag är nyfiken på något ”nyare” men inte för dyrt i första svängen.

    Låter som att man skall gensig på att byta kam-lagren så fort man kan bara för att va säker, om detta är svagaste punkten.

  13. #13
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna FE 501
    Inlägg
    4 099
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Ja Boris kan grejer, han hjälpte mig mkt med mitt RFS-bygge som jag har i en annan tråd. Den motorn kan jag nu men jag är nyfiken på något ”nyare” men inte för dyrt i första svängen.

    Låter som att man skall gensig på att byta kam-lagren så fort man kan bara för att va säker, om detta är svagaste punkten.
    Byta lager är väl aldrig fel men jag tror aldrig jag hört talas om någon som haft problem med kamlager.Rullarna på vipporna kan vara idé att byta i förebyggande.
    Kamkedjesträckaren kan krångla men det är omöjligt att missa isåfall.Och hålla koll på oljenivå så att inte motor och växellådsolja börjar blanda sig pga trasig tätning.

  14. #14
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Inlägg
    132
    Som nämns ovan så är det nållagrad enkelkam på exc 2008-2011.
    Har själv en 2010 som gått 180h och aldrig krånglat. Förvisso lugn motionsenduro.
    Den kan du få köpa
    den sista idioten är inte född..

  15. #15
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Sure. Vaskaruha?
    Orkar nog inte köra mer än 20 mil från gbg..

  16. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 971
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Ja Boris kan grejer, han hjälpte mig mkt med mitt RFS-bygge som jag har i en annan tråd. Den motorn kan jag nu men jag är nyfiken på något ”nyare” men inte för dyrt i första svängen.

    Låter som att man skall gensig på att byta kam-lagren så fort man kan bara för att va säker, om detta är svagaste punkten.
    Blev nog lite fel och det är väl även beroende på mitt missförstånd som reddes ut ovan om vilken motor du har. Rull-/kul-lagrat är nog aldrig nåt problem i någon motor.

    Det är de glidlagrade kammarna i andra motorer jag oroar mig för, och dom kan dels inte bytas och dels är det inte nåt som egentligen slits nämnvärt. Men havererar pga slarviga ägare och då är det inte halvdant utan verkligen en skrotad topp man står med.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  17. #17
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Vist hade väl motorerna efter RFS motorerna problem med titanventiler som gick av stup i kvarten jag mins dock inga årg eller om de gick över med åren eller Hjäääälp Boris De enda jag mins va att Boris rek sätta in stålventiler och därmed måste man sätta in starkare ventilfjädrar också. Byta från titan till stålventiler är alltid en säkerhetsgrej oavsett märke.
    BOOST III

  18. #18
    femhalva is the shit kamoers avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    R1 med wattlänk och k-kam
    Inlägg
    132
    Citat Ursprungligen postat av Holmquin Visa inlägg
    Sure. Vaskaruha?
    Orkar nog inte köra mer än 20 mil från gbg..
    Ja vad är skäligt? 22'
    den sista idioten är inte född..

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 202
    Glid lagrad kam som slitit ned alun i toppen gar fint att fixa med termisk metall sprutning. Jag gjorde detta pa en yamaha xt 600 som skurit i kamlagringen i toppen.

    Sedan gar det att göra brons bustnings inlägg i kamlagena

  20. #20
    Medlem Holmquins avatar
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    2002, KTM 400 EXC (540cc)
    Inlägg
    220
    Blogginlägg
    3
    Hade en lång diskussion med Boris ang detta på RFS. Problemet med titan-ventilerna på vissa RFS motorer kom från fel material i styrningarna. KTM ändrade sen material som passade bättre med titanet. Ventilerna i sig är ju känsligare, som nedsida till att de är lättare och kan varva snabbare.

    Jag har titanventiler i min RFS topp till min motard. Där gjorde jag en renovering och bytte till rätt styrningar, och alla andra lager etc bytta.
    "Everything worth doing, is worth overdoing"

    Min byggtråd - KTM 540 Motard
    Blogg om min KTM 540 motard

    Säljes till KTM RFS: vevaxel 72mm, balance shaft

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dom är vassa, hela högen i toppen, och det finns absolut något extra i MM. Kollar man tiderna så är det ingen som är slut eller sopa av de, de är jämna från [...]

He rik
Vill du annonsera ovan? Klicka här