Hur värderar ni servicebok vid köp av hoj som är 8-10 år ?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

Fast punkt 2 och 3 ger dig ju bara information om nuvarande ägare, inte om de tidigare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo, men det gäller väl bara ovillkorligt den garanti som konsumentköplagen ger oss?
Många tillverkare ger ju utökade garantier, 5 år eller mer, och kan då diktera egna villkor för detta (känns ju faktiskt bara naturligt).
Och bevisbördan hamnar ju hos mig som ägare, och där ska man besitta stora krafter för att driva sådana ärenden.

Helt rätt, är det en garanti som innebär att tillverkaren garanteras få in pengar så hittar de naturligtvis de "fel" du gjort, hur fackmannamässigt du än utfört underhållet.
Men då handlar det mer om garanti för tillverkaren att du servar där de vill, inte att få dig som nöjd ägare! :(

I mitt fall krävde jag inget, således behövdes det inga stora krafter att driva något heller. Nu var bara småsaker. Och jag hade gjort underhållet själv men eftersom jag ställt rätt sorts frågor där verkstadshandboken inte var helt tydlig så hade jag tydligen fått lite förtroende. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket intressant med tanke på vad du har för hoj och var du bor...

Det finns två ställen man kan lämna hojen på och få servicen väl utförd:

1. Hed's motor
2. Hos Peter på Skurholmen...

Sedan är det tunnsått inom 60-milsradien...
 

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
"Mycket intressant med tanke på vad du har för hoj och var du bor..."

Har liknande erfarenhet från den förmodade verkstaden https://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/nya/confused.gif

Servicen som skulle ta 2 tim tog 50min då var kafferasten inräknad.
Sen stämde inte mängden olja som skulle vara påfylld och artikelnumret på oljefiltret var till ett annat märke https://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/fakta.gif
Skulle få igen pengar för den större mängden olja men xxx glömde vilket århundrade han tänkt betala tillbaka dom så dom väntar jag fortfarande på.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
En självskruvare som ger ett vettigt intryck är mer värt än en servicebok anser jag. Detta med erfarenhet från bilägande.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns två ställen man kan lämna hojen på och få servicen väl utförd:

1. Hed's motor
2. Hos Peter på Skurholmen...

Sedan är det tunnsått inom 60-milsradien...

Det första stället du nämner kan jag gå i god för på heder och samvete. Jag har träffat många aktörer inom mc-branschen, men väldigt få som är lika seriösa som Bernt och Fredrik med personal och det gäller allt från försäljning till verkstad.

Det andra stället vet jag inget om.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Själv uppskattar jag om självskruvarna har kvitton på köpta delar eller en logg över när de servat vad.
Då har man något mer att gå på än "det har jag gjort".

Jag har själv en gammal bil från 1992 som jag ägt i 7 år. Efter ett antal år börjar det bli riktigt skönt att jag har en logg med årtal/miltal om när jag bytt saker.

Vill också påpeka att jag gjort dåliga affärer där servicebok varit ifylld, ägaren kan skruva, ser städad ut och har städat garage. För sedan har det visat sig vara ett mekaniskt slitet fordon med fulfixar och kåparjobb, fast ett välvårdat yttre.

En händig ägare kan vara en klåpare eller lögnare.
En fylld servicebok kan vara massa slarvjobb från mekaniker.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Serviceboken ger ju inte någon direkt information heller mer än att någon fyllt i den och stämplat.

Så är det såklart. Således är det bästa att bedöma hojen på dess skick och inte baserat på hur välkammad ägaren är eller hur många stämplar det finns i boken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så är det såklart. Således är det bästa att bedöma hojen på dess skick och inte baserat på hur välkammad ägaren är eller hur många stämplar det finns i boken.

Definitivt. Även en skötsam och prydlig ägare kan ju exempelvis ha bytt garage precis och jobbat 12-timmarsnatt och precis vaknat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Det vet jag väl. Trodde du att du behövde upplysa mig om det? Det är iaf lite mindre beklagansvärt än de personangrepp (enligt forumregler = ajabaja) man håller på med i andra forumtrådar - som lämnas utan åtgärd.

Själv lägger jag mindre vikt på fallen 1) 2) och 3) (enbart okulär inspektion) utan fäster större vikt på en provkörning. En stämplad servicebok och hojens visuella skick säger inget om hur många gånger och hur länge en kall motor gått mot varvstoppet. Helst bör man byta oljan efter en provkörning och leta silvriga streck. <edit>stavfel</edit>
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det vet jag väl. Trodde du att du behövde upplysa mig om det? Det är iaf lite mindre beklagligansvärt än de personangrepp (enligt forumregler = ajabaja) man håller på med i andra forumtrådar - som lämnas utan åtgärd.

Själv lägger jag mindre vikt på fallen 1) 2) och 3) (enbart okulär inspektion) utan fäster större vikt på en provkörning. En stämplad servicebok och hojens visuella skick säger inget om hur många gånger och hur länge en kall motor gått mot varvstoppet. Helst bör man byta oljan efter en provkörning och leta silvriga streck.



:krama
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det första stället du nämner kan jag gå i god för på heder och samvete. Jag har träffat många aktörer inom mc-branschen, men väldigt få som är lika seriösa som Bernt och Fredrik med personal och det gäller allt från försäljning till verkstad.

Det andra stället vet jag inget om.

Håller med om det till 100% angående Heds (Yamahacenter).
Var där senast idag, alltid lika trevligt, och det sammanfattar de ca 35 år som jag har känt mig som en viktig kund där.
Där är man som sagt var kund även efter köpet, och det finns en yrkesstolthet.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top