ZZR 1400 2007 Byte fjädrar fram

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Håller på att byta fjädrar fram på zzr.Enligt verkstadshandboken är normalinställningen för en person på 68 kg .jag väger 100 därför byte, känns mjuk fram. Hittar vilken oljemängd samt nivåmått utan fjädrar, finns det någon som vet nivåmåttet med fjädrar? Det skulle underlätta.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om den är inställd för 68 kilo kan du öka på förspänningen en del så kanske det löser sig.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Pojken och jag har försökt det, men det blir justering i botten ,samt dyker för långt ner vid kraftig broms. satte buntband för att kunna mäta i lugn och ro efter att jag kom hem från en provtur. ::)
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Jag har bara gått upp ett steg i hårdare fjädrar, samt bricka på 1,5 mm, men eftersom jag inte byter packboxar kan det finnas olja kvar i benen. därför önskar jag ett mått ned från kanten till oljenivå. tömt ut gamla oljan jag vill veta att det är rätt nivå, den är ändå 12 år gammal vill ha det så bra som möjligt.:tummenupp
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Var idag på biltema och letade efter nått för att kunna mäta mängden olja. var nära att ge upp höll på att bli en citruspress, när en trevlig tjej hjälpte mig, på deras språk heter det Måttkärl artnr 82397 eller 82398, jag köpte båda. nu fyller jag ett ben sedan har jag måttet till nästa. Endast som info om någon annan letar Måttkärl Ronnie :hej:)
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
När jag köpte mc var det med ett steg upp styvare fjädrar, som tidigare ägare köpt och aldrig monterat.
Redan under provkörningen innan köpet, reagerade jag på att den kändes mjuk/vek fram.
Det är dessa fjädrarna som är monterade nu, och precis som Ulvhamne påpekade måste du ha rätt fjädrar, för att ligga inom rätt nivå inom fjädringsens rörelse.:smasha
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Det är detta som är monterat nu inte provkört än. RACE TECH RT FORK SPRING 38X36X250 1.00KG PART# FRSP :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fjäderkonstanten anges i kraft per sträcka komprimerad fjäder..
Vanligtvis N/mm men Racetech anger i Kg/mm
1Kg=9.80N

Original har zzr1400 0.9 fjädrar fram, ganska mjukt då min R1 har 0.95 och den bör vara lättare än kawan(?)

Hur som, du har lite hårdare fjädrar än original, troligtvis behöver du ännu hårdare fjädrar, testa deras fjäderkalkylator..

Kolla länk en bit ner på sidan "calculate spring rate".

http://racetech.com/ProductSearch/12/Kawasaki/ZX-14 Ninja/2006-11#
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fjäderkonstanten anges i kraft per sträcka komprimerad fjäder..
Vanligtvis N/mm men Racetech anger i Kg/mm
1Kg=9.80N

Original har zzr1400 0.9 fjädrar fram, ganska mjukt då min R1 har 0.95 och den bör vara lättare än kawan(?)

Hur som, du har lite hårdare fjädrar än original, troligtvis behöver du ännu hårdare fjädrar, testa deras fjäderkalkylator..

Kolla länk en bit ner på sidan "calculate spring rate".

http://racetech.com/ProductSearch/12/Kawasaki/ZX-14 Ninja/2006-11#

Funkar den kalkylatorn nu?
Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Funkar den kalkylatorn nu?
Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?

Haha, har bara använt den som fingervisning och det var mer än några år sen :)
Kontaktade en tekniker på öhlins som gav mej råd till att mätta fram rätt värde, har för mej det inte var så långt från vad racetech föreslagit.

Har gaffeln top out fjädrar får man ta hänsyn till det när man mäter..
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Funkar den kalkylatorn nu?
Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?

Den är ändrad, men fortfarande knasig. Min nuvarande bakfjäderkonstant skall man tydligen bara väga 42 kg i förarvikt för...:D
Fram var hyfsat spot-on dock...
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Jag tackar så mycket för alla svar, ni har lärt mig mycket nytt ang fjädrar, kommer att plocka ihop hojen och testa, kan vara så att det behövs hårdare fjädrar. väntar på lite beställt mattrial som var i behov av utbyte. Jag återkommer och berättar men det tar ett tag. Tackar så mycket under tiden :):)
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Jag lovade att återkomma ang hur hojen känns efter fjäderbyte. den beter sig som jag vill ingen dipp vid hård broms, känns bra vid belastning vid kurvtagning. Pojken hjälpt mig att kontrollmäta ligger rätt inom alla toleranser, nu beter den sig som jag vill, fick sänka förspänningen 3mm från standard, tycker bara bättre och bättre om ZZR // Ronnie:):)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top