Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44
  1. #1
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    808

    Hur värderar ni servicebok vid köp av hoj som är 8-10 år ?

    Har varit och kikat på ett par lågmilade äldre hojar i helgen där det visat sig att allt vad det liknar serviceböcker/kvitton saknats helt .
    Hur mycket skulle ni om ni varit i samma sits prutat ner en sån hoj ? Är ju trots allt inte nya hojar det gäller om dom är 8-10 år så jag kanske är kräsen ?men det är ju lättare att sälja en hoj med historik
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  2. #2
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 641
    En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?
    Buy quality, cry once.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 166
    Personligen bryr jag mej inte ett dugg jag har motoröra och känsla, att jag personligen har skruvat isär och ihop ett hundratal hojar o ännu fler bilar o tyngre fordon, så jag går helt på min känsla för det jag köper.

    Tunderacen köpte jag utan test körning jag provstartade den inte ens utan bara upp på kärran och 35 mil hem.

    Dock är ju tunderacen en yamaha så vad skulle kunna vara fel?

  4. #4
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    4 913
    Inte alls.

    1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
    2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
    3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


    Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.

  5. #5
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    808
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?
    Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
    runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  6. #6
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 641
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
    runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?
    1200-1400 mil är en säsongs körning och precis alla hojar klarar det utan att rasa ihop. Det stora problemet är bromsvätskebytet som bör göras varannat år pga att vätskan drar åt sig vatten och det vill man inte ha stående i bromsok osv.

    Självklart är det ju bättre om det finns en servicebok men det hade varit annat om det hade varit 6000 mil utan servicebok...
    Buy quality, cry once.

  7. #7
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, Yamaha FZ6-N, Honda CB500F, BMW F800GS
    Inlägg
    1 172
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Inte alls.

    1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
    2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
    3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


    Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
    +1 på den.

  8. #8
    Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hägersten
    Hoj
    Kawasaki w800 2016
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Ja nåt så simpelt som kvitton på olja filter belägg osv känns väl bättre än bara ägarpappren ?servar allt själv med dokumentation på det som görs och när ,i garagen dom här hojarna stått har det i princip varit rent på verktyg och det ger ju inget bra intryck
    runt 12-1400 mil utan nåt alls på en 170+hästars hoj Från 10-12 borde väl få mer än mig att dra öronen åt sig ?
    Jo jo!
    För mig är ju en ägare som inte ens kan hålla reda på kvitton och serviceböcker särskilt trovärdig.
    Och varför skulle man lita mer på en hemmapulare som inte kan styrka varken kompetens eller det jobb han påstår sig ha gjort?

    Givetvis finns det bra hemmamekaniker precis som det finns bra verkstäder, problemet är väl hur man avgör detta.

  9. #9
    Medlem doolychecks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Hägersten
    Hoj
    Kawasaki w800 2016
    Inlägg
    1 480
    Hur mycket man kan pruta beror väl på utgångspriset skulle jag vilja påstå.

  10. #10
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    808
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	B4D16558-0A0C-4871-869D-5E3C4B950A78.png
Visningar:	84
Storlek:	704,9 KB
Id:	448643Klicka på bilden för en större version

Namn:	87F88E37-3A6C-40C1-8980-C6D81C349106.png
Visningar:	83
Storlek:	94,8 KB
Id:	448644Klicka på bilden för en större version

Namn:	2CCD61E9-205A-42AB-ADF7-9A26E2677E0E.png
Visningar:	73
Storlek:	84,7 KB
Id:	448645
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    En äldre hoj med låga mil... tja vadå, vad spelar det för roll menar du?
    https://mobil.blocket.se/annons/varm..._1000/83629952

    Den här är en av dom jag kollat på såg bra ut men historiken sa ett annat så ja jag tror på dokumentation kring service , den här pärlan är till och med inlöst i USA Klicka på bilden för en större version

Namn:	4B17737B-EC07-40B8-9F71-F55EC0AF48DB.png
Visningar:	137
Storlek:	85,7 KB
Id:	448641Klicka på bilden för en större version

Namn:	0AE8DBE2-8AC1-4612-B92D-31733DA51861.png
Visningar:	146
Storlek:	76,7 KB
Id:	448642
    Senast redigerat av sundström den 2019-04-14 klockan 22:05.
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  11. #11
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 288
    Blogginlägg
    37
    Det låter ju lite spännande med en brittisk hoj i försäkringsärende i Amerikat, nån britt som tagit med sig hojen på semester dit?

  12. #12
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Boden
    Hoj
    KTM Super Duke R 2016, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Inte alls.

    1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
    2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
    3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


    Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
    Håller med helt i detta.
    Köpte själv en Yamaha R6:a i våras, fullservad enligt stämplarna i boken, och kvitton från firmor.
    Eftersom jag vill ha lite koll själv så bytte jag olja, men noterade att bromsvätskan såg ut som kaffe, och årsringarna i luftfiltret säger att det förmodligen är ursprungsfiltret.
    Så det där med serviceboken ger jag inte heller så mycket för, möjligen om det finns fabriksgaranti kvar.
    Och sedan finns det ju naturligtvis bra verkstäder, men det är ju tråkigt att folk som vill lämna in sin ögonsten blir lurade.
    Nu kändes i alla fall den här säljaren ärlig, han hade inget hojintresse, och hade tagit den i inbyte i någon annan affär, och ägt den i några månader.
    Så, beslutet fick grunda sig på yttre skicket och att jag ändå skulle gå igenom den grundlig själv.
    Men som sagts tidigare......det var ju en Yamaha

  13. #13
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 797
    Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

    Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.
    The Build Quality Police

  14. #14
    Medlem bonde456s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Norrbotten
    Hoj
    Triumph 800xc -11, FZS600 -00
    Inlägg
    519
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Inte alls.

    1. Titta på hojen - är den i hyfsat skick?
    2. Titta på ägaren - är han/hon i hyfsat skick?
    3. Titta i ägarens garage - är det i hyfsat skick?


    Det fuskas så otroligt på verkstäder, framförallt de märkesbundna, så en stämpel från dessa företag är mindre värd än ett trovärdigt ord från en händig ägare.
    Min 2011 Tiger hade jag intentionen att serva hos auktoriserad märkesverkstad och tog in den på en full service inklusive ventiljustering. Efter det så gör jag ventiljusteringar och allt annat själv för jag betalar inte dyrt för att förstöra min hoj i händerna på klåpare.
    1. Den blev dyrare än det fasta pris jag fått.
    2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.
    Länder jag kört MC i:
    Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Luxemburg, Belgien, Nederländerna......Och Sverige :) Ironbutt medlemsnummer : 60182

  15. #15
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 445
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

    Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.
    Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
    Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
    Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

    Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  16. #16
    Medlem 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Berzerker Kawa Z "650"
    Inlägg
    123
    Har haft hoj länge...

    Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...

    Personligen skulle jag kolla alla papper å även tala med tidigare ägare innan köp sker.
    __________________________________________________ _________________[FO
    Tidigare hojar: 16’ ZX-10R, 13`ZX-10R, 07`ZX-10R, 98’ ZX-9R, 94’ ZX-9R, 86’ GPz 900R, 84’ GPz 900R... 82’ Moto Martin CBX 1047 cc, 78’ Honda CBX 1047 cc, 73’ Yamaha AS3 125.

  17. #17
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Boden
    Hoj
    KTM Super Duke R 2016, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981
    Inlägg
    215
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Garantin gäller även utan ifylld servicebok. Det som behövs är att underhållet har skötts enligt tillverkaren på ett fackmannamässigt sätt.
    Det var svaret jag fick av tekniskt ansvarig när jag hade köpt min motorcykel ny.
    Då kan orörda skruvar till luftburken tillsammans med ett smutsigt luftfilter innebära att jag nekas garantin, även om garantiärendet inte alls har med det att göra.

    Nu är min "nya" motorcykel snart 20 år så "utvecklingen" har kanske inte gått framåt i kundbemötande...
    Jo, men det gäller väl bara ovillkorligt den garanti som konsumentköplagen ger oss?
    Många tillverkare ger ju utökade garantier, 5 år eller mer, och kan då diktera egna villkor för detta (känns ju faktiskt bara naturligt).
    Och bevisbördan hamnar ju hos mig som ägare, och där ska man besitta stora krafter för att driva sådana ärenden.

  18. #18
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 641
    Citat Ursprungligen postat av 08MeanieGreenie Visa inlägg
    Har haft hoj länge...

    Vet från personliga samtal med verkstäder att det finns ”narcissiskta” som tror att de kan skruva å sen kommer in å ”gråter” till verkstad när det inte funkar... å det visar vara sönderskruvat...
    Det här säger ju verkstäder som ett argument varför man skall lämna sin hoj/bil till dyra klåpare...
    Buy quality, cry once.

  19. #19
    I'm a cowboy, on a steel horse i ride. Hellfireclubs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    KTM Super Duke 1290 GT
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Min åsikt - om garantitiden har gått ut så betyder serviceboken inte ett skvatt...!

    Så länge det finns garanti kvar kan en korrekt ifylld servicebok vara ett krav, helt enkelt för att garantin ska gälla. Den dag garantin går ut betyder en korrekt ifylld servicebok ingenting. Då är det skicket som avgör.
    Inte nödvändigtvis helt sant... Fick en del saker åtgärdade på garanti/goodwill av BMW efter att min garanti gått ut, när BMW såg att den alltid varit servad på aukt. verkstad. Det hade inte blivit så om jag fulservat hemma enligt verkstaden.
    - Recomended by Dr. Suzuki -

    K1300R - When you want a bike that looks like a fucked up Darth Vader

  20. #20
    2 Stripes Mc El Presidentes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Småland
    Hoj
    XR650 + grom + Tricker
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av bonde456 Visa inlägg
    2. hade lös tanken för att dra handtagsvärmare direkt efter service, skruvarna till filterboxen var orörda och luftfiltret var jätteskitigt.
    I ett sådant fall så tycker jag du ska outa firman och hänga ut dem här på forumet!
    Det är faniminlillalåda INTE ok att en verkstad tar x antal tusen för en service och sedan slarvar.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här