In ear lurar som dämpar lika bra som öronproppar?

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Åker alltid med proppar när jag kör hoj p.g.a. vindbruset. Nu är man sugen att kunna lyssna på musik samtidigt som man sitter och åker längre turer. Finns det några bra lurar att ha innanför hjälmen som dämpar vindbruset utanför så pass bra att det faktiskt går att lyssna på musik? Är ingen direkt audiofil så det behöver inte vara toppklass på ljudet, då är det viktigare att ljudet utanför är så tyst som möjligt.
Shure SE215 och Bose quietcomfort 20 är några som ser ut att iaf kunna passa under hjälmen. Är någon av dom 2 värd att satsa på? Eller finns det något bättre alternativ?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Koss the plug använde jag i en massa år. Prisvärda och dämpar som en hörselpropp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp valfri handsfree från Cardo, och kör med öronproppar, tyst och det är klockrent för att lyssna på musik, snacka med polarna osv.

Annars kan ett par såna här funka: https://www.jabra.se/bluetooth-headsets/jabra-elite-active-65t Jag har dom när jag tränar, och dom stänger ute ljud från omgivningen riktigt bra, och sitter grymt skönt. Jag har inte provat dom i hjälmen dock, jag har inte det behovet där. Det finns en billigare variant också, utan Active, samma design, men inte träningsanpassade, dvs inte lika svettåliga.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Shures lurar dämpar kanon och låter bra, finns ju i prisklasser från 1000 lappen och uppåt och låter därefter. Sitter ordentligt och finns med flera alternativa proppar för bästa passformen. SE215 är en bra modell att börja med.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Shures lurar dämpar kanon och låter bra, finns ju i prisklasser från 1000 lappen och uppåt och låter därefter. Sitter ordentligt och finns med flera alternativa proppar för bästa passformen. SE215 är en bra modell att börja med.

Shure SE215 är bra, sticker inte ut så dom klämmer inte i öronen.
Nu använder jag dom inte längre så mycket då jag har Sena 20S Evo vilket ger tillräckligt bra ljud även med hörselproppar i men kan absolut rekommendera Shure.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Spana in www.plugfones.com. Har själv ett par av modellen Guardian med silikonpluggarna, de dämpar bra och passar utmärkt vid tåg- och bussresor. Däremot sticker sladden rakt ut (ingen vinkel) så vet inte hur väl de fungerar med mc-hjälmar. Kan testa med min Shoei imorgon kväll.

Vill varna för att kvaliteten kan vara dålig, läst att flera haft problem på reddit. Å andra sidan är lurarna billiga :fyllisar
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tänkte länka till samma sak. MEN! Borde man inte kunna ta valfria in-ear och pilla bort gummit och sätta dit gummi från t.ex. plugfones?
https://www.plugfones.com/product/comfortwist-foam-plugs/
https://www.plugfones.com/product/comfortiered-silicone-plugs/

Spana in www.plugfones.com. Har själv ett par av modellen Guardian med silikonpluggarna, de dämpar bra och passar utmärkt vid tåg- och bussresor. Däremot sticker sladden rakt ut (ingen vinkel) så vet inte hur väl de fungerar med mc-hjälmar. Kan testa med min Shoei imorgon kväll.

Vill varna för att kvaliteten kan vara dålig, läst att flera haft problem på reddit. Å andra sidan är lurarna billiga :fyllisar
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Tack för tipsen! Jag har redan koss och plugfones, och ingen av dom är speciellt sköna att ha i när man trär på hjälmen.. jag experimenterade med att göra hål i vanliga gula skumgummiproppar och montera dom på plugfoneslurarna, men det fungerade inget vidare.
Jag slog till på SE215 så det ska bli kul att se, eller höra, hur bra dom fungerar :)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
@Impact: jag kan montera mina Sony in-ear i plugfones silikonplugg, dock ej i den av skum. 4 vs 2 mm diameter på hörluren utgjorde inget hinder. Det låter hyffsat men hörlurarna sticker ut mer än original plugfones.

@Heimdall: alright! Återkom gärna med ett omdöme sen.
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
@Impact: jag kan montera mina Sony in-ear i plugfones silikonplugg, dock ej i den av skum. 4 vs 2 mm diameter på hörluren utgjorde inget hinder. Det låter hyffsat men hörlurarna sticker ut mer än original plugfones.

@Heimdall: alright! Återkom gärna med ett omdöme sen.

Absolut!
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Det strulade med beställningen så jag fick åka och handla dom i butik istället, men nu har jag gjort premiärturen med dom.
Det man slogs av första gången man provade dom hemma var att dom dämpade ju otroligt bra. Har du dom på dig samtidigt som du dammsuger kommer du inte höra dammsugaren. Lite knepiga att få på sig i början, men nu är det inga problem.
Inte det lättaste att få på sig hjälmen med dom, men betydligt enklare än t.ex. plogfunes. När hjälmen väl är på plats sitter dom kanon. Dom tar inte bort vindbruset exakt lika bra som vanliga hörselproppar, men det är inte långt ifrån! Klart bästa lurarna jag provat och jag kan absolut rekommendera dom till nån som vill ha nånting som funkar till hojåkning.
Jag köpte blåtandslurarna, och det jag stör mig på är att kontrollen nästan hamnar inne i hjälmen. Sen har dom en otroligt knasig funktion för t.ex. byte av låt. Men i det stora hela är jag mycket nöjd :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag kör trådlöst ett måste. Speciellt när du kör mc. Den dära kabeln fastnar i allt. Speciellt tighta skinn ställ, och dragkedjor av metall tight sittande kragar. Inte kul att fippla med, när du måste ta av handskarna hela #%#^#^ tiden. Sen skulle jag rekommendera att hitta ett par med lång batteritid, jag har ett par med 18 timmars lyssnings/tal tid.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag kör trådlöst ett måste. Speciellt när du kör mc. Den dära kabeln fastnar i allt. Speciellt tighta skinn ställ, och dragkedjor av metall tight sittande kragar. Inte kul att fippla med, när du måste ta av handskarna hela #%#^#^ tiden. Sen skulle jag rekommendera att hitta ett par med lång batteritid, jag har ett par med 18 timmars lyssnings/tal tid.
Vilka lurar har du? Jag körde med Sony sb nånting, hade en extra uppsättning så jag kunde byta när det vart batteri torsk. Man lär ju ha minst 12h..
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
instämmer med webgringo koss funkar perfekt , memmory skum bara knåda o stoppa in .sitter tyst o tajt ,mycket bra ljud
- att det är sladd
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top