Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 548

    Ceramic Bearing Install and Reducing Brake Drag

    017 GSX-R1000 S2B: Episode 9 (P3) – Ceramic Bearing Install and Reducing Brake Drag


  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 166
    Otrolig amatör mässigt lager byte, det finns avdragare för invandiga lager.

    Vet att på tuben finns ett klipp med en r1,a där dom bromsar hojen med original hjulager och efter dom bytt till hel keramiska hjulager. 4,7 hp + på rullen med keramiska lager så mycket lättare rullade dom med max belastning pa bakhjulet när kedjan vill dra hjulet fram mot motorn.

  3. #3
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 940
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Otrolig amatör mässigt lager byte, det finns avdragare för invandiga lager.

    Vet att på tuben finns ett klipp med en r1,a där dom bromsar hojen med original hjulager och efter dom bytt till hel keramiska hjulager. 4,7 hp + på rullen med keramiska lager så mycket lättare rullade dom med max belastning pa bakhjulet när kedjan vill dra hjulet fram mot motorn.
    I vilket skick var de gamla hjullagren?

    Vill du ha bättre tester så kan du kontakta Luleå Universitet, Tribolab dom har testat keramiska lager och det finns rapport på det som du kan beställa.

    Men sammanfattningsvis räcker det med en keramisk kula i ett lager för att det ska förbättra lagret. Poängen är att den hårda kulan trycker ner partiklar i lagerbanan så att de därefter inte gör skada, utöver den lilla punkten där de tryckts ner.

    Den som lyckas mäta effektskillnad i en bromsbänk jämför antagligen med skurna lager, eller trixar med resultatet för att han vill sälja. Det krävs betydligt mer specialiserad testutrustning än så för att låsa in de små skillnader man får mellan två kullager.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 166
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    I vilket skick var de gamla hjullagren?

    Vill du ha bättre tester så kan du kontakta Luleå Universitet, Tribolab dom har testat keramiska lager och det finns rapport på det som du kan beställa.

    Men sammanfattningsvis räcker det med en keramisk kula i ett lager för att det ska förbättra lagret. Poängen är att den hårda kulan trycker ner partiklar i lagerbanan så att de därefter inte gör skada, utöver den lilla punkten där de tryckts ner.

    Den som lyckas mäta effektskillnad i en bromsbänk jämför antagligen med skurna lager, eller trixar med resultatet för att han vill sälja. Det krävs betydligt mer specialiserad testutrustning än så för att låsa in de små skillnader man får mellan två kullager.
    Plockat ur minnet vill jag minnas att det var en ny r1 som dom testade. Skall se om jag lyckas finna testet

  5. #5
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 940
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Plockat ur minnet vill jag minnas att det var en ny r1 som dom testade. Skall se om jag lyckas finna testet
    I så fall tror jag demonstratören manipulerat testet för att sälja sina lager.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    I vilket skick var de gamla hjullagren?

    Vill du ha bättre tester så kan du kontakta Luleå Universitet, Tribolab dom har testat keramiska lager och det finns rapport på det som du kan beställa.

    Men sammanfattningsvis räcker det med en keramisk kula i ett lager för att det ska förbättra lagret. Poängen är att den hårda kulan trycker ner partiklar i lagerbanan så att de därefter inte gör skada, utöver den lilla punkten där de tryckts ner.

    Den som lyckas mäta effektskillnad i en bromsbänk jämför antagligen med skurna lager, eller trixar med resultatet för att han vill sälja. Det krävs betydligt mer specialiserad testutrustning än så för att låsa in de små skillnader man får mellan två kullager.
    Hela upplägget är dumt. Varför dra in en hel motorcykel i processen när det endast är förlusteffekten på ett lager som skall mätas! Om man gör sådan mätningar kan man utgå ifrån att det inte är de skarpaste knivarna i lådan som varit i farten.
    För övrigt skall ett test alltid göras enligt ABA metoden, dvs orginal-modifierat-orginal. Hur skall man annars få koll på repiterbarheten?

  7. #7
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    I så fall tror jag demonstratören manipulerat testet för att sälja sina lager.
    Ja, värmeutvecklingen som skulle bli i lagren av 4,7 hästars motstånd skulle haverera dom tämligen omgående.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här