Hur värderar ni servicebok vid köp av hoj som är 8-10 år ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har varit och kikat på ett par lågmilade äldre hojar i helgen där det visat sig att allt vad det liknar serviceböcker/kvitton saknats helt .
Hur mycket skulle ni om ni varit i samma sits prutat ner en sån hoj ? Är ju trots allt inte nya hojar det gäller om dom är 8-10 år så jag kanske är kräsen ?men det är ju lättare att sälja en hoj med historik
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen bryr jag mej inte ett dugg jag har motoröra och känsla, att jag personligen har skruvat isär och ihop ett hundratal hojar o ännu fler bilar o tyngre fordon, så jag går helt på min känsla för det jag köper.

Tunderacen köpte jag utan test körning jag provstartade den inte ens utan bara upp på kärran och 35 mil hem.

Dock är ju tunderacen en yamaha så vad skulle kunna vara fel?:D:D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?

Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?

1200-1400 mil är en säsongs körning och precis alla hojar klarar det utan att rasa ihop. Det stora problemet är bromsvätskebytet som bör göras varannat år pga att vätskan drar åt sig vatten och det vill man inte ha stående i bromsok osv.

Självklart är det ju bättre om det finns en servicebok men det hade varit annat om det hade varit 6000 mil utan servicebok...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

+1 på den.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?

Jo jo!
För mig är ju en ägare som inte ens kan hålla reda på kvitton och serviceböcker särskilt trovärdig.
Och varför skulle man lita mer på en hemmapulare som inte kan styrka varken kompetens eller det jobb han påstår sig ha gjort?

Givetvis finns det bra hemmamekaniker precis som det finns bra verkstäder, problemet är väl hur man avgör detta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter ju lite spännande med en brittisk hoj i försäkringsärende i Amerikat, nån britt som tagit med sig hojen på semester dit? :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

Håller med helt i detta.
Köpte själv en Yamaha R6:a i våras, fullservad enligt stämplarna i boken, och kvitton från firmor.
Eftersom jag vill ha lite koll själv så bytte jag olja, men noterade att bromsvätskan såg ut som kaffe, och årsringarna i luftfiltret säger att det förmodligen är ursprungsfiltret.
Så det där med serviceboken ger jag inte heller så mycket för, möjligen om det finns fabriksgaranti kvar.
Och sedan finns det ju naturligtvis bra verkstäder, men det är ju tråkigt att folk som vill lämna in sin ögonsten blir lurade.
Nu kändes i alla fall den här säljaren ärlig, han hade inget hojintresse, och hade tagit den i inbyte i någon annan affär, och ägt den i några månader.
Så, beslutet fick grunda sig på yttre skicket och att jag ändå skulle gå igenom den grundlig själv.
Men som sagts tidigare......det var ju en Yamaha :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Inte alls.

1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
Min 2011 Tiger hade jag intentionen att serva hos auktoriserad märkesverkstad och tog in den på en full service inklusive ventiljustering. Efter det så gör jag ventiljusteringar och allt annat själv för jag betalar inte dyrt för att förstöra min hoj i händerna på klåpare.
1. Den blev dyrare än det fasta pris jag fått.
2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.

Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande... :(
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Har haft hoj länge...

Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...

Personligen skulle jag kolla alla papper å även tala med tidigare ägare innan köp sker.:tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande... :(

Jo, men det gäller väl bara ovillkorligt den garanti som konsumentköplagen ger oss?
Många tillverkare ger ju utökade garantier, 5 år eller mer, och kan då diktera egna villkor för detta (känns ju faktiskt bara naturligt).
Och bevisbördan hamnar ju hos mig som ägare, och där ska man besitta stora krafter för att driva sådana ärenden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har haft hoj länge...

Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...

Det här säger ju verkstäder som ett argument varför man skall lämna sin hoj/bil till dyra klåpare...
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.

Inte nödvändigtvis helt sant... Fick en del saker åtgärdade på garanti/goodwill av BMW efter att min garanti gått ut, när BMW såg att den alltid varit servad på aukt. verkstad. Det hade inte blivit så om jag fulservat hemma enligt verkstaden.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.

I ett sådant fall så tycker jag du ska outa firman och hänga ut dem här på forumet!
Det är faniminlillalåda INTE ok att en verkstad tar x antal tusen för en service och sedan slarvar.
:huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top