Finns det ultimata chassiemåttet?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vore kul att ta en modern kraschad hoj med trasig aluminium ram och bygga en egen fackverksram istället och amatörregga den. Då kommer ju den svåra frågan:
Skulle man passa på att ändra lite förhållanden på gaffelvinkel, försprång mm?
Alla har ju olika tycke och smak om vad som är en kul hoj och man har ju inte provat alla heller (tyvärr). Så jag önskar lite förslag. Kan ju vara bra att veta på ett ungefär vilken typ av hoj jag är ute efter. Liten och nätt, behöver inte skjutsa, inte vrålräsig utan ni vet om man ligger i en stor rondell så behöver man ju bryta styret ganska mycket i hela kurvan åt fel håll. Då är det för snabbstyrt, jag önskar lite mer offroadkänsla i en sån sväng så att man kan fladdra lite med styret utan att kissa på sig. Eller beror det mer på att ramen kan flexa mer på en sån? Hur är en ktm 390 rc?
Mycket babbel nu, fattar ni nåt vad jag menar:va:tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det funnes hade ju alla haft det?

Kolla på en liten och nätt hoj som ändå är stabil (typ Triumph Street Triple) och kopiera måtten så har du något att utgå ifrån...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Både ja och nej.

Hur man än vrider och vänder så kan ett chassi bli bättre på något sätt, på bekostnad av någon annan egenskap.
Det blir alltid en kompromiss.

MEN Att bygga någonting själv är en enorm tillfredsställelse. Det kommer att bli DIN ultimata hoj!
Kör hårt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ju erkänt lyckade chassie som man friskt kan planka av. DrC på forumet som byggt en supermonoracer har plankat Honda RS250 mått till sin räserram. Till gatmoppen han snidat på är det KTM390 som varit inspiration.

Sen är ju frågan vad du vill uppnå för egenskaper och vad som låter sig göras med den motor du planerar att stoppa dit.

Lite mer input så kan folk råda dig bättre.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vilken nivå är vi på?
Tittar vi på WSBK har Kawasakis winning concept varit extrem flex i chassit med påföljd att ramen är slut efter x-antal race.
Så kan man göra för optimal prestanda, andra vägar finns att gå men då får man ge avkall på ngt annat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top