REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28

    Smile ZZR 1400 2007 Byte fjädrar fram

    Håller på att byta fjädrar fram på zzr.Enligt verkstadshandboken är normalinställningen för en person på 68 kg .jag väger 100 därför byte, känns mjuk fram. Hittar vilken oljemängd samt nivåmått utan fjädrar, finns det någon som vet nivåmåttet med fjädrar? Det skulle underlätta.

  2. #2
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 096
    Om den är inställd för 68 kilo kan du öka på förspänningen en del så kanske det löser sig.

  3. #3
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    Pojken och jag har försökt det, men det blir justering i botten ,samt dyker för långt ner vid kraftig broms. satte buntband för att kunna mäta i lugn och ro efter att jag kom hem från en provtur. :

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Om den är inställd för 68 kilo kan du öka på förspänningen en del så kanske det löser sig.
    Det är ett väldigt dåligt råd.

  5. #5
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 096
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Det är ett väldigt dåligt råd.
    Inte alls, varför tror du det finns justering av förspänningen? Men bäst är förstås att ha rätt fjäder för sin vikt.

  6. #6
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    Jag har bara gått upp ett steg i hårdare fjädrar, samt bricka på 1,5 mm, men eftersom jag inte byter packboxar kan det finnas olja kvar i benen. därför önskar jag ett mått ned från kanten till oljenivå. tömt ut gamla oljan jag vill veta att det är rätt nivå, den är ändå 12 år gammal vill ha det så bra som möjligt.

  7. #7
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    Var idag på biltema och letade efter nått för att kunna mäta mängden olja. var nära att ge upp höll på att bli en citruspress, när en trevlig tjej hjälpte mig, på deras språk heter det Måttkärl artnr 82397 eller 82398, jag köpte båda. nu fyller jag ett ben sedan har jag måttet till nästa. Endast som info om någon annan letar Måttkärl Ronnie

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    ...varför tror du det finns justering av förspänningen?...
    För att justera beteendet i toppen av slaget (inte i botten av det).

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie.o Visa inlägg
    Jag har bara gått upp ett steg i hårdare fjädrar...
    Vad betyder det i klartext?

  10. #10
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 288
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Inte alls, varför tror du det finns justering av förspänningen? Men bäst är förstås att ha rätt fjäder för sin vikt.
    Man kan inte justera felaktig fjäderstyvhet med förspänning av fjädern.

  11. #11
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    När jag köpte mc var det med ett steg upp styvare fjädrar, som tidigare ägare köpt och aldrig monterat.
    Redan under provkörningen innan köpet, reagerade jag på att den kändes mjuk/vek fram.
    Det är dessa fjädrarna som är monterade nu, och precis som Ulvhamne påpekade måste du ha rätt fjädrar, för att ligga inom rätt nivå inom fjädringsens rörelse.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie.o Visa inlägg
    ...ett steg upp styvare fjädrar...Det är dessa fjädrarna som är monterade nu...
    och vad har de för fjäderkonstant?

  13. #13
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    Det är detta som är monterat nu inte provkört än. RACE TECH RT FORK SPRING 38X36X250 1.00KG PART# FRSP

  14. #14
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 664
    Fjäderkonstanten anges i kraft per sträcka komprimerad fjäder..
    Vanligtvis N/mm men Racetech anger i Kg/mm
    1Kg=9.80N

    Original har zzr1400 0.9 fjädrar fram, ganska mjukt då min R1 har 0.95 och den bör vara lättare än kawan(?)

    Hur som, du har lite hårdare fjädrar än original, troligtvis behöver du ännu hårdare fjädrar, testa deras fjäderkalkylator..

    Kolla länk en bit ner på sidan "calculate spring rate".

    http://racetech.com/ProductSearch/12...Ninja/2006-11#
    Senast redigerat av Ozzian den 2019-04-14 klockan 21:39.

  15. #15
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 879
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Fjäderkonstanten anges i kraft per sträcka komprimerad fjäder..
    Vanligtvis N/mm men Racetech anger i Kg/mm
    1Kg=9.80N

    Original har zzr1400 0.9 fjädrar fram, ganska mjukt då min R1 har 0.95 och den bör vara lättare än kawan(?)

    Hur som, du har lite hårdare fjädrar än original, troligtvis behöver du ännu hårdare fjädrar, testa deras fjäderkalkylator..

    Kolla länk en bit ner på sidan "calculate spring rate".

    http://racetech.com/ProductSearch/12...Ninja/2006-11#
    Funkar den kalkylatorn nu?
    Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  16. #16
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 664
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Funkar den kalkylatorn nu?
    Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?
    Haha, har bara använt den som fingervisning och det var mer än några år sen
    Kontaktade en tekniker på öhlins som gav mej råd till att mätta fram rätt värde, har för mej det inte var så långt från vad racetech föreslagit.

    Har gaffeln top out fjädrar får man ta hänsyn till det när man mäter..

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie.o Visa inlägg
    Det är detta som är monterat nu inte provkört än. RACE TECH RT FORK SPRING 38X36X250 1.00KG PART# FRSP
    Usch. Absolut minimum på den hojen är 1,1 kp/mm, men jag skulle nog sikta lite högre än så.

  18. #18
    #27 SST600 Marcuss avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    Yamaha R6 -09
    Inlägg
    845
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Funkar den kalkylatorn nu?
    Har gett rätt vimsiga förslag på fjäder förr när jag försökte men det var några år sen så kanske dom fixat den?
    Den är ändrad, men fortfarande knasig. Min nuvarande bakfjäderkonstant skall man tydligen bara väga 42 kg i förarvikt för...
    Fram var hyfsat spot-on dock...
    #27 SST600 2018

  19. #19
    Medlem Ronnie.os avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    lerum
    Hoj
    Tl 1000r ZZR1400
    Inlägg
    28
    Jag tackar så mycket för alla svar, ni har lärt mig mycket nytt ang fjädrar, kommer att plocka ihop hojen och testa, kan vara så att det behövs hårdare fjädrar. väntar på lite beställt mattrial som var i behov av utbyte. Jag återkommer och berättar men det tar ett tag. Tackar så mycket under tiden

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här