Suzuki GSF 650 Bandit som vägrar sluta bluddra vid gaspådrag.

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Hej

Jag har som titeln säger en Suzuki GSF 650 Bandit 2007:a med bränsleinsprutning, vilken jag ägt nu i 2-3 veckor.
Den har också en "öppen" ljuddämpare men problemet kan inte vara helt beroende på detta som företaget jag köpte den av vill skylla på.

Problemet:

När jag köpte den begagnad så drog jag igång den hemma för att se om den startade (ja för jag fick inte glöra det i butiken, dum som jag var litade jag på dem i blindo).
Märkte då att den efter den blivit lite varm på tomgångskörningen började grymta som en större hund med typ 1 sekunds interval, jag tänkte att det kanske var för att den hade stått ett tag i butik men det var lika dant varje test-tillfälle.

Jag provkörde igen dagen efter och den ville inte annat än bluddra och tappa kraft när jag gasade på, vid detta tillfälle över 4000 varv och uppåt. Den kunde till och med helt dö av i typ 1-2 sekunder för att sedan komma tillbaka till liv.

Det var likadant varje gång, så fort den blev lite varm i kläderna så började den tappa ork när man gasar på.

Det är även svårt att motorbromsa för man rycks fram och tillbaka och växellådan låter som den ska gå sönder! Måste koppla ur .

Började Googla och fick idéer från både det ena och det andra hållet, så det här är vad jag har gjort..

Mina egna verkstadsingrepp:

1. Bytte tändstift, verkade först vara bättre men nej det kom tillbaka i vanlig ordning.

2. Kalibrerade bränsleinsp. med vakumklocka, fick den att gå bättre utan bludder men tomgången blev lite för hög. Trots att det gick bättre kom det tillbaka efter några (1-2) mils körning, vilket var lite längre än innan i alla fall. Men skruvarna var utskruvade så långt så fjädrarna orkade tydligen inte hålla kvar kalibreringen heller.

3. Kalibrerade om de 4:a för att få ned tomgången, det blir kalibrerat men jag vet inte vad det ska vara för vakumtryck på mätaren så jag utgick ifrån något som kändes bra.
Skruvarna är typ uppskruvade 1.5 till 2 varv. Nu blev tomgången bättre men bluddret och Guds död på gaspådrag kom tillbaka tidigare.

4. Bytte ut bensinen i tanken, utan förbättring.

5. Kollade filtret i tanken samt bränslepumpen, plockade isär den och rengjorde filtret så gott jag kunde, tyckte inte mig se någonting konstigt med själva pumpen.
Testade pumpen med att koppla in ström och den fungerade men lät lite skrikigt men det kanske de gör. Den hade i alla fall ett konstant varvtal utan att verka ryckigt.
Skruvade ihop allt igen helt utan förbättring.

6. Kollade kallibreringen åter igen på de 4:a bara för ifall att, försökte igen men det kom tillbaka med kraftförlust och grymtningar.

7. Rengjort luftfilter, ser helt nytt ut, gjorde det redan från början också.

Iaktagelser:

Har märkt att när jag kalibrerade om så att tomgången blev bättre så kunde grymtandet komma mycket tidigare efter kallstart. Märkte även att grymtningarna kom i samband med att jag la i en växel och började släppa lite på kopplingen som att den fick det jobbigt vid motstånd. Här har jag hört att det kan vara fel olja i motorn som gör det, att den är för tjock?

Har också märkt att kraftfall och att motorn lägger av vid pådrag kommer precis när det vill men när det är där så lägger det inte av innan jag stänger av motorn, startar jag upp den igen direkt efter så kommer grymtningarna tillbaka och hela baletten.

Väntar man ett litet tag, typ går in och handlar och kommer ut så är den pigg igen och gaspådraget är med full kraft igen, tills den tycker att den ska gå dåligt igen.

Hur som helst är jag helt förvirrad och skulle behöva lite hjälp, det går mig på nerverna när jag ska försöka gasa på och den bluddrar eller dör, samt att motorbromsning är helt att glömma.

Tack på förhand.


EDIT!:
Idag har jag märkt att allt ovan kan göras kort för när jag kör ett tag och det börjar gå dåligt så behöver jag bara stänga av den för att starta direkt igen? Är det bränslepumpen som spökar när den blir varm? Om den är dålig och sväller av värmen så den typ börjar nypa?
 
Last edited:

Windmiller

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Alberga
Hoj
Suzuki 650 GSF Bandit 07, Husqvarna TE300 15
Jag svarar på min egen tråd för att berätta hur jag löst detta ifall någon annan får samma problem.

Tog ut bensinpumpen igen ur tanken för att rengöra den noggrant och se över den mer noggrant.
Plockade ut själva pumpen ur huset och kopplade 12V på den körde den i vätska och såg att det fanns tryck i den, det blev en bra stråle.
Tog bort understa delen som pumpen sitter fast i, den del som bensinen tar vidare ut genom tanken. Testade att blåsa med munnen genom det hålet där pumpen ska sitta och upptäckte att det var tungt att blåsa.

Då tog jag den till köket och kokade vatten och hällde det genom hålet ett antal ggr eftersom jag vet att det sitter ett finhåligt metallnät där innut i, blåste om vart annat rent och ur med tryckluft. Detta gjorde jag några vändor tills det inte kom någon skit längre.

Monterade ihop allt och satte tillbaka, efter start gick den som en dröm helt utan problem. Sånt fint drag!! :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top