Hur många timmar innan ni satte lågfarten?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Lågfartsbanan skulle köras i max 4 km/h enligt min lärare, i princip helt stilla.

Lågfartsbanan var den svåraste, men om jag hade förstått tekniken så kunde jag nog ha skippat många lektioner. Kör en hastighet man behärskar först, typ tomgång, för att inte tappa balansen, lär dig att vrida på kroppen och sätt blicken typ 90 grader eller mer åt det hållet du skall svänga, är inte kurvan så skarp kan man göra så först och sedan släppa efter. Olika hojar har olika svängradie vilken påverkar balansen när det går sakta. Ett tips när det skall gå sakta är att ge duttar med kopplingen och rulla en bit, sedan dutta igen, tomgång är alldeles för snabbt.

Högfarten satte jag på första försöket, rev endast konor när man var slut efter långa pass, fingrar och handled efter timmar av krypkörning. Man ska ju inte spänna på sig, men det är lätt hänt när man är nybörjare.

På motorstation fick vi köra banan med en hand bakom ryggen, först då tyckte jag man lärde sig tekniken. Motstyrning för att svänga samt hålla fast sig med benen och inte belasta gashanden alls. Man var i princip tvungen att titta dit man skulle köra och inte bara följa med i kurvorna, annars gick det lätt utför.

Testade lågfartsbanan med min egna hoj för första gånge idag. Problemet är isf hastigheten, då jag kommer upp i km/h när jag släpper kopplingen och bara rular.

Jag behärskade det någorlunda, kunde göra det 2-3 gånger i rad på tomgång. Så nästa steg är väll att försöka dutta med kopplingen som du skriver.

En fråga, övningskörde ute i trafiken med min kompis och då fick jag typ kramp i högerhand, håller jag för hårt eller är det en vanesak? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testade lågfartsbanan med min egna hoj för första gånge idag. Problemet är isf hastigheten, då jag kommer upp i km/h när jag släpper kopplingen och bara rular.

Jag behärskade det någorlunda, kunde göra det 2-3 gånger i rad på tomgång. Så nästa steg är väll att försöka dutta med kopplingen som du skriver.

En fråga, övningskörde ute i trafiken med min kompis och då fick jag typ kramp i högerhand, håller jag för hårt eller är det en vanesak? :)

Du håller för hårt. Man behöver inte mer än lägga händerna på styret.

Och om du kör lågfarten och slirar koppling, ta en vända i lite fart runtom för att låta både din kropp och kopplingen få vila lite.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Man har en tendens att hålla för hårt i styret i början. Tog nån månad innan jag fick bort det.
Kolla också så du har handskar som sitter bra, om de klämmer på fel ställen blir det väldigt obekvämt i längden.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Du håller för hårt. Man behöver inte mer än lägga händerna på styret.

Och om du kör lågfarten och slirar koppling, ta en vända i lite fart runtom för att låta både din kropp och kopplingen få vila lite.

Jaha ok, ska tänka på det.

Will do, bra tips!

- - - Updated - - -

Man har en tendens att hålla för hårt i styret i början. Tog nån månad innan jag fick bort det.
Kolla också så du har handskar som sitter bra, om de klämmer på fel ställen blir det väldigt obekvämt i längden.

Märker det, började krampa och kännas jobbigt hehe. Inväntar mina mc handskar, använde vanliga skinnhandskar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kläm åt tanken som f*n med knäna - hela tiden.

Bieffekt: du blir mjuk i armarna...
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Mitt problem under hela körkortsutbildningen var vart jag hade blicken.
Som tidigare sagt, titta inte på konerna titta dit du är på väg.
Och rensa skallen från alla tips du har fått så du inte bara fokuserar på dom.
Ha dom med dig i bakhuvudet och kör så lugnt du kan, kontroll är det viktigaste inte km/h.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Kläm åt tanken som f*n med knäna - hela tiden.

Bieffekt: du blir mjuk i armarna...

Härligt, det är superskönt när jag gör det. Ibland glömmer jag det tyvärr. Men ska träna hårt på det!

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Mitt problem under hela körkortsutbildningen var vart jag hade blicken.
Som tidigare sagt, titta inte på konerna titta dit du är på väg.
Och rensa skallen från alla tips du har fått så du inte bara fokuserar på dom.
Ha dom med dig i bakhuvudet och kör så lugnt du kan, kontroll är det viktigaste inte km/h.

Samma! Jag kollar neråt för mycket!!
Jag förstörde alltid på tredje konen när jag var på väg tillbaka. Vi kom på att det var för att jag kikade på hastigheten runt där. Så fort jag skippade det gick det bra. :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det gick snabbt vad jag minns. Men då har jag alltid suttit på scooter och typ trick cyklat mtb. Förhoppningsvis har du en motorcykel att öva på tills det sitter. Om jag minns rätt blir det rätt snurrigt i huvet om man skall trixa med kopplingen och bak bromsen samtidigt. Utan jag lade nog an bak bromsenförsiktigt o höll den mer eller mindre på samma nivå o justerade balansen med kopplingen. Som också vart lätt inkopplad. Vet inte om detta är rätt men kanske värt att testa
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det gick snabbt vad jag minns. Men då har jag alltid suttit på scooter och typ trick cyklat mtb. Förhoppningsvis har du en motorcykel att öva på tills det sitter. Om jag minns rätt blir det rätt snurrigt i huvet om man skall trixa med kopplingen och bak bromsen samtidigt. Utan jag lade nog an bak bromsenförsiktigt o höll den mer eller mindre på samma nivå o justerade balansen med kopplingen. Som också vart lätt inkopplad. Vet inte om detta är rätt men kanske värt att testa

I see.
Får man köra i 7km/h på krypkörningen? :D
 

Cawwa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2016
Gammal och grå så aldrig kört upp på mc. MEN mina "elever" har lärt mig tekniken och försett mig med tips. Bl.a youtube clips för att få in rätta snitsen. Efter det är det lätt som en plätt för mig att fixa manöverbanan med i princip vilken tung eller lätt hoj som helst (utom custom, aldrig provat).
Viktigast är gas/koppling kontroll, balans/kroppskontroll, blick och att ta ut svängarna maximalt.
https://www.youtube.com/watch?v=6YKf9qM2VFw lite tjötig men bara att spola fram till vesäntligheterna
https://www.youtube.com/watch?v=tojvO6wl1P0 du kan ta ut svängarna ännu mer än vad han gör

Lycka till
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
En sak att göra för att öva är att ta sig till en parkeringsplats i närheten om du har någon. Gärna en där det kanske inte är så viktigt om man råkar köra ensam utan att lappen riktigt är ordnad.

Jag tog parkeringsrutor och saxade mellan.
Ytterkant - innerkant - Ytterkant osv. Lite snävare än lågfarten, men bättre att öva svårare med tanke på allt som dyker upp när det är uppkörningsdags.
Är väl 260 cm förflyttning i sidled på sisådär 5m som ska göras, så det är ju lite mer styrutslag.

Själva lågfartsbanan gjorde jag nog 20 gånger, i övningsform men parkeringsvändor minst 100.
Lyft blicken bara så kommer det sen.

Lycka till.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
En sak att göra för att öva är att ta sig till en parkeringsplats i närheten om du har någon. Gärna en där det kanske inte är så viktigt om man råkar köra ensam utan att lappen riktigt är ordnad.

Jag tog parkeringsrutor och saxade mellan.
Ytterkant - innerkant - Ytterkant osv. Lite snävare än lågfarten, men bättre att öva svårare med tanke på allt som dyker upp när det är uppkörningsdags.
Är väl 260 cm förflyttning i sidled på sisådär 5m som ska göras, så det är ju lite mer styrutslag.

Själva lågfartsbanan gjorde jag nog 20 gånger, i övningsform men parkeringsvändor minst 100.
Lyft blicken bara så kommer det sen.

Lycka till.

Tack för tipset. Ska färsöka rulla hojen till en parkering idag. :)
 

SkugganMC

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2019
Ort
Västerås
Hoj
2020 Yamaha XSR 700
Tog ca 2h på lågfarten, fick in tekniken rätt snabbt.

Innan uppkörning så fick jag även värma upp 2h innan på skolan, var sist för dagen till uppkörning så nötte även där banan samt högfart.

Tyckte allt satt som en smäck, speciellt lågfarten som jag varit mest orolig för och klarade den 10/10 galant på skolan.

Kommer till uppkörningen och dräper ner foten efter första konan direkt, tror inte de är sant. Banan lutade markant mycker mer än vad jag trodde och var inte direkt plan som skolans..

Men de gick ändå fick ny chans på lågfarten och kom ut i trafiken och fixade kortet.

Nervös som satan dock! Men kör på bara även fast man skulle sätta ner foten 1-2 gånger första svängen så kollar dom ändå helheten.
 

Nummerett

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2019
Ort
Ingarö
Hoj
Ducati Hypermotard 939
Läste någonstans här att köra i 8or börja i större sen krymp dom. Varje gång du kör privat avslutar du med denna övning 10-15min. Jag tog kortet för 2 år sedan. 45min på körskolan för att gå igenom lågfart, högfarten och gjorde någon inbromsning, och 150mil privat körning så var kortet mitt. Hade inte kört på 2 hjul sedan tonåren är dryga 30 idag..
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top