Hur många timmar innan ni satte lågfarten?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Körde du 8h i sträck 3 ggr? Wow? Bra uthållighet! :) Iofs är det nog roligare att köra när det är varmare, idag var det ISKALLT.

- - - Updated - - -



Allright, idag sade han till mig att sluta titta på instr. brädan hela tiden och fästa blicken vid punkterna jag ska köra till för att hålla balansen. Blev lite bättre. Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Det är max 7km/h, inte sant?

Fokusera inte så mycket på hastigheten, det ska gå i gånghastighet i princip men när du fått ordning på tekniken så kan du köra i mycket lägre hastighet än kravet säger.
Och titta inte på instrumentpanelen, eller på konerna. Upp med blicken på horisonten så din balans funkar bättre. Den viktigaste läxan som finns med att köra hoj, på gata, bana eller race är att man styr med blicken, titta dit du vill komma, så hamnar du ungefär där. Så om du exempelvis tittar på nästa kon du ska till, så kommer du rakt på den, om det står en skitläskig stolpe i diket i ytterkanten på kurvan så om du tittar på den så kommer du antagligen hamna där, och så vidare.

Lågfarten är typisk såndär sak som är bra att träna på privat, eftersom att det krävs en hyfsad mängd träning på det, och det är dyrt med mängdträningen på körskolan.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Har du tänkt på vad du gör med kroppen när du svänger runt?
Du kanske bara spänner dig och försöker hålla balansen?
Om du svänger runt höger tex, skjut höften ut åt vänster och hojen hålls upprätt. Det var inte förrän jag förstod detta som jag kunde svänga runt riktigt sakta med fullt styrutslag.

Yes, spänner mig och försöker hålla balansen för glatta livet så att jag inte sätter ner foten. Det du skriver gäller enbart lågfart?
Om jag svänger till höger ska jag alltså skjuta höften och benen åt vänster? Tack! Ska testa. :)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Har du hyfsad koll på körteknik så du inte behöver tänka efter vilket som är växla upp och växla ner, vilken hand som är koppling och vilken som är broms och känner du dig bekväm med att svänga och gasa samtidigt?
Risk2an är svår att få icke godkänd på, man måste i princip komma dit full eller tok-krascha hela tiden för att inte få godkänt. Men det ger mer om du har grundläggande körteknik. Själva dagen handlar mest om att du ska få lära dig lite viktiga läxor om körandet och gränser under säkra former. Om det rent mekaniska med att köra MC kommer ivägen kan du missa några bra lärdomar, men i övrigt så är det inget direkt problem.
När jag körde risktvåan för en drös med år sedan var det ett par som lade hojen på kursen men blev godkända ändå.

Ja det tycker jag att jag har koll på. Är väll inte superduktig på att växla och köra mjukt som experterna, men har lärt mig att köra mjukare med hjälp av kopplingen efter 3h. Har lite mer känsla, men har lång väg att gå. :)


Edit: Att svänga i högre fart än lågfart tycker jagkom lite naturligt när jag testade, har dock inte testat att gasa i kurvor än. Men ska be dem gå igenom det med mig och allt annat imorgon på vårt dubbelpass, (2h).


Tack för info, känner mig mycket mer bekväm nu. Jag kommer som sagt köra minst 5h innan med trafikskolan iaf, så det känns bättre nu. :)

När du skriver lade hojen, menar du att de tappade den? Ojdå, nä det har jag aldrig gjort. :)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte så många timmar, hade kört mycket moped och övade med den några kvällar.
Just att slippa pressen OM man skulle tappa den gjorde det mycket lättare.
Vore det i dag skulle jag antagligen börja öva med mountinbike :)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Inte så många timmar, hade kört mycket moped och övade med den några kvällar.
Just att slippa pressen OM man skulle tappa den gjorde det mycket lättare.
Vore det i dag skulle jag antagligen börja öva med mountinbike :)

haha gott att höra. Nu släpper trycket lite. Kommer givetvis ta det på allvar och öva, men skönt att veta att det inte är en "uppkörning" så att säga.
Måste nämligen bli klar med R1 och R2 innan teorin, och först då kan jag boka uppkörning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Angående risktvåan skulle jag säga att den främst är för att man ska ta till sig information om risker och inget test som sådant. Att man helst ska ha erfarenhet på mc är för att själva körningen ska sitta i ryggmärgen så man inte behöver använda hjärnan till att ta sig fram. Några av övningarna gav bra perspektiv på hur olika hastigheter kan ge olika resultat av en åktur. 90 istället för 70 vid fel tillfälle så blir man jordgubbe.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Jag skulle säga att man knappt ska gasa alls utan komma på rull med kopplingen.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Nu hade jag kört cross sen 6 års ålder och senare tävlat i RR innan jag körde upp så min referensram kanske är helt skev, men det visade sig att för all min erfarenhet av att köra så fort jag kan inte hade lärt mig ett smack om krypkörning, och jag la MÅNGA timmar på lågfartsbanan. Men jag är tvärsäker på att det också gjorde mig till en bättre förare, så mitt råd är att LÄGG tiden. Lägg inte precis så du klarar uppkörningen ens, utan lägg tid tills du känner i ryggmärgen hur viktfördelnining och dragläget känns. Det är olika för alla så det kan ta lång tid eller så sitter det direkt. Kontrollanten kommer att säga att du ska köra så långsamt som möjligt, dvs han kommer ta tid och ta hänsyn till din motorcykel och bedöma om du har kontroll eller inte. Första uppkörningen jag gjorde (A2) så körde jag lite fort första gången, så jag fick köra igen bara och då var han nöjd. Beror nog lite på kontrollanten med.

Det är värt att lägga många timmar på just den där delen anser jag. Lycka till!
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Angående risktvåan skulle jag säga att den främst är för att man ska ta till sig information om risker och inget test som sådant. Att man helst ska ha erfarenhet på mc är för att själva körningen ska sitta i ryggmärgen så man inte behöver använda hjärnan till att ta sig fram. Några av övningarna gav bra perspektiv på hur olika hastigheter kan ge olika resultat av en åktur. 90 istället för 70 vid fel tillfälle så blir man jordgubbe.

Gott att höra. Då förstår jag. Då bör det inte vara några problem. :)
Det låter bra att man kommer kunna bromsa där, och göra högrisksaker framför experter; så man får lite kött på benen om vad som sker i dessa tillfällen.

- - - Updated - - -

Jag skulle säga att man knappt ska gasa alls utan komma på rull med kopplingen.

Jag försökte det, men min trafikskoleledare sa till mig att jag måste använda gasen. Däremot var det betydligt lättare om jag bara använde kopplingen.

- - - Updated - - -

Nu hade jag kört cross sen 6 års ålder och senare tävlat i RR innan jag körde upp så min referensram kanske är helt skev, men det visade sig att för all min erfarenhet av att köra så fort jag kan inte hade lärt mig ett smack om krypkörning, och jag la MÅNGA timmar på lågfartsbanan. Men jag är tvärsäker på att det också gjorde mig till en bättre förare, så mitt råd är att LÄGG tiden. Lägg inte precis så du klarar uppkörningen ens, utan lägg tid tills du känner i ryggmärgen hur viktfördelnining och dragläget känns. Det är olika för alla så det kan ta lång tid eller så sitter det direkt. Kontrollanten kommer att säga att du ska köra så långsamt som möjligt, dvs han kommer ta tid och ta hänsyn till din motorcykel och bedöma om du har kontroll eller inte. Första uppkörningen jag gjorde (A2) så körde jag lite fort första gången, så jag fick köra igen bara och då var han nöjd. Beror nog lite på kontrollanten med.

Det är värt att lägga många timmar på just den där delen anser jag. Lycka till!

Så fort jag har en hjälm och en handledare som kan närvara så kommer jag kunna öva privat på egen hand. Kommer göra det tills det sitter i ryggmärgen precis som du säger.

Även efter körkortet tänkte jag gå några kurser på bana för att verkligen bli en duktig MC förare och minimera självvållad olycka så gott det går.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Yes, spänner mig och försöker hålla balansen för glatta livet så att jag inte sätter ner foten. Det du skriver gäller enbart lågfart?
Om jag svänger till höger ska jag alltså skjuta höften och benen åt vänster? Tack! Ska testa. :)

Jag det är för lågfart men det kanske inte är alltid man behöver göra så. Jag tror jag ofta kan sitta rakt upp och ner och bara svänga runt eller så tänker jag inte längre på vad jag gör. Kanske inte är 100% i min beskrivning heller men viktigast är att du reflekterar över din kroppsposition och börja med mitt tips. För att förstå vad jag menar kan du sitta på stolen hemma och skjuta på höften. Svårt?
Tryck till med vänster fot och skjut höften åt vänster, överdriv och lätta på höger fot så vet du vad jag menar. Håll upp armarna som om det vore fullt styrutslag, glöm inte att slappna av i dem.

Även om detta var för lågfart i skarpa svängar använder du dig ibland av tryck på yttre fotpinne när du svänger vanligt.

Trots att jag var långsam på att lära mig var det alltid jag som fick demonstrera alla övningar inför de andra på körskolan för att jag ofta satte dem. Bara att öva!
 
Last edited:

Mopperäser

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2018
Ort
Dalarna
Hoj
Suzuki gsxr 750 k8
Ca två timmar med körlärare, la två timmar på trafik och högfart också. Hade säkert kunnat öva mer inför uppkörningen men det kändes tryggt när jag körde upp. Då hade jag god vana sen moppe/crosstiden i mina tonår.

Det som gav mest för mig:
Titta verkligen dit du vill hojen ska (och det är inte konen, utan ytterligare vänster/höger om den).
Flytta höften något utåt i svängarna.
Håll löst i styret, och var avslappnad.
Se till att du är nästan klar med din sväng när du kommer fram till nästa kon, tyckte det hjälpte främst vid stoppen. Mycket enklare att börja åka nästan rakt fram kontra att behöva börja med en jättesnäv sväng, planera körningen med andra ord.
Har bifogat en något överdriven bild, men du får utnyttja hela ytan för lågfarten.

Behövde inte använda någon gas alls (mt-7)
 

Bifogat

  • Screenshot_20190409-181258_Gallery.jpg
    Screenshot_20190409-181258_Gallery.jpg
    245 KB · Visningar: 136

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ca två timmar med körlärare, la två timmar på trafik och högfart också. Hade säkert kunnat öva mer inför uppkörningen men det kändes tryggt när jag körde upp. Då hade jag god vana sen moppe/crosstiden i mina tonår.

Det som gav mest för mig:
Titta verkligen dit du vill hojen ska (och det är inte konen, utan ytterligare vänster/höger om den).
Flytta höften något utåt i svängarna.
Håll löst i styret, och var avslappnad.
Se till att du är nästan klar med din sväng när du kommer fram till nästa kon, tyckte det hjälpte främst vid stoppen. Mycket enklare att börja åka nästan rakt fram kontra att behöva börja med en jättesnäv sväng, planera körningen med andra ord.
Har bifogat en något överdriven bild, men du får utnyttja hela ytan för lågfarten.

Behövde inte använda någon gas alls (mt-7)

Tack för förklaringen och illustrationen. Ska nöta på det här momentet innan uppkörning och göra som du sa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att svänga i högre fart än lågfart tycker jagkom lite naturligt när jag testade, har dock inte testat att gasa i kurvor än. Men ska be dem gå igenom det med mig och allt annat imorgon på vårt dubbelpass, (2h).

Nu är det väl kanske lite överkurs för någon som bara har några timmar i sadeln, men egentligen ska man alltid gå på lite gas genom kurvor för att stabilisera hojen och minska vikten på framhjulet lite. Sålänge fästet är okej kan man gasa fånigt mycket i böj faktiskt, men det kanske man ska undvika på allmän väg. Dels pga de lite snålt tilltagna avåkningszonerna, och andra trafikanter.

När du skriver lade hojen, menar du att de tappade den? Ojdå, nä det har jag aldrig gjort. :)

Tappa hojen stillastående gjorde väl kanske någon med, men det jag menar är att ett par personer inte vågade ge gas i kurva med nedlägg (eller rent av släppte gas helt och kanske till och med bromsade lite) så hojen ramlade i marken i hyfsat låg fart i kurva. Vi körde på xj6 med rejäla kraschbågar så det var ingen direkt fara att lägga hojen, och har man bara ordentliga sskyddskläder på sig så känns det knappt att ramla i backen i låga farter. :hihi
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nån timme så satt det bra. Hade skolans hoj så en liten och smidig Bandit 1200...

Det är ju mer fokus på att ha kropp och blick rätt än vad du gör med gasen. Nackdelen(?) med hojen jag körde var ju att det kändes extremt dumt att använda gasen eftersom den drog iväg hur bra som helst bara man var lite försiktig på kopplingen. Så jag gjorde, felaktigt, så på uppkörningen men ingen klagade.

Så öhm. Jag vet inte, jag har lite att göra på jobbet och tänkte jag behövde skriva ett inlägg :glömdet
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Nån timme så satt det bra. Hade skolans hoj så en liten och smidig Bandit 1200...

Det är ju mer fokus på att ha kropp och blick rätt än vad du gör med gasen. Nackdelen(?) med hojen jag körde var ju att det kändes extremt dumt att använda gasen eftersom den drog iväg hur bra som helst bara man var lite försiktig på kopplingen. Så jag gjorde, felaktigt, så på uppkörningen men ingen klagade.


Så öhm. Jag vet inte, jag har lite att göra på jobbet och tänkte jag behövde skriva ett inlägg :glömdet

I see. Jag tycker också det är lättast att mestadels bara släppa lite på kopplingen. Ibland kanske lite gas. Nu har jag faktiskt inte gjort lågfartsbanan som de är. Utan bara 8or runt två koner. Men ska försöka göra lågfartsbanan med rätt mått och koner i helgen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top