Midjeväska

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Ja, nej fy fan vilken kraft och ryck det blir om man kanar i +70 kmh och plötsligt tvärstannar för ryggsäcken tar i något. Aj aj. :(
Helst ska man inte ha något på kroppen som kan äventyra säkerheten vid en eventuell olycka. Tyvärr inte så lätt om man vill få med sig någon form av packning på vissa hojtyper.
Får väga riskerna mot fördelarna helt enkelt :)


Helt klart ovärt, den dagen det händer något :död
”Problemet” är att jag vill köra in mitt feta grymma raceställ till vardags, för att slippa plågas de få tillfällen per år som det faktiskt utnyttjas på bana.
Det har bara en innerficka och den rymmer inte allt (snus, nycklar, telefon, plånbok) jag vill ha med mig.
Kanske är vettigast med en liten tankväska ändå?
Hojen är iaf en s1000r.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Helt klart ovärt, den dagen det händer något :död
”Problemet” är att jag vill köra in mitt feta grymma raceställ till vardags, för att slippa plågas de få tillfällen per år som det faktiskt utnyttjas på bana.
Det har bara en innerficka och den rymmer inte allt (snus, nycklar, telefon, plånbok) jag vill ha med mig.
Kanske är vettigast med en liten tankväska ändå?
Hojen är iaf en s1000r.

Var precis därför jag köpte min väska. Ville ha något mer än skinnställets enda innerficka, samtidigt ville jag inte ha ryggsäck, midjeväska eller tankväska.

Säkerhetsrisken med att ha väskan på sidan av benet känns som något jag kan acceptera. Brukar inte vara så elaka saker som ligger där i.

Ett alternativ till tankväska är en sån väska man fäster på passagerarsadeln. Köpte en från Kriega som jag också är väldigt nöjd med. Lätt att spänna av, repar inte tanken och inget fult eller fladdrigt som stör i mitt synfält.
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
På Kriega R3 kan du justera spännet på två ställen. Så beroende på hur fet man är kan man få det lite mer på sidan. Jag har en om du vill prova, finns troligtvis på skäligt avstånd från dig. Tror inte det finns någon i 08-regionen som lagerför Kriega.

Skulle vara jävligt fint att se den live.
Bor du i närheten av Uppsala så bjuder jag på fika vid tillfälle.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Helt klart ovärt, den dagen det händer något :död
”Problemet” är att jag vill köra in mitt feta grymma raceställ till vardags, för att slippa plågas de få tillfällen per år som det faktiskt utnyttjas på bana.
Det har bara en innerficka och den rymmer inte allt (snus, nycklar, telefon, plånbok) jag vill ha med mig.
Kanske är vettigast med en liten tankväska ändå?
Hojen är iaf en s1000r.

Förståeligt. Seg situation... men tänk dig dem som stoppar kreditkortet i skon, nyckeln i andra och bara kör. Telefonen lämnar de hemma. :hihi
Tankväska är nog grymt om man får det att lira problemfritt osv. Har själv en ryggsäck men väljer att ha mjuka saker i den och annat i sadelväskan mm. Men just midjeväska har jag aldrig känt mig bekväm med.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Man behöver ju inte köpa en midjeväska som är gjord för bergsklättring eller liknande.

Remmen på den väska jag hänvisade till är varken gjord av ett bilbälte eller har sömmarna sydda som på spännband. Remmen, plast-låset eller väskan kommer att gå sönder om man mot förmodan skulle fastna i något efter en omkullkörning.

Det farligaste man kan råka ut för är bara kommentarer att man ser ut som "The Rock" gjorde på 90-talet men det kan man ju leva med. :krama
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Helt klart ovärt, den dagen det händer något :död
”Problemet” är att jag vill köra in mitt feta grymma raceställ till vardags, för att slippa plågas de få tillfällen per år som det faktiskt utnyttjas på bana.
Det har bara en innerficka och den rymmer inte allt (snus, nycklar, telefon, plånbok) jag vill ha med mig.
Kanske är vettigast med en liten tankväska ändå?
Hojen är iaf en s1000r.

Kör du touringhoj kan du väl lika gärna hänga på packväskor??

I sommar ska jag kasta snus på varje magväskeförare jag möter.


Väl mött!
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Kör du touringhoj kan du väl lika gärna hänga på packväskor??

I sommar ska jag kasta snus på varje magväskeförare jag möter.


Väl mött!

Nu får du lugna ner dig ett par hekto, Mikael!
Skaver trosorna eller?

Tyvärr så är utrymmet för packväskor upptaget. Där hänger mina midjeväskor.

Väl mött.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har du någon länk till väska med quicklock?
Jag har en jätteliten tankväska, man får in telefon lite annat smått man vill ha med sig, får även in en halvliters Pet.
på en sekund har man med sig allt av värde när man lämnar hojen....och enda som är kvar på hojen är en tankring.
Finns en version med ström, men jag har gjort hål i väskan och stoppat dit en kabel till hojens originaluttag vid styret. (Länk under youtubeklipp)
https://www.youtube.com/watch?v=T8RsEsLqMJU

https://www.louis.eu/artikel/12v-so...0032984&list=3ba2d95ce47558a8cf782cc607e33c8a
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu får du lugna ner dig ett par hekto, Mikael!
Skaver trosorna eller?

Tyvärr så är utrymmet för packväskor upptaget. Där hänger mina midjeväskor.

Väl mött.

Kör kommando så inget skav här inte

Midjeväskor och benväskor är poppis i Japan. De flesta kör med en magväska på ryggen. Skulle helst inte sopa omkull med en väska någonstans på kroppen, men visst ser det praktiskt ut.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack men nej tack, jag snusar ju tyvärr inte. :slicka

Inte jag heller, tyvärr... men jag saknar de gamla tiderna när vi höggs om vilken färg som var snabbast på bulten istället för att moget väga vilken magväska som är lämpligast för en blandning av mobiltelefon och tamponger.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte jag heller, tyvärr... men jag saknar de gamla tiderna när vi höggs om vilken färg som var snabbast på bulten istället för att moget väga vilken magväska som är lämpligast för en blandning av mobiltelefon och tamponger.

Var tid har sin sak. Visst var det charmigt, tiden då de som hade kameror var i minoritet exempelvis. (Vem av oss gamlingar minns inte RoLLER och slangskolan eller bogesundsrepan.) Därmed inte sagt att jag inte uppskattar det "vuxnare SH".
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har en jätteliten tankväska, man får in telefon lite annat smått man vill ha med sig, får även in en halvliters Pet.
på en sekund har man med sig allt av värde när man lämnar hojen....och enda som är kvar på hojen är en tankring.
Finns en version med ström, men jag har gjort hål i väskan och stoppat dit en kabel till hojens originaluttag vid styret. (Länk under youtubeklipp)
https://www.youtube.com/watch?v=T8RsEsLqMJU

https://www.louis.eu/artikel/12v-so...0032984&list=3ba2d95ce47558a8cf782cc607e33c8a

Hade sån på gamla hojen. Rekommenderas verkligen. På nuvarande har jag en Kriega US-5 på sadeln framför mig.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Var tid har sin sak. Visst var det charmigt, tiden då de som hade kameror var i minoritet exempelvis. (Vem av oss gamlingar minns inte RoLLER och slangskolan eller bogesundsrepan.) Därmed inte sagt att jag inte uppskattar det "vuxnare SH".

Yes!! Och hemmagjorda kamerafästen sålde som smör bland köp&sälj!

Uppskattar också det vuxna sporthojar, men myser ofta åt busungarna på FB.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Yes!! Och hemmagjorda kamerafästen sålde som smör bland köp&sälj!

Uppskattar också det vuxna sporthojar, men myser ofta åt busungarna på FB.

De som var moppefukkon för 15 år sedan sitter idag och diskuterar reflexväst och magväskor på sporthoj.com
De som var moppefukkon för 5 år sedan hänger i facebookgruppen och lägger ut filmer på hur de kör på bakhjulet 30 meter bakom 7-11 i förorten.

De som var moppefukkon på sextiotalet och sedan dess åkt hoj försöker med pekfingervalsen skriva PM till en jämngammal kompis men det blir ett publikt inlägg som han sedan inte kan få bort, och numret till barnbarnen försvann med sista knapptelefonen. Lika bra att kicka igång trajan och ta en tur så man blir på bra humör.

(började hänga här för läääänge sedan under annat nick - 2004/2005 nån gång - och lurkade rätt många år. Det HAR förändrats - en del till det bättre, en del till det sämre men det var faktiskt fler som var skojfriska förr - det får vi ändra på tycker jag)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De som var moppefukkon för 15 år sedan sitter idag och diskuterar reflexväst och magväskor på sporthoj.com
De som var moppefukkon för 5 år sedan hänger i facebookgruppen och lägger ut filmer på hur de kör på bakhjulet 30 meter bakom 7-11 i förorten.

De som var moppefukkon på sextiotalet och sedan dess åkt hoj försöker med pekfingervalsen skriva PM till en jämngammal kompis men det blir ett publikt inlägg som han sedan inte kan få bort, och numret till barnbarnen försvann med sista knapptelefonen. Lika bra att kicka igång trajan och ta en tur så man blir på bra humör.

(började hänga här för läääänge sedan under annat nick - 2004/2005 nån gång - och lurkade rätt många år. Det HAR förändrats - en del till det bättre, en del till det sämre men det var faktiskt fler som var skojfriska förr - det får vi ändra på tycker jag)

Kunde inte sagt det bättre själv.

Boys will be boys. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top