Ducati 848 tråd.

Chrille79

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kolbäck
Hoj
2000, Yamaha R1
Tjena alla!

Kollar på en Ducati 848 och hittar ingen speciell tråd om just dom här på forumet. Sa jag tänkte starta en helt enkelt både för dom som funderar på en men även dom som redan har eller som haft en såklart :bow

Den jag kollar på ligger ute på blocket just nu och den ser väldigt fin ut. Men någon här kanske har lite mer info om just den hojjen eller ni som har/haft en får gärna skriva vad ni tyckte om eran hoj i olika situationer. Skriv gärna också om ni gjort några ändringar eller bytt ut några delar för att förbättra utseende/känsla.

Skriv gärna längd på er så kan man ju få bra info om den passar tex en längre eller kortare förare. Jag själv är ca 1,74 och har just nu ingen aning om det är en lämplig längd för just den modellen :confused:

Hoppas på lite inlägg och gärna med bilder på den ni har/haft så man får en uppfattning på hur färgerna som finns är tillgängliga i Sverige. Har även kikat lite utomlands och mottar gärna tips från er som själva hämtat en hoj i Europa :yoparty

Med svepande kurvhälsning Christian.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Mappning!

Det viktigaste att fixa. Med annan mappning så blir 848:an betydligt mer "körbar" och linjär till uppförandet.
Standardutväxlingen är för vardagsbruk alldeles för hög. Med två kugg större bak så är man inte tvungen att åka på 1:an överallt inom tättbebyggt område. Summan av mappning och omdrevning blev en mycket trevligare hoj. Nackdelen är att den blir något lätt i framändan om man använder gashandtaget som det är tänkt att användas.

Ställbara fotpinnar är också trevligt att ha. Vad gäller körställning allmänt så finns det en bra sida på nätet om det...som jag precis just nu inte kommer ihåg vad den heter.

Den sentida Supersporten har en mkt mer upprätt körställning än vad 848:an och dess syskon har.
Och visst ja...vardagsbruk i skyltade hastigheter är karaktärsdanande. Om inte annat så kommer du att behöva skaffa dig ett bra knäslut och en bra muskelkorsett för att inte bli hängande på armar och händer.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Mappning!

Det viktigaste att fixa. Med annan mappning så blir 848:an betydligt mer "körbar" och linjär till uppförandet.
Standardutväxlingen är för vardagsbruk alldeles för hög. Med två kugg större bak så är man inte tvungen att åka på 1:an överallt inom tättbebyggt område. Summan av mappning och omdrevning blev en mycket trevligare hoj. Nackdelen är att den blir något lätt i framändan om man använder gashandtaget som det är tänkt att användas.

Ställbara fotpinnar är också trevligt att ha. Vad gäller körställning allmänt så finns det en bra sida på nätet om det...som jag precis just nu inte kommer ihåg vad den heter.

Den sentida Supersporten har en mkt mer upprätt körställning än vad 848:an och dess syskon har.
Och visst ja...vardagsbruk i skyltade hastigheter är karaktärsdanande. Om inte annat så kommer du att behöva skaffa dig ett bra knäslut och en bra muskelkorsett för att inte bli hängande på armar och händer.

Den här?
http://cycle-ergo.com/


Till TS: Om det är den här Streetfighter 848 du kikar på är ett tips att ta reda på varför den är "unik i sitt slag" och "helt svart". Om det är en specialversion (som ingen vanlig dödlig känner till) så är det väl okej, men om den är omlackad så kan det vara värt att ta reda på varför.

Är det däremot den här, (vilket kanske känns mer troligt med tanke på rubriken), har jag inget att säga om den förutom att jag hört lite blandade åsikter om handlaren. Men om du kollar bakgrunden på hojen ordentligt och syna skicket extra noga så borde det vara lugnt.

Annars bor du ju väldigt lämpligt till för att äga en Ducati, med tanke på att du har Sveriges kanske bästa Ducatihandlare och verkstad bara ett par mil bort.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Den här?
http://cycle-ergo.com/


Till TS: Om det är den här Streetfighter 848 du kikar på är ett tips att ta reda på varför den är "unik i sitt slag" och "helt svart". Om det är en specialversion (som ingen vanlig dödlig känner till) så är det väl okej, men om den är omlackad så kan det vara värt att ta reda på varför.

Är det däremot den här, vilket kanske känns mer troligt med tanke på rubriken, har jag inget att säga om den förutom att jag hört lite blandade åsikter om handlaren. Men om du kollar bakgrunden på hojen ordentligt och syna skicket extra noga så borde det vara lugnt.

Annars bor du ju väldigt lämpligt till för att äga en Ducati, med tanke på att du har Sveriges kanske bästa Ducatihandlare och verkstad bara ett par mil bort.

Hade totalt glömt bort att det fanns en 848 SF. Och som du skriver...Unik? Omlackad?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hade totalt glömt bort att det fanns en 848 SF. Och som du skriver...Unik? Omlackad?

Jag glömde istället bort att den fanns i icke SF-utförande och var därför helt inställd på att det var den första av de länkade hojarna som TS var intresserad av, därav min redigering av inlägget. :rolleyes:
 

Chrille79

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kolbäck
Hoj
2000, Yamaha R1
Tack som fan för inputen :D

Det var den andra, röda ja. Dock har jag fallit pladask när jag såg en svart så har kikat i europa där utbutet är större :yoparty

Men även om den där längdappen gav en ide som jag tyckte såg bra ut för min storlek så är ju riktig live input från någon ännu bättre. Men ska absolut slå en pling till grabbarna i Arboga. Dom har säkert lite tips och råd med :tummenupp
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack som fan för inputen :D

Det var den andra, röda ja. Dock har jag fallit pladask när jag såg en svart så har kikat i europa där utbutet är större :yoparty

Men även om den där längdappen gav en ide som jag tyckte såg bra ut för min storlek så är ju riktig live input från någon ännu bättre. Men ska absolut slå en pling till grabbarna i Arboga. Dom har säkert lite tips och råd med :tummenupp

Att handla från kontinenten är inte lika förmånligt som det var för några år sedan, men utbudet är såklart större.

Annars packade Italia Bike Center upp en sprillans Panigale V4R idag. Just sayin...:D
 

Chrille79

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kolbäck
Hoj
2000, Yamaha R1
Jag såg det :D

Men tycker helt ärligt att 848/1098/1198 är den snyggaste hojjen som finns :kär
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top