Honda VF 750 Magna oljetank oljud

Enaco

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2019
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen ännu
Hej kära MC kollegor dök upp ett oljud från oljetanken för någon vecka sen så tänkte jag att jag skulle byta oljefilter samt olja men ljudet är kvar.

Här lagt upp ett klipp på Youtube som jag länkar nedan om det finns en vänlig själ som vill lyssna och återkomma med vad ljudet kan bero på.

https://youtu.be/4eW3ORX7qzE
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De första jag tänker på är att kamkedjespännaren tappat spänningen viket inte har med oljebytet att göra. Kolla in sprängskissen jag länkat till och ta bort skruv nr 13. Tryck in en lite platt skruvmejsel i skruvhålet och vrid sträckaren invändiga skruv åt höger eller vänster för att prova spänna mer. Gör detta med motor igång så hör du om den blir tystare om du spänner akta dig noga för att slaka den mer de är livsfarligt! Vrid skruven sakta åt någ håll och om hjudet ökar skruvar du åt fel håll = slakar. Om nu den blir tystare av denna fuskspänning så måste du köpa ny sträckare. Sträckarna på 90 - 2000 tal vf 750 va notoriskt dåliga och la av på löpande band men jag vet inte om din årg är drabbad. Jag gissade att du har en 2002-2003 baserat på crom på motorkåpor.
Uppge exakt årg så jag får kolla på den sträckaren i sprängskiss så jag inte lurat dig hur den funkar

https://www.babbittsonline.com/oemparts/a/hon/506cbd03f870023420a42500/cam-chain
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kollade in art numren på sträckare ända från 94- 2004 och de har samma art nummer vilket tyder på att de bytt ut alla 90 tals sträckare mot nyaste sorten. De bör va bra sträckare om du köper en sprillans ny sträckare med andra ord. Den kostar 70 dollar i usa men med frakt blir den nog dyr + skatt. Köp ingen från Ebay för då finns risken att någon firma säljer ut nya gamla sorten!!! Köp ny från Svensk handlare eller stor erkänd firma i utland som säljer org delar. Jag kan inte lova att de är de felet men jag skulle byta till ny sträckare även om den skulle ha varit tyst för de blir allvarliga ras om den felar och de är kända för att lägga av.
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Jag kollade in art numren på sträckare ända från 94- 2004 och de har samma art nummer vilket tyder på att de bytt ut alla 90 tals sträckare mot nyaste sorten. De bör va bra sträckare om du köper en sprillans ny sträckare med andra ord. Den kostar 70 dollar i usa men med frakt blir den nog dyr + skatt. Köp ingen från Ebay för då finns risken att någon firma säljer ut nya gamla sorten!!! Köp ny från Svensk handlare eller stor erkänd firma i utland som säljer org delar. Jag kan inte lova att de är de felet men jag skulle byta till ny sträckare även om den skulle ha varit tyst för de blir allvarliga ras om den felar och de är kända för att lägga av.

Det här, vilken enorm kunskap folk sitter på, även jag tackar och bockar även om jag inte är TS, kunskap är aldrig tungt att bära.
Sen är det alltid roligt med folk som vet vad dom pratar om och inte bara gissar

//Nighttrain
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Obs de är olika sträckare en för bakre cylinder och en annan för främre cylinder! De va en överraskning för mig jag trodde inte de skulle va olika fram vs bak.

Den här videon visar vilket håll man skruvar sträckarna för att sträcka mer (tillfälligt) de är åt vänster man vrider för att de ska sträcka kedjan mer. De är som du ser svinenkelt att testa om motorn blir tyst genom att stoppa in en liten skruvmejsel och vrida vänstervarv för att höra om den blir tyst motorn har man såklart igång o skruvar samtidigt på sträckaren. Men jag ser på videon att de är trångt som F de kan va lika bra att byta dem direkt eller minst tvätta dem som på videon nedan.
De lär bara vara en sträckare som dummar sig men man byter eller tvättar bägge såklart.

https://www.youtube.com/watch?v=aJrBjCv8ZnI
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top