Enduro A1 Hoj

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Har tänkt att införskaffa mig en A1 (lätt mc) som jag kan ta till skolan på vintern. Någon som vet vad för 125:eek:r som inte är så dyra som ktm 125 exc t ex.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Vill du verkligen ha en endurohoj? Korta serviceintervall och direkt plågsamt att köra på väg.

Jag gjorde illa mig när vi var ute på en grus/skogs/endurorunda för ett par år sedan och blev tvungen att köra asfaltsväg i ca två timmar. Trots att jag körde med stoppade skyddsbrallor så var det väldigt obekvämt. Hojen ifråga var en Husaberg FE390.

Om jag var i din sits skulle jag satsa på en offroadhoj typ en Yamaha XT125 eller något liknande.

Mvh,
Ingvar
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Jag har en honda nsr 125 r också. Jag vill dock ha en enduro som jag kan slänga på dubbade däck å köra med till och från skola/kompisar m.m och även köra i skogen. Yamaha dt 125 är väl också en ganska billig hoj?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
En DT125 är ingen enduro-hoj utan en offroad-hoj (dual sport på utrikiska).
Är det en sådan du är ute efter så får du först bestämma vad du ska ha den till, vilket användningsområde prioriteras.
Finns både 2T och 4T 125:eek:r.
Sålde en sådan här för lite sedan:
https://ljungbytorget.se/motorcyklar_och_mopeder/3147853-frasch_125a_saljes
(japp, min gamla på bilden - annonsen gäller inte längre)

Är en 4T som är klippt o skuren att pendla med men kanske inte världens roligaste i skogen...
:fakta
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När man är ung så spelar de ingen roll om de är obekvämt... När folk blir äldre så vill dom ha skön fotölj som på guldvinge me armstöd...
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
När man är ung så spelar de ingen roll om de är obekvämt... När folk blir äldre så vill dom ha skön fotölj som på guldvinge me armstöd...

Så är det nog men en endurohoj på väg är inte bara väldigt obekväm den är också dyr i drift och kräver mycket jobb. En EXC 125 ska ha ny kolv och vevstake med lagring var 80:e timme och då ska också alla lager i motorn bytas (kolv och stake var 40:e timme om den används till racing). Man kan nog sträcka litet på de tiderna men väntar man för länge så kan det gå riktigt illa. Sen är det täta oljebyten, den ska ha oljeblandad bensin och en massa mer servicejobb som ska göras.

Något slags offroadhoj som t ex en Yamaha DT125 är ett mycket bättre val som brukshoj. Den kan man ha dubbade däck på, beroende på vad du väljer så går den också att köra i skogen med den men inte lika bra som med en ren endurohoj förstås.

Vare sig min Husaberg eller min KTM banracer kan med bästa vilja i världen sägas vara bekväma och något som liknar en guldvinge kommer aldrig att finnas i mitt garage.

Mvh,
Ingvar
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför inte en KTM freeride E-xc? Dyrare i inköp men mindre service, och ingen bensinkostnad, morsan betalar elräkningen... :banana
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Tänker nåt jag kan köra med i skogen på mindre stigar men inte enduro liksom. Helst inte så möe service eller skit som kostan en jävla massa då jag ska börja köra roadracing snart (whooops). Vad finns det för hojar som motsvarar en dt125? (måste vara 2t)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Vad finns det för hojar som motsvarar en dt125? (måste vara 2t)


Letar du efter ett gammalt härke så är Honda MTX eller CRM 125 båda 2T.
Suzukis kombatant i samma segment heter TS125R.
Vill minnas att samtliga moppar hade runt 25 kusar när det begav sig.
Nyare cyklar har jag ingen koll på...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top