Enkel säker investering?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Lite OT fråga :) Har haft som plan att bygga ett Attefallshus på tomten för att hyra ut.

Men kommunen svarade idag att jag tydligen bor i ett område som har "högt arkitektoniskt och historiskt värde" och därför gäller inte Attefallsreglerna här alls. Och inte heller får man bygga en komplementbyggnad och inreda för att bo i eller hyra ut, pga detaljplanen säger så. Rökt alltså.

Syftet var att hyra ut och få en extrainkomst månadsvis när ens bundna räntor går ut om några år så man har marginal när man driver runt ett nytt hus i 08 helt själv. Lite dyrt att stå för själv... så vill vara ute i god tid att investera för en bättre framtid.

Planen var att bygga Attefallshuset över nått år eller två. Men det gick alltså i stöpet. Vi pratar om ca 6-8000 kr i månaden för i intäkter från hyra.

Men som sagt, det gick inget bra. Allt sket sig.

Så, funderar på ändra riktning helt. Investera långsamt för framtiden.

Jag sparar just nu i ett ISK-konto, några tusen i månaden. +10% ungefär sen start. Men det tar sån tid...

Ni som kan och sysslat med det ett tag, hur högt i kapital behöver man nå, eller vilka risker behöver man ta, andra investeringsformer? ... för att få någon typ av vettig avkastning som om 5-10 år verkligen kommer göra skillnad?

(obs, vet några tänker bara träffa någon... men har ingen bråttom in i relation bara för att trygga ekonomin :gnissla)

Nån kunnig måste det väl finnas här? :smasha
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De finns tydligen områden som är kulturhistoriskt viktigt som gör att man inte får bygga till.. Synd på ett sätt som i dit fall..

Tanke på att flytta till ett annat boende för att kunna få in extra pengarna då?? De är ju ett alternativ. ..

Annars amortera kraftigt för att få ner låne skulden eller bli skuldfri..
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Vad investerar du i på ditt ISK-konto? Kontot i sig lär väl inte ge 10% avkastning?

"Så, funderar på ändra riktning helt. Investera långsamt för framtiden." och "+10% ungefär sen start. Men det tar sån tid..." är ju en ekvation som inte riktigt går ihop.
Antingen hög risk och hög möjlig avkastning eller lägre risk och lägre men säkrare avkastning.

Som tumregel brukar man väl säga att pengar man behöver inom 5 år ska man inte investera på börsen alls. Jag personligen skulle nog säga att man behöver se en sparhorisont på minst 10 år för att kunna bli hyfsat nöjd.

Ett generellt tips är väl billiga indexfonder på lite olika marknader. Det "bör" väl hyfsat realistiskt räknat ge runt 6-7% per år över en längre tid.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

+1
Kan det inte vara ok att utforma attefallshuset så att det lirar med en viss typ av arkitektonisk stil?

Och som FreddanO säger. Kolla över fondavgifterna om du inte redan har koll på det.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som ovan, det finns ingen enkel genväg. Börsen har ju varit stadigt uppåt länge men en diversifierad protfölj är ju det som funkar för det flesta. Har du lite mer kaptial redan idag så finns det ju varianter, fastigheter för uthyrning är det få som misslyckats med genom åren. Folk behöver ju bo oavsett konjunktur och det är ju kronisk bostadsbrist i Stockholm. Det finns även investmentbolag som jobbar med detta i fondform, även för oss som inte äger en egen ö i Stockholms skärgård...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
De finns tydligen områden som är kulturhistoriskt viktigt som gör att man inte får bygga till.. Synd på ett sätt som i dit fall..

Tanke på att flytta till ett annat boende för att kunna få in extra pengarna då?? De är ju ett alternativ. ..

Annars amortera kraftigt för att få ner låne skulden eller bli skuldfri..

Har flera miljoner i lån. Kommer dö innan man amorterat av det. Och då amorterar jag ändå 4000 i månaden. Mer kan jag inte. Utan jag får hoppas att inflationen med tiden löser belåningsgraden och det blir amorteringsfritt vid 50% och att inkomsten ökar stadigt.

Man kom ju in 10 år för sent i husbranchen. De som köpte och sitter i samma hus de köpte tidigt 2000-tal har ju fått mångfaldig värdeökning på sida hus utan att göra ett smack, i princip (som min brors... bah haha).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj

Jag har sökt i ämnet och det jag hittat är man förlorat i alla instanser vid överklagande. Jag har inte tiden och orken för det.

Och skulle man "mygla" och grannen anmäler och det visar sig man hyrt ut olovligt. Vitet och risken för rivningsbeslut anser jag inte värt det.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vad investerar du i på ditt ISK-konto? Kontot i sig lär väl inte ge 10% avkastning?

"Så, funderar på ändra riktning helt. Investera långsamt för framtiden." och "+10% ungefär sen start. Men det tar sån tid..." är ju en ekvation som inte riktigt går ihop.
Antingen hög risk och hög möjlig avkastning eller lägre risk och lägre men säkrare avkastning.

Som tumregel brukar man väl säga att pengar man behöver inom 5 år ska man inte investera på börsen alls. Jag personligen skulle nog säga att man behöver se en sparhorisont på minst 10 år för att kunna bli hyfsat nöjd.

Ett generellt tips är väl billiga indexfonder på lite olika marknader. Det "bör" väl hyfsat realistiskt räknat ge runt 6-7% per år över en längre tid.

Nej det var otydligt skrivet. Det är ett ISK-konto vartifrån jag investerar i två marknader inom Swedbank som sköts av dom. Hittills är utfallet faktiskt 13% ser jag.

Vet som sagt inte allt för mycket sparande. Vet dock jag inte vill ge mig in på egen handel av aktier.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
+1
Kan det inte vara ok att utforma attefallshuset så att det lirar med en viss typ av arkitektonisk stil?

Och som FreddanO säger. Kolla över fondavgifterna om du inte redan har koll på det.

Nej grejen är alltså att Attefallsregler enbart kan appliceras på vissa typer av områden. Jag bor i ett kulturinventerat område och i dessa får man inte bygga Attefallshus.

Men man får ju med bygglov bygga andra typer av hus, men jag har alltså även kollat upp den biten. Jag får inte bygga ett fristående hus i syfte att hyra ut.

Visst kan man mygla, men ... det är lite för hög risk att grannen anmäler (gnälliga...). Kan stå en dyrt i slutändan inte bara i pengar, men i stress osv.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Nej det var otydligt skrivet. Det är ett ISK-konto vartifrån jag investerar i två marknader inom Swedbank som sköts av dom. Hittills är utfallet faktiskt 13% ser jag.

Vet som sagt inte allt för mycket sparande. Vet dock jag inte vill ge mig in på egen handel av aktier.

Kan rekommendera Avanza varmt. Där finns mycket bra att läsa och det är smidigt att göra sina investeringar där.
Både Avanza och Nordnet har en binge gratis indexfonder som kan vara bra investeringsalternativ att börja med.

Lite klyschigt namn på siten men han har mycket bra skrivet om investeringar: https://rikatillsammans.se/tjana-pengar-spara-pengar-bli-rik/
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Följer tråden av intresset ISK/day-trading. Ursäkta jag lånar tråden lite Swedie! :rodnar

Är idag inte aktiv inom aktiehandel och daytrading. Läst en hel del om folk som haft vanliga jobb med medelinkomst som efter att ha kommit in i day-trading, kunnat leva på det och lever på det bra.

För er som är aktiva inom området, var ska man börja för att komma in i det? Är ni självlärda? Gått en utbildning i området? Vilken i så fall? Finns det böcker/pods/forum som kan vara värda att läsa?

Ska nämnas att jag inte planerar att säga upp mig. Trivs väldigt bra på jobbet, men det kan absolut vara bra att ha en extra ekonomisk trygghet/kunskap..

Tack för eventuella tips :hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Om du går in på https://www.avanza.se/fonder/lista
så kan du jämföra dina fonder med liknande efter lite knappande. Då kan du jämföra tex avgifter och morningstar-rating.

Exempel den här:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/951763/jpm-us-technology-a-acc-usd

Om jag sätter in pengar där. Och den dyker, måste jag väl aktivt gå in när jag råkar höra en nyhet om så?

Just nu har jag två st Swedbank Robur Access / Teknik USA. De verkar stabila över tid.

Så låt säga man har 30% ökning på ett år. Sen vill man byta.

Vid bytet, kostar det då fondavgiften. t.ex 1% att göra bytet även om man håller sig inom samma ställe t.ex Avanza? Man bara byter fond så att säga?

(jag antar det är så, så man inte bara kan hoppa mellan med pengar och kanske utnyttja)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Förresten om jag handlar via Swedbank för ovan fond eller via Avanza, gör väl ingen reell skillnad? Jag gillar se mitt totala innehav på 1 ställe där jag även har privatekonomin. Slippa logga in på flera ställen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Läste på ett prepperforum att man fick bygga under jord , så i praktiken kan man bygga en friggebod eller attefjall och sedan en källare till som var stor.

Dom typ grävde för swimmingpool , ångrade sig gjöt källare och gjorde minikåken ovanpå.
Då får man ju lite yta och mer och ta betalt för :tummenupp

Tillhör inte den paranoida skaran som kör det bunkerstuket men läste igenom det - kan ju vara värt och kolla upp.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Exempel den här:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/951763/jpm-us-technology-a-acc-usd

Om jag sätter in pengar där. Och den dyker, måste jag väl aktivt gå in när jag råkar höra en nyhet om så?

Just nu har jag två st Swedbank Robur Access / Teknik USA. De verkar stabila över tid.

Så låt säga man har 30% ökning på ett år. Sen vill man byta.

Vid bytet, kostar det då fondavgiften. t.ex 1% att göra bytet även om man håller sig inom samma ställe t.ex Avanza? Man bara byter fond så att säga?

(jag antar det är så, så man inte bara kan hoppa mellan med pengar och kanske utnyttja)

1.85% i avgift... med hög risk... den hade inte jag satt många spänn i.

Det finns inga fondförvaltare som slår marknaden över tid. Det bästa du kan göra är även det tråkigaste - sätt pengar i en indexfond med låg avgift (<0.1%), återinvestera dividends, och låt dem sitta tills du behöver pengarna. Plocka inte ut när börsen dyker tillfälligt, utan se istället det som rea och accelerera investerandet.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kan du inte bygga ett garage med inredd övervåning som du hyr ut eller så bygger du om/till huset med en separat lägenhet. Det finns väl inga gränser på hur många toaletter och kök man får ha i sitt hus och hyra ut en del av huset får du. Då passa du in i kommunens mall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top