Midjeväska

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Någon som har ett bra tips på midjeväska där spännet sitter lite mer på sidan/höften istället för "fram" vid magen?
Vill inte skava tank mer än nödvändigt.

//Olle
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Köp en som du gillar och flytta spännet dit du vill, alternativt att du låter en skomakare göra de.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
På Kriega R3 kan du justera spännet på två ställen. Så beroende på hur fet man är kan man få det lite mer på sidan. Jag har en om du vill prova, finns troligtvis på skäligt avstånd från dig. Tror inte det finns någon i 08-regionen som lagerför Kriega.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kriega gör bra grejer i allmänhet så hade själv siktat på deras produkter. Tänk på att en midjeväska kan ge allvarliga skador vid en ev. olycka då hårda saker du har där kan skada ryggen, organ. Ryggskyddet täcker inte så långt ner.
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
På Kriega R3 kan du justera spännet på två ställen. Så beroende på hur fet man är kan man få det lite mer på sidan. Jag har en om du vill prova, finns troligtvis på skäligt avstånd från dig. Tror inte det finns någon i 08-regionen som lagerför Kriega.

Låter kanon, ska spana in den! :tummenupp
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Kriega gör bra grejer i allmänhet så hade själv siktat på deras produkter. Tänk på att en midjeväska kan ge allvarliga skador vid en ev. olycka då hårda saker du har där kan skada ryggen, organ. Ryggskyddet täcker inte så långt ner.

Mm, får lämna mina kaststjärnor och järndankar hemma på köksbänken.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kör på det du! :tummenupp :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kriega gör bra grejer i allmänhet så hade själv siktat på deras produkter. Tänk på att en midjeväska kan ge allvarliga skador vid en ev. olycka då hårda saker du har där kan skada ryggen, organ. Ryggskyddet täcker inte så långt ner.
Jag tror att du har ett alldeles för litet ryggskydd, om det inte går ner längre än där bröstkorgen slutar, eller så har du midjeväskan nedanför höfterna :va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kriega gör bra grejer i allmänhet så hade själv siktat på deras produkter. Tänk på att en midjeväska kan ge allvarliga skador vid en ev. olycka då hårda saker du har där kan skada ryggen, organ. Ryggskyddet täcker inte så långt ner.
Du borde nog skaffa ett eller ett par nummer större(längre) ryggskydd.

Mitt går från överkant axlar (ca kota C6-C7) till att täcka större delen av svanskotan (ca S4-S5).
Ditt borde nog också täcka samma område.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mitt ryggskydd täcker som det ska. Precis skaffat nytt och det täcker nämnt område. Tack för omtanken dock boys!

Det jag menade var och detta är något som tagits upp här på forumet tidigare där jag läste det själv första gången och även av smc instruktörer. Vill man köra med nycklar och mobiler i en tätt sittande väska i närheten av sina organ så får man göra det. Risken finns att vid en olycka så vrider sig kroppen över väskan när man tumlar runt och där t.ex mobilen eller nycklar kan orsaka skada på ryggen eller organen.
Men folk får göra precis hur dem vill. Gav ett tips på något som kan vara värt att tänka på bara. Sen om ts bryr sig eller inte kan ju jag strunta i.
Vh
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
maxresdefault.jpg


https://youtu.be/y3KEhWTnWvE?t=20s
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Varför inte en liten tankväska med quicklockfäste runt tanklocket så man slipper ha saker fastspända på kroppen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mitt ryggskydd täcker som det ska. Precis skaffat nytt och det täcker nämnt område. Tack för omtanken dock boys!

Det jag menade var och detta är något som tagits upp här på forumet tidigare där jag läste det själv första gången och även av smc instruktörer. Vill man köra med nycklar och mobiler i en tätt sittande väska i närheten av sina organ så får man göra det. Risken finns att vid en olycka så vrider sig kroppen över väskan när man tumlar runt och där t.ex mobilen eller nycklar kan orsaka skada på ryggen eller organen.
Men folk får göra precis hur dem vill. Gav ett tips på något som kan vara värt att tänka på bara. Sen om ts bryr sig eller inte kan ju jag strunta i.
Vh
Varsågod :)

Vissa menar ju dock att ryggsäckar och midjeväskor i sig är en risk, om man går omkull och sedan fastnar i något så kan det ta väldigt tvärstopp, vilket kan ge både knyckskador och mosade inre organ, beroende på hur det tar. Att bli hängande, så att säga, kring veka livet med ett rejält tvärstopp från en lagom underhållande hastighet är nog minst sagt obra.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Varsågod :)

Vissa menar ju dock att ryggsäckar och midjeväskor i sig är en risk, om man går omkull och sedan fastnar i något så kan det ta väldigt tvärstopp, vilket kan ge både knyckskador och mosade inre organ, beroende på hur det tar. Att bli hängande, så att säga, kring veka livet med ett rejält tvärstopp från en lagom underhållande hastighet är nog minst sagt obra.


Ja, nej fy fan vilken kraft och ryck det blir om man kanar i +70 kmh och plötsligt tvärstannar för ryggsäcken tar i något. Aj aj. :(
Helst ska man inte ha något på kroppen som kan äventyra säkerheten vid en eventuell olycka. Tyvärr inte så lätt om man vill få med sig någon form av packning på vissa hojtyper.
Får väga riskerna mot fördelarna helt enkelt :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har köpt benväskor via aliexpress. Varit väldigt nöjd, tycker placeringen blir mycket bättre när väskan inte kläms mellan mig och tanken. På mig hamnar spännet ungefär vid höften, så inga problem med det heller.

0bc771cd78bd36f847022dd72d951b39.jpg
Äkta fejkdainese, men finns med andra logotyper med.
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Varför inte en liten tankväska med quicklockfäste runt tanklocket så man slipper ha saker fastspända på kroppen.

Inte omöjligt att det blir en (lite mindre) tankväska istället.
Det är bra med input för att byta spår ibland :tummenupp
 

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Jag har köpt benväskor via aliexpress. Varit väldigt nöjd, tycker placeringen blir mycket bättre när väskan inte kläms mellan mig och tanken. På mig hamnar spännet ungefär vid höften, så inga problem med det heller.

View attachment 448576
Äkta fejkdainese, men finns med andra logotyper med.

Hur pass bra sitter den på plats i hastigheter över de lagliga?
Inget fladder?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Alltid tyckt att tankväska ser så jäkla lökigt ut, men fick en till en hoj jag köpte förra året och det var ju grymt smidigt!
Använde den i princip varje gång jag tog ut hojen och älskade den.
Tyvärr kom jag och hojen inte överens så den såldes och väskan följde med...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mina har suttit bra och fladderfritt även i högre hastigheter, har aldrig stört mig.

Ska tillägga att jag kör kåpad hoj och väskan sitter spänd mot ett tight skinnställ. Kanske fladdrar det om man kör nakenhoj och allvädersställ, det har jag inte prövat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top