Begagnatmarknaden helt nere?!

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Kollar efter hoj men marknaden verkar ju helt död! Inga som säljer sina gamla hojar eller är det för tidigt ännu? Beror det på den fina sommaren som va 2018? Vill komma åt en r6 från 2006 eller nyare, finns ju ingen i hela Sverige.. Dessutom verkar ju folk tro att man kan få precis vad som helst för sina cyklar när man kollar blocket. Har ju inte hänt något med priserna på 3år bara milen som ökar, eller är jag ensam om att tycka detta?!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var -3 i Skåne i morse.... :gnissla

Första vårpriserna är till för att känna av marknaden. För att se vart priserna hamnar.
De som vill sälja snabbt sätter ut den lågt. De hojarna ser du inte då annonserna försvinner lika snabbt de dyker upp.
De du ser är ju de som kan vänta och känna av var priserna hamnar. Ju längre tiden går, ju mera ökar prutmånen på de som finns kvar.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Så det är lite tidigt ännu... blir ju så jäkla sugen för var dag! Man ser hojarna glider ute på vägarna medans man själv kör bil.

Det kan omöjligt vara 3 ute utan att jag sett detta.. missade ett klipp i Göteborg för någon vecka sedan, såldes direkt, R6 2006 3000mil 35k, såg kanon ut!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jamen se där, nu är våren klar att göra sitt intåg, nu har vi haft årets första pris-på-blocket-tråd. :fakta
Och en A2-strypningstråd med!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, kan ändå inte låta bli att förundras över den där ständiga viljan att bortse från sambandet mellan nyförsäljningen och begagnatmarknaden. Men det är väl som det är - Människan är en obotlig optimist som får saker att hända bara för att man vill att det ska hända...?

Fast det vore förstås ändå intressant att få veta hur många R6:eek:r Yamaha egentligen sålt genom åren? Särskilt som de under några år inte ens tog in dem i Sverige...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Miniblinkerstrådar?! Vad är detta?

Bara en återkommande kategori av tråd som brukar dyka upp i början av säsongen.

Ungefär som alla trådar i teknikforumet som ställer frågan ”Varför vill min hoj inte starta efter vintern?”. De brukar oftast följa mönstret att alla svar säger att batteriet troligen är dåligt, varpå TS argumenterar emot på olika sätt under någon vecka eller två innan hen ger med sig och köper ett nytt batteri, startar hojen och hörs sedan aldrig av igen.

Apropå marknaden har jag också reagerat på att det faktiskt är ovanligt dött. Det lossnar nog om ett par veckor.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kände likadant, så köpte nytt. Bara hoppas det håller i sig så man får bra med stålar när det är dags att sälja
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kände likadant, så köpte nytt. Bara hoppas det håller i sig så man får bra med stålar när det är dags att sälja

Har precis sålt en hoj och kan inte påstå att det var något supersug på marknaden. Nu var det förvisso en SV650S så inget unikt på något sätt men den låg ut till bra pris (billigaste SVn med den årsmodellen och utrustning samt lägst miltal av alla). Till slut gick den för 15% under utsatt pris, mest för att jag ville bli av med den ganska mycket.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Fast det vore förstås ändå intressant att få veta hur många R6:eek:r Yamaha egentligen sålt genom åren? Särskilt som de under några år inte ens tog in dem i Sverige...

Någon som vet vilka år dom inte tog in R6 till Sverige ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lågkonjunkturen närmar sig allt mer.

Tror vi kan hitta likheter med bilmarknaden som det finns mer statistik för.

Nybilsförsäljningen har ju legat nere på låg nivå ända sedan bonus malus infördes, det har skapat en högre efterfrågan på begagnade bilar.

Dessutom faller vår svenska krona långsamt allt lägre så det är väl mer troligt att det exporteras fordon från Sverige till resten av Europa än tvärt om.

Det finns en dold inflation i Sverige som är betydligt högre än den officiella som mäts på några väl valda produkter vilka sedan byts ut lite godtyckligt.

Har tyckt mig se det på vissa äldre beg produkter med lågt pris, som inte längre faller i pris utan rent av ökar i pris trots att de saknar samlarvärde.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har tyckt mig se det på vissa äldre beg produkter med lågt pris, som inte längre faller i pris utan rent av ökar i pris trots att de saknar samlarvärde.

Upptäckte det när jag skulle sälja min gamla bil efter att ha spontanköpt en annan, och priset har stått nästan helt stilla sedan jag köpte den, trots att jag ägt den i 5 år och kört 7000 mil. :confused:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag gjorde ju ett ryck att hitta en gammal klassisk R1 tidigare i vintras, men det skit. Finns inga.

En hoj vill man ju ha, men inte bestämt mig än för vad.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag gjorde ju ett ryck att hitta en gammal klassisk R1 tidigare i vintras, men det skit. Finns inga.

En hoj vill man ju ha, men inte bestämt mig än för vad.

Jodå det finns jag blev erbjuden en äkta polkagris för 17k som rullat 7k mil, men dilemmat var att det inte fanns en enda sak på maskinen som satt fast eller på rätt sätt så det blev inget.. skall jag kolla om den finns kvar?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jodå det finns jag blev erbjuden en äkta polkagris för 17k som rullat 7k mil, men dilemmat var att det inte fanns en enda sak på maskinen som satt fast eller på rätt sätt så det blev inget.. skall jag kolla om den finns kvar?

Nej, jag är MINST lika kräsen som dig. :D

Har för mig jag såg den men den ska vara blå helst. Original och i perfekt skick. Inte mer än så =P
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag gjorde ju ett ryck att hitta en gammal klassisk R1 tidigare i vintras, men det skit. Finns inga.

En hoj vill man ju ha, men inte bestämt mig än för vad.

Jag föreslår en gammal klassisk R1, Swedie :)

Gärna med polkasmak...
 

Freiherren

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2017
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha r6 2007
De få R6:eek:r som dyker upp på blocket försvinner nästan direkt. Väldigt varierade priser, har sett mellan 35k - 60k försvinna på någon/några dagar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top